در مورد اوضاع کنونی ٬ ایران و احتمال افزایش متقاضیان پناهندگی

گفتگو با عبدالله اسدی در مورد اوضاع کنونی

ایران و احتمال افزایش متقاضیان پناهندگی

بهزاد جوادیان همکار همبستگی در این گفتگو سعی کرده است در مورد اوضاع کنونی ایران  و احتمال افزایش متقاضیان پناهنگی و نحوه کمک به آنهااز عبدالله اسدی سؤال کند. توجه علاقمندان و متقاضیان پناهنگی را  به خواندن این گفت و گو جلب می کنیم

بهزاد جوادیان: حوادث پس از ۲۲ خرداد و قیام مردم در ایران موج جدیدی از سرکوب زندان و دستگیری را بدنبال داشته است، این روند چه تاثیری درروند افزایش پناهندگان ایرانی خواهد داشت؟ فکر می کنید جمهوری اسلامی کنترل خود را بر مراکز خروج از کشور افزایش خواهد داد؟

 

عبدالله اسدی: خروج مردم از ایران بستگی به یک نوع توازن قوا میان مردم و جمهوری اسلامی دارد. هم اکنون گفته میشود قریب به ۳۰۰۰  نفر در خیزشهای اخیر دستگیر و زندانی شده اند. خبرها حاکی از آن است که دستگیر شدگان بشدت زیر شکنجه قرار گرفته اند و مقامات قضایی جمهوری اسلامی صحبت از اعتراف گیری تلویریونی میکنند. دستگیری و شناسایی افراد  همچنان افزایش میابد. تعدادی زیر شکنجه جان خود را از دست داده اند وما  هم اکنون شاهد آن هستیم که شماری از آنها که در تظاهراتهای اخیر شرکت داشته اند وارد ترکیه شده  و شماری نیزهنگام عبور از مرز دستگیر شده اند.

 

با توجه به خبرهای دریافتی اگر چه ممکن است شمار زیادی بدلیل ترس از دستگیری و شکنجه در صدد خروج از ایران برایند اما کار چندان آسانی هم نیست، آسان نیست نه بخاطر کنترل شدید مرزی از سوی جمهوری اسلامی بلکه بدلیل محدودیتهایی که اساسا دولتهای اروپایی در راه ورود به کشورهای غربی ایجاد کرده اند. این وضع بویژه برای جوانی که در ایران تحت پیگرد قانونی قرار گرفته باشد به بهای زیادی تمام میشود. نکته دیگر این است که علیرغم هر اتفاقی که در ایران بیفتد و منجر به خروج بسیاری از مردم شود بخش پناهندگی سازمان ملل و دول غربی در موقعیتی نخواهند بود که به امور پناهجویان از ایران سریعا رسیدگی نمایند و آنها را بعنوان پناهنده بپذیرند.

بحران اقتصادی به یک مانع جدی در مقابل پذیرش پناهجویان در کشورهای غربی تبدیل شده است. در واقع وضعیت اقتصادی در دو سال اخیر بشدت بر روند پذیرش بیشتر پناهجویان سایه انداخته است. اینکه آیا جمهوری اسلامی در صورت فرار مردم از ایران به کنترل بیشترمراکز مرزی خود میافزاید یا نه، بحث دیگری است. به نظر من جمهوری اسلامی به کنترلهای مرزی برای مقابله با افزایش خروج احتمالی مردم احتیاج ندارد ولی بدون شک در چنین شرایطی حساسیت بیشتری به رفت و آمد مردم در مرزها نشان خواهد داد.

 

بهزاد جوادیان: سایت گرداب، مرکز بررسی جرایم سازمان یافته سپاه پاسداران این روزها  با انتشار عکس شرکت کنندگان در تظاهرات و قیام مردمی حرکت گسترده ای را در شناسایی و دستگیری مردم آغاز کرده است، به نظر شما اینعمل تا چه حد امنیت مردم را به مخاطره می اندازد و این افراد باید چگونه عمل کنند؟

 

عبدالله اسدی: سپاه پاسداران از همان بدو تشکیلش به یکی از نیروهای وفادار به نظام اسلامی و اصلیترین نیروی سرکوب رژیم تبدیل گردید. کلیه اعدامهای سالهای ۶۰ و ۶۷ و بازگرداندن سرکوب و اختناق سیاسی به جامعه ایران اساسا به وسیله سپاه پاسداران صورت گرفت. سپاه پاسداران همان است که بود یک نیروی ایدئولوژیک و ضد هر نوع  آزادیخواهی در جامعه است؛ از اینرو سپاه پاسداران با انتشار این عکسها عملا دستگاه سرکوب و ارعابش را به راه انداخته و وارد عمل شده است و تا حدود زیادی امنیت همه کسانی را که تصاویرشان در تظاهرات منتشر شده است به مخاطره خواهد انداخت. اینکه مردم چگونه باید عمل کنند خود یک سؤال اساسی است و تنها مبارزه مردم و در میدان مبارزه ماندن میتواند پاسخ درستی به سؤال شما باشد.

 

مبارزه مردم علیه جمهوری اسلامی پا در فاز جدیدتری گذاشته است. مردم ضعف رژیم را شناخته اند و با مبارزه خود شکاف بسیار بزرگی در ارگانهای بالایی رژیم ایجاد کرده اند. بحث من ابدا این نیست که گویا رژیم اسلامی دیگر قدرت سرکوبش را از دست داده است. هنوز سپاه پاسداران سرجایش است، بسیج وجود دارد، نیروی ناجا و وزارت اطلاعات و لباس شخصیها و حزب الله و سیل عظیم موتور سواران همه سر جایشان هستند. اما در مقابل آن یک مبارزه عظیم و میلیونی در جریان است. این مبارزه چنان عظیم و گسترده است که کل این نیروها را به لرزه در آورده است؛ از طرف دیگر در صفوف بالایی رژیم دره عمیقی ایجاد شده است. جایگاه ولی فقیه و قدرت مطلقه آن در هم شکسته شد. کار بجایی رسیده است که خامنه ای در اولین نماز جمعه بعد از اتفاقات بیست و دوم خرداد به گریه افتاد.

از طرف دیگر احمدی نژاد هنوز از سوی بسیاری از دولتها بعنوان رئیس جمهور ایران به رسمیت شناخته نشده است و کسی به او تبریک نگفته است و ریاست و مشروعیت وی چه در سطح داخلی و چه در سطح خارجی برسمیت شناخته نشده است. رژیم حاکم بر ایران از طرف اتحادیه اروپا بدلیل غنی سازی اتمی تحت فشار قرار گرفته و صحبت از این است که اگر تا ماه سپتامبر از طرح غنی سازی اتمی دست برندارد تحریمهای گسترده علیه آن صورت خواهد گرفت.

این احتمال که احمدی نژاد بعنوان رئیس جمهور ایران از این به بعد نتواند برای شرکت در اجلاس بین المللی شرکت نماید