ادامه بحران انقلابی و قیام، ورشکستگی عمود خیمه نظام

mehdi.samee@gmail.com

یکی از پارامترهای بحران انقلابی موقعیت قدرت حاکم است که در شرایط این گونه بحرانها «نمی تواند به شکل سابق» حکومت کند و در نتیجه تضادهای درونی هرم قدرت همواره تشدید و شکاف در حاکمیت افزایش بیشتری پیدا می کند. نیروهای شریک در قدرت به همراه حاشیه نشینانشان در عمل قانون و قاعده قبلی را رعایت نکرده و در حالی که در حرف از قانونیت دم می زنند، در عمل آن گونه رفتار می کنند که بتوانند فلش بحران را به سمت مورد نظر خود هدایت کنند.

 در دو ماه و ده روز  گذشته این پدیده به بارزترین شکل خود را نشان داد. هرچه فشار از پائین افزایش پیدا کند و مردمی که نمی خواهند به شکل سابق زندگی کنند و به دنبال تغیر هستند مصمم تر در میدان مبارزه حضور داشته باشند، شکاف در بالا بارزتر و فرصتها برای رسیدن به سازس محدودتر می شود. در ماهی که گذشت مردم ایران به اشکال مختلف و با شعار مشترک «مرگ بر دیکتاتور، مرگ بر خامنه ای» عزم خود برای تغیر را نشان دادند.مردم در  ۸ مرداد در بهشت زهرا در کنار خانواده شهدای قیام و در مراسم چهلم شهدای ۳۰ خرداد، در ۱۲ مرداد همزمان با مراسم تنفیذ احمدی نژاد و در ۱۴ مرداد همزمان با مراسم تحلیف احمدی نژاد با ابتکارها و تاکتیکهای جدید قیام را تداوم دادند. این سه خیزش گسترده همراه با شعارها و تظاهرات محدود شبانه و شعار نویسی و به خصوص با حرکتهای اعتراضی خانواده های شهدا و زندانیان سیاسی که جسورانه و به طور روزانه جریان دارد، مرداد ماه را به ماه طوفانی تبدیل کرد. تداوم بحران انقلابی و ادامه قیام و خیزشهای مردمی در ماه گذشته منجر به شکاف بیشتر در درون هرم قدرت شد. صحنه تنفیذ احمدی نژاد نمایشی از ورشکستگی ولی فقیه و گماشته او بود.

به دنبال عدم حضور رفسنجانی در مراسم تنفیذ، خامنه ای چند نفر از نزدیکانش را به سراغ او فرستاد. در این دیدار که روز سه شنبه ۲۷ مرداد صورت گرفته، به گزارش خبرنگار ثانیه نیوز،غلامعلی حداد عادل، علی اکبر ولایتی، مظفر، باهنر و عسگراولادی حضور داشته اند و گزارش کوتاهی از جانب دیدارکنندگان در سایت ثانیه نیوز منتشر شده است. رفسنجانی در این دیدار در مورد خامنه ای گفته است که:«من هیچ مشکلی با رهبری بزرگوار ندارم.» دیدار کنندگان «گزارشی از عملکرد نزدیکان رفسنجانی و حضور آنها در ساماندهی اغتشاشات و هزینه‏های میلیاردی در این مورد و استفاده از امکانات متروی تهران برای انتخابات و بعد از آن، التهاب آفرینیها و..» به رفسنجانی می دهند و می گویند که:«مهدی، فرزند شما در جریان انتخابات، ۱۸ روزنامه سراسری را خریداری کرد …..و …..در روزهای پس از انتخابات  و در جریان فتنه‏انگیزیها نیز ایشان(مهدی) با پرداخت مبالغ قابل توجه به سایتها و برخی خبرنگاران شبکه‏های ماهواره‏ای، شایعاتی را علیه برخی چهره‏ها مطرح ساخته است.» در مقابل رفسنجانی همه این ادعاها را «دروغ» اعلام می کند و البته دیدار کنندگان در باره ادعاهای خود مدارکی نیز ارایه می دهند.
گزارش مختصر سایت ثانیه نیور نشاندهنده رابطه پر  تنشی است که بین رفسنجانی و طرفداران خامنه ای وجود دارد. رفسنجانی می کوشد با پیشنهادهایی «مصلحت طلبانه» بار بحران را از دوش خامنه ای برداشته و فلش بحران را به سمت احمدی نژاد برگرداند. اما این تدبیرهای ظاهرا «خیرخواهانه» برای ولی فقیه همچون سم مرگ موش است که در وسط لقمه ای نان و پنیر خوش طعم جاسازی شده است.
رفسنجانی در جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام که روز شنبه ۳۱ مرداد بدون حضور احمدی نژاد برگزار شد بار دیگر به پیشنهادهای خود که در نماز جمعه روز ۲۶ تیر ارایه کرده بود، به زبانی ملایم تر و با اندکی چرب کردن ریش ولی فقیه تاکید کرد.
او از تصحیح کارهایی صحبت کرد که برای طرف مقابل غیر قابل تغییر است.
حرفهای رفسنجانی ملایم ترین موضع در مورد سید علی خامنه ای است. آقای منتظری طی یک اظهار نظر فتوا گونه که در روز ۱۹ تیر صادر کرد، بدون ذکر نام از خامنه ای، ولایت او را به خاطر عادل نبودن و نداشتن رای اکثریت فاقد مشروعیت و «جائرانه» اعلام کرد. منتظری در مورد «حفظ نظام» که خمینی آن را واجب ترین واجبات اعلام کرده بود در فتوای خود می گوید:«حفظ نظام به خودی خود نه موضوعیت دارد و نه وجوب آن وجوب‏ ‏نفسی می‎باشد. تمسک به جمله "حفظ‏ ‏نظام از اوجب واجبات است" میان دعوا نرخ تعیین کردن و تنها به قاضی رفتن است. حاکمیتی که بر اساس چماق و ظلم و تجاوز به حقوق دیگران و‏ ‏تصرف غاصبانه و تغییر در آراء آنان و کشتن و بستن و بازداشت و شکنجه های‏ ‏قرون وسطی و استالینی و ایجاد خفقان و سانسور روزنامه ها و اخلال در وسائل‏ ‏ارتباطی و زندانی کردن عقلاء و نخبگان جامعه به بهانه های واهی و تحمیل‏ ‏اعتراف به امور خلاف واقع به ویژه در زندان نزد شرع و عقل و عقلاء جهان‏ ‏محکوم و بی ارزش است.»
پس از این فتوای مهم، آقایان طاهری اصفهانی، بیات زنجانی، یوسف صانعی، سید علی محمد دستغیب که حوزه نفوذ قابل توجهی در محافل مذهبی دارند هریک به نوعی و با پیشنهادهایی خواستار عزل خامنه ای شدند.
مجمع نمایندگان ادوار مجلس ارتجاع در روز پنجشنبه ۲۲ مرداد در نامه به رئیس مجلس خبرگان خواستار «بررسیهای قانونی وفق اصل ۱۱۱ قانون اساسی» شد. این بخش از اصل ۱۱۱ قانون اساسی جمهوری اسلامی به موضوع «عزل رهبر» اختصاص دارد. این مجمع همچنین «با اعلام انزجار از یورش عناصر نظامی، انتظامی، بسیجی و لباس شخصی و اطلاعاتی و به خاک و خون کشیدن تعدادی از مردم بی دفاع، و همچنین بازداشت گسترده اهل قلم و فعالان سیاسی و نخبگان و مردم عادی و اعمال وحشیانه ترین رفتارها نسبت به بازداشت شدگان، خواهان رسیدگی به اقدامات و فعالیتها و عملکرد نهادها و قوای انتظامی و نظامی و دستگاه قضایی در وقایع اخیر» که همگی تحت امر ولی فقیه می باشد، شده است.
نامه کروبی به ‌رفسنجانی که در تاریخ ۸ مرداد نوشته شده و پس از ده روز منتشر شد نیز یک نمونه دیگر ار تشدید تضاد درون هرم قدرت و جهت دادن بحران به سوی ولی فقی