به مناسبت انتشار مجدد مطلب “جستاری در باره حامیان، اندیشه ها و ماهیت دولت احمدی نژاد”

۴ سال پیش و تنها چند ماه بعداز شبه کوتای اول سپاه پاسداران و نیروهای بسیج که برای بار اول احمدی نژاد را به قدرت رساند، این مطلب را تهیه و منتشر کردم.

در آن مقطع زمانی ماهیت، عملکرد و اندیشه های حامیان احمدی نژاد اینچنین افشاء  و برهمگان آشکار نشده بود. اما گذشت ۴ سال از حاکمیت این لایه از جناح راست حکومت اسلامی که طی آن افکار و اندیشه های حامیان پشت پرده احمدی نژاد را به مبنائی برای سیاست گذاری در قلمروهای قضائی، فرهنگی، امنیتی و ادراه امور تبدیل کرد؛ ماهیت این جناح از حکومت اسلامی نیز محک تجربه خورد، از این رو و با توجه به رویدادهای هفته های اخیر از جمله کودتای دوم انتخاباتی سپاه پاسداران و اشغال مجدد ساختمان ریاست جمهوری توسط احمدی نژاد برای دور دوم،  و اینکه او مجددا به دیدار پدرخوانده خود مصباح یزدی در قم شتافت،  انتشار مجدد این مطلب را ضروری دانستم. یاد آور می شوم که این مطلب چند ماه بعداز اشغال پست ریاست جمهوری توسط احمدی نژاد در دوره نهم نوشته شده است. برای انتشار مجدد تغییراتی جزئی در متن آن داده ام.

 در حین انتشار مجدد این مطلب بودم که شاهد دیگری از راه رسید. آنهم یادداشت زیر بود که در سایت پیک ایران به چاپ رسیده بود. بی مناسبت ندیدم که آن را بعنوان پیویست در ابتدای مطلب بیاورم.

فرهاد شعبانی

ارکان نظریه مصباح یزدی، دستمایه کودتاچیان

mardanehagh.blogspot : این آقا کتابی دارد تحت عنوان "جنگ و جهاد در قرآن" که در این کتاب بدعتهایی نوین را در دین اسلام بنیان می نهد. در این کتاب او سعی د ارد" نظریه عمومی خشونت "را تبیین کند.
به طور اجمال می توان گقت این نظریه بر چهار اصل استوار است :
اول، سرشت انسان خشونت است و خداوند چاره ای جز این آفرینش نداشته است.
دوم آنکه نوعی از این خشونت بدلیل اهداف خوبش پسندیده است.
سوم، باید در به کار بردن این نوع خشونت پیش قدم شد تا هم موانع رفع شود و هم دشمن را در عمل انجام شده قرار داد.
و چهارم، کسی که می تواند تشخیص دهد کدام خشونت بد است یا خوب و اینکه این خشونت کی و کجا باید به کار رود، ولی مطلقه فقیه است. او این اختیار مادام العمر را مستقیماً از خدا کسب می کند و اعمالش ابداً قابل استیضاح نیست.

 

جستاری در باره حامیان، اندیشه ها  و ماهیت دولت احمدی نژاد.

فرهاد شعبانی

کمتر کسی دیدار احمدی نژاد بعداز پیروزی با آیت الله محمد تقی مصباح یزدی در قم را جدی  گرفت . این دیدار، رویداد مهمی بود. همانطوریکه در این مبحث نشان خواهم داد، احمدی نژاد بعنوان کاندید ائتلاف آبادگران ، عروج خود به مقام ریاست جمهوری را مدیون فعالیت سازمانیافته تشکیلات وسیع و گسترده سپاه پاسداران و نیروهای بسیج، سربازان گمنام امام زمان ( جاسوسان و خبر چینان وزارت اطلاعات) شماری از مداحان و روضه خوانان ، روزنامه کیهان، هفته نامه یا الثارات حسین، نشریه پرتو سخن، موسسه آموزشی- پژوهشی امام خمینی و آیت الله محمد تقی مصباح یزدی بعنوان یکی از نظریه پردازان این جریان که به وسعت جغرافیای ایران گسترده اند، می داند. لذا تردیدی نبود اولین کسی که می بایست به دیدارش می شتافت، مصباح یزدی باشد.

موارد زیر تنها  نمونه هائی از تلاشهای مصباح و مریدانش برای پیروزی احمدی نژاد بود :

"مصباح یزدی به شاگردان و اطرافیان خود توصیه کرده بود که همگی برای پیروزی احمدی نژاد در انتخابات نهمین دوره ریاست جمهوری، ۵ شنبه را روزه بگیرند، شب جمعه را نماز امام زمان (عج) را اقامه کنند تا خداوند با پیروزی احمدی نژاد به ملت ایران کمک کند تا بتوانند عدالت را در جامعه به طوری که شایسته ملت مسلمان ایران است، پی ریزی کنند. مصباح یزدی : شرکت در انتخابات مثل نماز واجب است".

این چند نمونه تنها گوشه بسیار اندکی از سر تیتر روزنامه ها و سایتهای اینترنتی درباره حمایت مصباح و مریدانش از احمدی نژاد بود.

پرسش اینحاست چرا در میان همه کاندیداهای جناح راست احمدی نژاد مورد حمایت سپاه پاسداران و بسیج و دیگر نیروهای امنیتی و نظریه پرداز این جریان مصباح یزدی و همفکرانش قرار گرفت؟

 پاسخ را باید در این جستجو کرد که رئیس قوه مجریه رژیم اسلامی ایران به جریانی تعلق دارد که یکی از لایه های درونی جناح راست و محافظه کار نظام اسلامی را تشکیل می دهند. لایه ای که همراه با کل جناح محافظه کار در خرداد سال ۷۶ با تسلط جناح "اصلاح طلب حکومتی" بر قوه مجریه به سایه رفت ، اما علی رغم افشای جنایاتش (قتل های زنجیره ای ) توسط برخی از اصلاح طلبان حکومتی، هیچوقت نفوذ و تسلط سنتی خود بر قوه قضائیه و نهادهای امنیتی از جمله : وزارت اطلاعات، اطلاعات سپاه پاسداران و بسیج، و دیگر ارگانهای امنیتی موازی با قوه قهریه رسمی نظام از جمله : انصار حزب الله و لباس شخصی ها را از کف نداد، بلکه در سالهای حاکمیت اصلاح طلبان حکومتی کاشتن شاگردا