گرامی باد یاد و خاطره چهره شناخته شده جنبش کمونیستی ایران و کردستان رفیق فواد مصطفی سلطانی

روزیکه خورشید تابناک حزب کمونیست ایران طلوع میکند
روز رستاخیز سرخ زحمتکشان را نوید میدهد
و آن روز،روز آب شدن برف های ستم است
رفقا خورشید را بجنبانیم .

در روز ۹ شهریور سی  سال پیش قلب یکی از رهبران عملی جنبش چپ و کمونیستی ایران و کردستان رفیق فواد مصطفی سلطانی از تپش افتاد و جان شیرنش را در راه آرمانهای کمونیستی و رهایی انسان و بر قراری جامعه ای آزاد و برابر از دست داد .بیست و نه سال از جانباختن رفیق رهبر و بنیانگذار، فواد مصطفی سلطانی می¬گذرد، اما هنوز هم ابتکار و روش و پراتیک رفیق فواد در برخورد به جنبشهای توده¬ای قابل درس آموزی است. هنوز هم دوست و دشمن با احترام از وی یاد می¬کنند و بی تردید رفیق فواد الگوی صداقت،چهره یک کمونیست واقعی، رزمندگی و رهبری است.

فواد  مصطفی سلطانی جزو آن دسته از رهبران جنبش انقلابی کردستان است که تاثیر افکار و پراتیکش تنها منحصر به یک دوره¬ معین نیست، بلکه بر نسلها و بر صف بندی سیاسی و اجتماعی یک جامعه تاثیر نهاد و در آینده نیز موثر خواهد بود. او از مبارزات جنبش انقلابی کردستان و از مبارزات ستمدیدگان برای کسب حق و حقوقشان جدایی ناپذیر است. او نه تنها یک فعال مبارز و کمونیست، بلکه جزو آن دسته از انسان هایی بود که تحسین و تمجید احمد شاملو، شاعر پر آوازه و انسان دوست را به خود جلب نمود.

در هر مقطع و شرایطی با مبارزات توده¬ها بودن، تلاش در ارتقای مبارزات جنبش انقلابی کردستان و گسترده کردن آن، واقع بینی در سنجش توان و انرژی جنبش انقلابی در هر مقطع معینی، اتخاذ اهداف و تاکتیک های مبارزاتی در هر مرحله¬ای، ایجاد رشته¬ پیوند در میان جنبشها و جوششهای پراکنده، از مهارتها و کاردانیهای رفیق فواد بود. از اعتصاب زندانیان سیاسی در زندان سنندج و کوچ مریوان تا روش صحیح رو در رویی با ارتجاع محلی و از مذاکره با رژیم تا سازماندهی جنبش مقاومت در کردستان، همه و همه تاکتیکهای معینی بودند در خدمت آمادگی مبارزاتی هر چه بیشتر مردم و برای ایجاد اتحاد مستحکم تر در میان وسیع ترین اقشار و طبقات جامعه کردستان و بالاخره در خدمت و برای تعمیق و گسترش جنبش رهایی از هر نوع ستم ملی، طبقاتی و اجتماعی. رفیق فواد با ریز بینی خاص اهداف و شعارهای تاکتیکی را با استراتژی پیوند میداد بدون اینکه مکان و جایگاه تاکتیک و استراتژی در ذهن و کردارش مخدوش گردند.
یکی از تلاشهای خستگی ناپذیر رفیق فواد همواره چشم انداز تشکیل حزب کمونیست ایران بود و میخواست دوش به دوش کمونیست های سراسر ایران این حزب را به وجود آورند. امروز بر خلاف آنچه بعضی از جعل کنندگان تاریخ ادعا میکنند که تشکیل حزب کمونیست ایران و سیاستهای کمونیستی ارمغان انها برای تشکیلات کومه له بوده اما بر خلاف این ادعا های بی پایه و اساس و پوچ رفیق فواد در سال ۵۳ از تشکیل این حزب حرف زده  و فراخوانش را داده بود،  اما رفیق فواد در جنگ با عوامل جنایتکار رژیم اسلامی جان باخت و تشکیل حزب کمونیست ایران را ندید. تشکیل حزبی که بعد از دو انشعاب  جدا از منافع طبقاتی کارگران، هیچ منافع دیگری برای خود تصور نکرده است. با این چشم انداز، حزب کمونیست ایران در شهریور ۱۳۶۲، به دنبال بیش از یک سال مباحث پایه ای و تئوریک و برنامه ای تشکیل حزب را در سطح علنی و درونی و با دخالت مستقیم و فعالانه رهبران و کادرها و اعضای کومه¬له و گروه های دیگری از سراسر ایران مشارکت داشتند، سرانجام با برگزاری کنگره موسس، حزب کمونیست اعلام موجودیت کرد. بنابراین، کومه له و رهنمون های رفیق فواد در تشکیل حزب کمونیست ایران، نقش موثر و محوری داشت.
رفیق فواد پس از جانباختنش، بعنوان رهبر برجسته کومه له سمبل انقلابیگری در قلب هزاران کمونیست وانقلابی ایران مکان ویژه ای یافت. نام فواد، نه فقط در صفوف حزب کمونیست ایران و یا در کردستان، مترادف جسارت، ازخود گذشتگی وپیگیری انقلابی است. در پی ریزی حفظ وگسترش یک تشکیلات مخفی کمونیستی ( کومه له امروز ) ذره ای تردید نداشت. مبارزه برای ایجاد صف مستقل و بیان منافع مستقل کارگران وزحمتکشان کردستان در قبال بورژوازی کرد در درون یک جنبش ملی، یکی ازنمونه های ارزندۀ اتخاز سیاست پرولتری وکمونیستی توسط رفیق فواد است. این برای رفیق فواد حقیقت روشنی بود که معیارومحک ترقیخوانی، مبارزۀ ضد امپریالیسم وانقلابیگری همانا مبارزه برای اهداف کارگران وزحمتکشان وتکیه برارادۀ مستقیم آنان است.
رفیق فؤاد مصطفی سلطانی سال ۱۳۲۷ در روستای آلمانه از توابع مریوان بدنیا آمد. در سال ۱۳۴۶ وارد دانشگاه تهران شد وپس از طی مراحل تحصیلی سرانجام دکترای الکترونیک دریافت نمود. در آنجا فعالیتهای سیاسی خود را آغاز کرد. او به همراه تعدادی از رفقایش در پائیز سال ۱۳۸۴ تشکلی رابوجود آوردند که بعدها کومه له نام گرفت. او و یارانش در این تشکل زیر اختناق، فعالانه کار آگاه کردن زحمتکشان را پیش میبردند. در سال ۱۳۵۳ توسط ساواک دستگیر شد. در زندان رهبری بسیاری از مبارزات واعتراضات درون زندان را بر عهده داشت. در مرداد ۱۳۵۷ از زندان آزاد شد. رفیق فواد در مبارزات مردم شهرهای سنندج و مریوان علیه رژیم شاه نقش برجستهای داشت. برپائی شوراها، تشکیل اتحادیههای دهقانی، تشکیل اولین دستههای پیشمرگ کومله (سازمان مقاومت انقلابی زحمتکشان کردستان) از جنبههای قیام رفیق فواد درتمام عرصههای مبارزات مردم کردستان بود. در تاریخ ۹شهریور  ۱۳۵۸ در روستای بسطام در مسیر بین شهرهای سقز  و مریوان در یک نبرد مسلحانه توسط جنایتکاران رژیم اسلامی جان شیرینش را از دست داد.
امروز که از سالگرد جان باختن رفیق فواد یاد می¬کنیم  جامعه ایران و کردستان در  تب و تاب یک جنبش اعتراضی توده¬ای و سیاسی را تجربه می¬کند،و خشم و نفرت مردم به جان آمده روز به روز موقعیت سیاسی و نظامی رژیم هار و جنایتکار اسلامی را به خطر میاندازد و توده های مردم روز به روز صفوف اعتراضی خود را منسجم تر و رادیکال تر میکنند،در این شرایط ترویج روشها و آموزشهای رفیق  فواد برای نسل کنونی فعالین سوسیالیست  حیاتی است. ما  در سالگرد جانباختن  این رهبر پر آوازه¬ خود و برای ارج گذاری به وی بار دیگر بر تعهد به آرمانهای انسانی و برابری خواهانه رفیق فواد و مسئولیت در قبال مبارزات توده¬ای و با تاثیر گزاری
بنابه رهنمون های کمونیستی رفیق فواد برای رهایی مردم کردستان تاکید مینماییم و در ارتقای راه و روش رفیق فواد از هیچ تلاشی دریغ نخواهیم کرد.
سیروان پرتونوری