اعتصبات سراسری تمام یونان را در برگرفت

سیامک بهاری : "حتی یک یورو هم به سرمایه داران نمیدهیم" این یکی از اصلی ترین شعارهای هزاران مردمی است که بیش از یک هفته است٬ شبانه روز خیابانهای آتن و بسیاری از شهرهای یونان را به تصرف خود در آورده اند. خدمات شهری به دلیل اعتصاب صدها هزار نفر از کارکنان خدمات عمومی، متوقف شده است. حمل و نقل شهری و ترافیک هوایی و خطوط راه آهن مسدود شده‌ و یا تقریبا از کار افتاده است.

صدها هزار نفر از اعضای دو اتحادیه بزرگ «GSEE اتحادیه مرکزی کارگران» و «ADEDY  اتحادیه کارمندان»  با دو و نیم میلیون نفر عضو، و اتحادیه دانشجویان و دانش آموزان٬ اتحادیه استادان دانشگاه و آموزگاران٬ دست به اعتصاب زده اند. بیمارستانهای دولتی با حداقل پرسنل به کار مشغولند و مدارس و دانشگاهها تحت کنترل دانش آموزان و دانشجویان چپ قرار گرفته است. طبق آخرین خبر٬ ۴۰۰‬مدرسه در سراسر یونان در اشغال دانش‌آموزان قرار دارد و دانشگاه آتن همچنان سنگر‌بندی شده است.
 دفاتر پست بکلی تعطیلند و بسیاری از خبرنگاران و موسسات خبری نیز به اعتصاب پیوسته اند. همین امر دستیابی به اخبار دقیق در باره مبارزات مردم را بعضا مشکل می کند.
شورشها و اعتراضهای گسترده خیابانی که از پاییز امسال رو به فزونی گذارده طی ۲۵ سال اخیر بیمانند بوده است.
دامنه اعتراضها به شهرهای یونان محدود نمانده است٬ چندین نفر از مردم خشمگین و معترض در برلین روز دوشنبه ۸ دسامبر  وارد سفارت یونان شدند و همزمان تعدادی دیگر درمیدان مقابل سفارت یونان در برلین دست به تظاهرات زدند. آنها با پخش اعلامیه ضمن دفاع از مبارزات و اعتصاب و تظاهرات بحق مردم٬ مخالفت خود را با سرکوبهای وحشیانه پلیس در شهرهای یونان نشان دادند. تظاهرات مشابهی نیز در لندن درمقابل سفارت یونان برگزار گردید٬ تظاهر کنندگان خواهان خاتمه یافتن خشونت پلیس در مقابل مطالبات بحق مردم و پایان گرفتن فشارهای اقتصادی دولت حاکم بودند.
امسال در شهر آتن در مراسم یادبود قیام دانشجویان علیه دولت سرهنگها در سال ١۹۷٣، بیش از ١۵ هزار نفر شرکت کرده بودند٬ دولت یونان نیز بیش از ۸هزار نفر از نیروهای پلیس و یگان ضد شورش را برای سرکوب مردم بسیج کرده بود و به تظاهر کنندگان وحشیانه حمله کرد.

بحران اقتصادی فلج کننده٬ بیکارسازیهای روز افزون٬ دستمزدهای ناچیزی که کفاف زندگی بخور و نمیر مردم را نمیدهد٬ وضعیت بد اقتصادی توده مردم٬ وضعیت نابسامان آموزش و پرورش و خصوصی سازیهای موسسات آموزشی٬ مردم خشمگین و نیمه گرسنه علیه این اوضاع را به خیابانها کشانده است. مردم به کمکهای بیدریغ مالی دولت به بانکها بشدت معترضند. اعتصاب کنندگان خواستار دو برابر شدن حداقل دستمزد ماهیانه خود هستند و خیابانها صحنه شورانگیز همبستگی عمومی مردم علیه کل وضعیت موجود است.
دولت "کاستاس کارامانلیسKostas Karamanlis " که با جلب آرا ناچیزی درسپتامبر سال گذشته توانست قدرت دولتی را بدست بگیرد٬ از بدو آغاز بکارش برای احیای کاهش سود و جبران ضررهای مالی موسسات خصوصی و تخصیص کمکهای مالی برای سرپا نگهداشتن موسسات مالی و بانکهای خصوصی از جیب مردم٬ قصد دارد با اجرای طرحهای خصوصی سازی٬ تغییرات اساسی در سیستم پرداخت مستمری حقوق بگیران بوجود آورد. از جمله این تغییرات متوقف کردن برنامه های بازنشستگی پیش از موعد است. این تعرض به معیشت ناچیز مردم٬ با واکنش اعتراضی وسیعی روبرو شده است.
در مقابل و ضعیت نابسامان زندگی و افت بیسابقه درآمدها٬ مردم و جوانان ناراضی درتظاهراتها و متینگهای خیابانی٬ فریاد میزنند: «تحصیل رایگان برای همه»، «نسل جوان نباید قربانی سرمایه داران و خواسته‌های آنان شود»٬ «آینده آموزش و دانش آموزان را به دست بخش خصوصی واگذار نکنید»٬ «مدارک مؤسسات خصوصی را برابر با مدارک تحصیلی مؤسسات دولتی محسوب نکنید»، «اجازه اجرای قانون اصلاحات و فعالیت دانشگاههای خصوصی را نخوهیم داد» و «مدارک دانشگاهها و مراکز آموزشی آزاد و برابری آنها با مدرک موسسات آموزشی دولتی را لغو کنید" از عمده شعارهایی است که بر روی باندولها و پلاکاردها تقریبا درتمامی تظاهراتهای خیابانی به چشم میخورد.
شهر تسالونیک، دومین شهر بزرگ یونان واقع در شمال کشور نیز شاهد تظاهرات و اعتراضات وسیع است. در این شهر٬ نیرو‌های پلیس با سیصد دانشجوی معترض به زدوخورد پرداختند. در شهر تریکالا نیز تظاهرات مردم با یورش وحشیانه پلیس به خشونت کشیده شد. تظاهرکنندگان در پنج شهر بزرگ یونان از جمله شهرهای کوموتینی و یوانینا در شمال یونان٬ پاتراس در جنوب و شهر کرت در دریای مدیترانه٬ شبانه روز خیابانها را در تصرف خود دارند.
 
با به قتل رسیدن"آلکساندر گریگوروپولوس" نوجوان ۱۵ ساله در محله اکسارچیا به ضرب شلیک سه گلوله به سینه اش توسط ماموران پلیس ضد شورش٬ درگیری‌های گسترده جوانان و مردم خشمگین با نیروهای انتظامی شدت بیسابقه ای گرفت و بسیاری از موسسات دولتی از جمله ۶۰ بانک و بیش از چهل خودروی متعلق به پلیس و نیروهای دولتی با پرتاب سنگ و کوکتل مولوتوف به آتش کشیده شد. مردم از جنایت آشکار پلیس و سرکوب عنان گسیخته آنان چنان به خشم آمده اند که به گفته مسئولین دولتی٬ مهار آن به آسانی امکان پذیر نیست.
برای آرام کردن و کاهش خشم مردم٬ در یک اقدام دستپاچه و نمایشی٬ رئیس جمهور یونان با ارسال پیام تسلیت به خانواده جوان مقتول٬ اظهار تاسف کرد. همزمان پروکوپیس پاولوپولوس وزیر کشور یونان از سمت خود استعفا داد. اگر چه استعفای او پذیرفته نشد. همچنین از سوی مقامات قضایی دوتن از نیروهای پلیس ضد شورش ازسمتهای خود معلق و بازداشت گردیدند و سندیکای پلیس نیز از خانواده داغدار نوجوان کشته شده عذرخواهی کرد.

با اینکه اعلام اعتصاب عمومی ازسوی اتحادیه ها و سازمانهای دانشجویی و جوانان معترض درمقابل بی مبالاتی دولت و تحمیل ریاضت اقتصادی به مردم
هنوز رسما اعلام نشده است٬ اما مردم یونان یکپارچه درحال اعتصاب اند و وضعیت درحالت فوق العاده است.
اعتراض گسترده مردم اعلام رسمی عدم پذیرش وضعیت موجوداست. این تصمیم راسخ مردم به جان آمده از شر سرمایه داری و نکبت بحران اقتصادی آن است که زندگی و هست و نیست آنها به گرو گرفته است. این بیزاری و نفرت عمیق مردم از تبعیض و فرودستی است که سرماه و دول سرمایه دار به آنها تحمیل می کنند. مردم به حق نا آرامند و به شرایط غیر انسانی نضام حاکم معترضند.
شعار "حتی یک یورو به سرمایه داران نخواهیم داد" پلاتفرم و پرچم چپ جامعه و نماینده اعتراض بحق مردم یونان است. مردم دشمن خود را با این شعار انگشت نشان میکنند. روزهای سرنوشت ساز در راه است و هر روز مردم بیش از پیش به قدرت خود واقف میشوند. تنگناهای سرمایه داری در سراسر جهان٬ عرصه های مبارزاتی مردم برای کسب قدرت و بدست گرفتن سرنوشتشان است. مبارزات بی وقفه مردم یونان یک نمونه زنده و مجسم در مقابل تهاجم سرمایه به معیشت و زندگی شان است.
 siabahari@yahoo.com