کندوکاوی در وقایع پس از انتخابات ٢٢ خرداد ١٣٨٨

پس از پایان انتخابات سوالات متعددی به صورت حضوری، ایمیل، در  بخش نظرات، فیس بوک و چت از من شده است. در این جا لازم می بینم به عنوان یک ناظر تحولات، به برخی از آن ها پاسخ دهم.

انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری تمام شد، برخلاف پیش بینی شما که موسوی را برنده انتخابات معرفی می کردید، احمدی نژاد رئیس جمهور شد، در این مورد چه نظری دارید؟

 

البته در گفتگوی مورد نظر که در آدرس زیر موجود است از من در مورد نتیجه انتخابات سوال شد.

 

http://www.pezhvakeiran.com/page1.php?id=11136

 

و من به صراحت عنوان کردم چنانچه انتخابات با شرکت گسترده مردم همراه باشد موسوی انتخاب خواهد شد و درصورتی که با تحریم نسبی مردم روبرو شود احمدی نژاد انتخاب می شود. ما در مورد نتیجه انتخابات صحبت می کردیم. باید به سوال توجه کرد. هنوز هم بر همین نظر هستم که موسوی انتخاب شد اما نتیجه دیگری اعلام شد. مردم به شکل گسترده در انتخابات شرکت کردند و به دلایل گوناگون که در حوصله این بحث نیست و قبلا راجع به آن توضیح دادم به موسوی رای دادند. موسوی با قرائنی که در دست است منتخب انتخابات ۲۲ خرداد بود. در یک صورت حق با شماست و آن این که اعتقاد داشته باشید که برخلاف پیش بینی من، مردم به شکل گسترده در انتخابات شرکت کردند و به احمدی نژاد رای دادند. در آن صورت باید شما حرف احمدی نژاد و خامنه ای را قبول داشته باشید و معتقد باشید که به خاطر عملکرد احمدی نژاد در چهارسال گذشته و رضایت عمومی و به خاطر حمایت بی شائبه خامنه ای از او  ۱۲ میلیون نفری که در انتخابات های قبلی شرکت نمی کردند و چشم دیدن نظام را نداشتند متوجه غفلت خود شده و با شور و هیجان در انتخابات این دوره شرکت کردند و به کوری چشم دشمنان اسلام و آن هایی که می خواستند انقلاب مخملی کنند احمدی نژاد را دوباره به ریاست جمهوری رساندند!

اما اگر مانند من اعتقاد دارید که نتیجه انتخابات را وارونه کرده اند پس باید بپذیرید آن چه بعد از ۲۲ خرداد اتفاق افتاد انتخابات نبود و یا اعلام نتیجه انتخابات نبود؛ کودتایی بود که توسط بخش قدرتمند نظام که اتفاقا در اقلیت قرار دارند صورت گرفت. برای همین هم هنوز نتوانسته اند با این همه ضرب و زور احمدی نژاد را در نظام جا بیاندازند. هنوز هیج مرجع تقلیدی به جز نوری همدانی به او تبریک نگفته است. چند تا تبریک جعلی هم جور کردند که با تکذیب مراجع مواجه شد. تا به حال چنین پدیده ای در نظام سابقه  نداشته است. مراسم تنفیذ و تحلیف او را با اعمال حکومت نظامی در پایتخت برگزار کردند. این فضاحت در تاریخ ۳۰ ساله رژیم سابقه نداشته است.

اگر باز هم اعتقاد دارید که مردم در انتخابات به احمدی نژاد رآی داده اند به سایت الف بروید و نظرات ارائه شده زیر مطلبی را که در آدرس زیر آمده بخوانید. این سایت اصولگرا است و طبیعتا خوانندگان آن نبایستی مدافعان موسوی و کروبی باشند. میزان نظرات ارائه شده علیه احمدی نژاد و  دولت او به شدت بالاست. غیرقابل تصور است.

 

http://alef.ir/1388/content/view/51981/

 

این را هم اضافه کنم که پرسش و پاسخ من دو هفته قبل از انتخابات و قبل از شروع مناظره های رادیو تلویزیونی و واکنش های خامنه ای به آن بود. اوضاع پس از این مناظره ها چرخید. در عالم سیاست لحظه به لحظه شرایط می تواند تغییر کند. برای همین می گویند تحلیل مشخص از شرایط مشخص. یک واقعه می تواند همه معادلات را تغییر دهد. وقتی خامنه ای اجازه داد احمدی نژاد هرچه می خواهد بگوید و دفاعی از رفسنجانی و ناطق در مقابل آن نکرد خیلی چیزها مشخص شد.

 

با توجه به آنچه که اتفاق افتاده آیا هنوز معتقدید که شرکت مردم در انتخابات غلط بود؟

 

معلوم است که چنین نظری دارم. این را نه من بلکه «اصلاح طلبان» رژیم نیز قبول دارند که شرکت در انتخابات تحت نظارت شورای نگهبان و نظارت استصوابی و … غلط بود. من نمی فهمم چگونه عده ای معلوم الحال در خارج از کشور کاسه داغ تر از آش شده و شرکت در انتخابات را درست می دانند و روی صحت تحلیل شان پافشاری می کنند. کروبی پیام رسمی داد و  به صراحت و با شجاعت از مردم  «به خاطر چندین ماه اصرار و ابرام برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری» پوزش خواست. او بطور ضمنی تایید کرد که شرکت در انتخابات و تغییر از این طریق «آب در هاون کوبیدن است». این را که من نگفتم. یکی از کاندیداهای ریاست جمهوری که اتفاقا خیلی هم  مردم را به شرکت در انتخابات دعوت می کرد گفت.

احمد زیدآبادی در اولین موضع گیری بعد از اعلام نتیجه انتخابات گفت شرکت ما در انتخابات و دعوت از مردم برای شرکت در انتخابات غلط بود.

یادتان هست که می گفتند حضور احمدی نژاد در کاخ ریاست جمهوری نتیجه تحریم انتخابات ۴ سال پیش است؟ یادتان هست می گفتند تحریمی ها احمدی نژاد را به مردم تحمیل کردند؟ ملاحظه کردید که این تحلیل ها درست نبود. هزاران دستگیر شده، صدها کشته، هزاران زخمی بازهم احمدی نژاد بر مسند ریاست جمهو
ری است.

بازهم احمدی نژاد رئیس جمهور شد. این بار او محصول چیست؟ این ساخت و بافت رژیم است که احمدی نژاد را بیرون می آورد نه تحریم یا شرکت من و شما در انتخابات.

فرمانده سپاه به صراحت گفت: «سپاه و بسیج نمی‌‌توانند، بنشینند دشمنان انقلاب از طرق فرهنگی و سیاسی مسئله تغییر و ایجاد انحراف در مسیر راستین انقلاب و ارزش‌ها را تعقیب نمایند» وقتی با این صراحت گفت که اجازه تغییر را نمی دهند انتظار دارید صندوق رأی کارساز باشد؟

از شما می پرسم آیا در انتخابات شورای شهر که دو سال دیگر برگزار می شود با شرایط مشابهی که از سر گذراندیم شرکت می کنید؟ آیا در انتخابات مجلس سه سال  دیگر شرکت می کنید؟ آیا در انتخابات ریاست جمهوری بعدی با حضور خامنه ای و احمدی نژاد در قدرت و نظارت شورای نگهبان شرکت می کنید؟ آیا مردم را به شرکت در انتخابات تشویق می کنید؟ معلوم است کسی جرات نمی کند پاسخ مثبت بدهد. آیا فکر می کنید با این وضع مردم در ابعاد وسیع در انتخابات بعدی شرکت می کنند که کاندیدای مورد علاقه شان را به ریاست جمهوری برسانند؟ مردم از همین حالا تصمیم شان را گرفته اند برای همین در خیابان ها  و پشت بام ها هستند.

 

آیا آنچه در ایران این روزها اتفاق افتاده نتیجه شرکت مردم در انتخابات نیست؟

 

آیا شما و یا کسانی که ملت را تشویق به شرکت در انتخابات می کردید علم غیب داشتید و یا طرح و برنامه ای داشتید و یا از قصد و نیت کودتاچیان مطلع بودید که می خواهند چه بکنند ؟ آیا کودتاچیان شما را در جریان برنامه هایشان گذاشته بودند؟ یعنی باور کنم که شما می دانستید که قرار است مردم در اثر تبلیغات شما به شکل وسیع در انتخابات شرکت کنند و به موسوی رای دهند و جناح مقابل نتیجه را وارونه کند و بعد مردم در امواج وسیع به خیابان ها بریزند و بیش از دو ماه جنبش ادامه داشته باشد؟  آیا شما با علم به پیشامد ها برای حوادث پس از آن برنامه ریزی کرده بودید؟

اگر چنین بود گلی به جمالتان.

آیا شما و کسانی که چنین ادعایی دارند شرکت در انتخابات و یا رای دادن به کاندیدایی خاص را وسیله ای می دانید برای اعتراضات بعدی نسبت به تقلب انتخاباتی رژیم؟

یعنی خود انتخابات برایتان اصل نیست بلکه وقایع بعد از آن را مدنظر دارید؟ آیا هر بار که مردم را به شرکت در انتخابات دعوت می کنید با چنین چشم اندازی جلو می روید؟

منظورم این است که می خواهید کاندیدای مورد علاقه شما و مردم رای نیاورد و بعد اعتراضات مردمی و …شکل بگیرد؟

اگر چنین اعتقادی دارید پس شما معتقد به اصلاح نظام نیستید، شما معتقد به اصلاحات از طریق انتخابات و صندوق رای و … نیستید، شما رژیم را نیز دارای چنین ظرفیتی نمی شناسید! شما خواهان برپایی جنبشی در خیابان برای واژگونی حاکمیت هستید. شما دنبال کشاندن مردم به خیابان هستید و راه های آن را ذهن تان مرور می کنید. شما به دنبال قیام از طریق شورش های شهری هستید. شما دنبال بهانه برای بیرون کشیدن مردم هستید.

از طرف دیگر اگر این فرض را بپذیریم شیوه کار شما علیرغم ادعاهایتان شبیه به انجمن حجتیه است. آن ها می گویند باید کاری کنیم که ظلم در زمین زیاد شود تا آقا امام زمان ظهور کند و جهان را به عدل و داد برساند. درست مثل شما که می گویید مردم را دعوت می کنیم که در انتخابات شرکت کنند، چون رای شان را وارونه می کنند پس به خیابان ریخته و رژیم را وادار به عقب نشینی می کنند. البته این فرض ها تماما غلط است. اگر یادتان باشد این افراد دم از مقابله با «کودتای بدون خونریزی» می زدند. آن ها تبلیغ می کردند مردم بیایید رأی دهید تا کودتای بدون خونریزی صورت نگیرد و کاندیدای مورد قبول تان از صندوق در آید حال آن که حریف کشاندن مردم به پای صندوق رای را در برنامه داشت و نتیجه هم از قبل معلوم بود. خامنه ای و سپاه قصد داشتند با اعلام بالای شرکت کنندگان در رأی گیری جشن پیروزی بگیرند . همین  دعوت از مردم برای شرکت در انتخابات حاکی از آن بود که مطرح کنندگانش دست خامنه ای و سپاه را نخوانده بودند.

 

مگر این افراد نمی گفتند انتخابات کم هزینه ترین راه برای اجرای اصلاحات و پیشرفت جامعه است؟ خوب حالا چه می گویند؟ حالا که صدها شهید و هزاران دستگیر شده و هزاران زخمی و خسارات عمده اقتصادی و اجتماعی نصیب مردم شده چه می گویند؟

دیدید هرگونه حق خواهی در این رژیم هزینه دارد؟ دیدید تغییر بدون هزینه امکان ناپذیر است؟

بماند این همه هزینه در جایی است که هنوز هیچ تغییری صورت نگرفته است و جانیان حاکمند و کودتاچیان در قدرت و برای این و آن خط و نشان هم می کشند.

یادتان هست همین حضرات ده ها هزار کشته و اعدامی دهه شصت را همگام و همراه با رژیم به اپوزیسیون رژیم نسبت می دادند و آن ها را مسئول این جنایات و خونریزی ها می خواندند؟ حالا مسئول این خون ها کیست؟ مسئول خون های بعدی کیست؟ ولایت مطلقه و دستگ