تعدد زوجات و خشونت بر علیه زنان در کردستان عراق

منصور فرزاد : در تاریخ ۲۷ اکتبر ۲۰۰۸   پارلمان کردستان عراق قانون تعدد زوجات را تصویب کرد. تصویب این قانون بمعنی تغییر دادن  قانون دیگری در این رابطه نبود زیرا که  در دوران هفده ساله حکومت آنها  بر کردستان عراق ، خشونت مداوم و روزمره بر علیه زنان بطور سیستماتیک  انجام گرفته بود.

 این حکومت نه تنها قانون حقوق فردی دوران صدام حسین را عملا به پیش میبرد بلکه خشونت بر علیه زنان با شدت بیشتری ادامه یافت . در واقع با تصویب این قانون خشونت ١٧ ساله  بر علیه مردم کردستان و بویژه زنان را رسمیت بخشیدند. تحت نام دفاع از ناموس و شرف ، دفاع از مقدسات اسلامی، فرهنگ مردم ( فرهنگ کردایه تی) جهنمی بویژه برای زنان و کودکان برپا کرده اند که خودشان از ابعاد سبعیتی که بر علیه زنان انجام گرفته به وحشت افتاده اند.

  کشتن زنان و دختران ، خود سوزی هر روزه در گوشه و کنار این منطقه ، تحت حاکمیت "احزاب ناسیونالیست کرد"  اتفاق میافتد .دست عشایر و جریانات لمپن اسلامی و دستجات مسلح را باز گذاشته اند.  بی دلیل نیست که از کردستان عراق به نام قتلگاه زنان نام برده میشود. زیرا در این منطقه خود سوزی و کشتن زنان امری عادی شده است.  اگر به سایتها و یا روزنامه های کردستان عراق نگاهی بیندازیم با اخباری از این دست روبرو میشویم : " دختری با طناب خود را خفه کرد " " دو خواهر به دست پدر و برادرانش به قتل رسیدند" " دختری که میخواست خود را بسوزاند نجات داده شد و در اثر شدت سوختگی به بیمارستان منتقل شد " دختری با روسری اش خود را خفه کرد" " زنی بشدت سوخت" "  زنی از طبقه دوم به زمین پرتاب شد و جانش را از دست داد" " مردی زنش را در کوچه با لگد و مشت کشت" ”مردی با شلیک گلوله خواهرش را کشت“ و دهها خبر از این نوع  هر روزه در سایتها و روزنامه ها درج میشود. تا کنون هزاران زن و دختر  به قتل رسیده اند و یا در اثر فشار بیش از حد خود سوزی را بر زندگی جهنمی ای که این سرداران غیور حافظ شرف و ناموس ، مرد سالار ومرتجع فراهم کرده اند، ترجیح داده اند . 

 طه برواری یکی از وزرای حکومت کردستان میگوید: " خوشبختانه اکنون درصد خودسوزی و کشتن زنها نسبت به سالهای قبل کمتر شده است طبق آمار از ماه ١ تا ماه ٨ امسال ( ٢٠٠٨) مجموعا در کردستان ٨٠ زن به قتل رسیده اند و ٢١۵ نفر خودشان را سوزانده اند که به نسبت سالهای قبل خیلی کمتر است ". و در عین حال اظهار امیدواری میکند که " مایه خوشحالی است که محدودیتهای زیادی بر قانون تعدد زوجات گذاشته شده است ".  محمد حکیم رهبر فراکسیون اسلامی درون پارلمان تعدد زوجات  را امری الهی میداند و از پیغمبرش نقل قول میاورد که گرفتن زن دوم و سوم مسئله ای شرعی است و هیچ کس نمیتواند بر علیه آن باشد. اما میتوان محدودیتهائی قائل شد. این مرد خرفت و متحجر از پیغمبرش نقل میکند که تنها شرط در تعدد زوجات، عمل کردن بشیوه  پیامبر است که در قران نیز آمده است و آن این است که در تامین زندگی و هم خوابگی با زنا ن متعدد باید عدالت و انصاف را رعایت کرد .

 شدت فشار و تحقیر  و کشتن زنان از طرفی ودر منگنه قرار گرفتن و منزوی شدن حاکمان  از طرف دیگر، پارلمان را مجبور کرده است که در ماه نوامبر امسال اقداماتی را در مقابله با خشونت بر علیه زنان انجام دهد، به همین دلیل کمیته ای از ۵ وزارتخانه تشکیل داه شده است که ظرف یک هفته  فعالیتهائی را بمنظور جلوگیری از شدت فشار بر زنان انجام دهند. هدف از شکل دادن به چنین کمیته ای بطور واقعی مبارزه با خشونت روز افزون بر علیه زنان نیست. ترس آنها از اعتراض و مخالفتهای روزافزون مردم در کردستان، جلوگیری از  بی اعتبارشدن هر چه بیشتر  وایجاد سد در مقابل  رشد جریانات چپ و سوسیالیست است که از همان بدو تشکیل این حکومت دست ساخته، به دلیل ضد زن بودن این حکومت ماهیت آنها را افشا میکردند.

 بنیاد این حکومت بر اساس قومییت و مذهب شکل گرفته و قوم پرستی یکی از ارکان آنرا تشکیل میدهد. شکل گرفتن چنین حکومتی نه خواست و اراده مردم  کردستان و نه نشات گرفته از  امیال و آرزوهای توده وسیع مردم، بلکه ناشی از سیاست  نظم نوین جهانی به رهبری آمریکا بود که با حمله به عراق در اوائل دهه ٩٠ آغاز شد. کردایه تی که پایه اصلی ایدئولوژی و دورنمای احزاب حاکم بر کردستان را تشکیل میدهد همواره با مذهب و خرافات رابطه تنگاتنگ و نزدیکی داشته است.  یک بخش جدائی ناپذیر ناسیونالیسم کرد ضدیت با سکولاریسم، سوسیالیسم و به تبع آن برابری زن و مرد است . در کردستان عراق صف اعتراضی  کارگران به گلوله بسته شد، رهبران کارگری و فعالین اجتماعی تحت پیگرد قرار گرفتند و خانه های امن برای زنان به آتش کشیده شد و فعالین آن تهدید به مرگ شدند. اگر ١٧ سال پیش طرح این واقعیت  که کردایه تی به معنی دوستی با مردم کرد نیست، بلکه این سیاست  کسانی است که میخواهند منافع و امتیازهای خود را حفظ کنند، با ناباوری بخشی از مردم روبرو میشد. اکنون مردم خود با نمونه های بسیار زنده این واقعیت را هر روزه در مجالس و جمعهای خانوادگی و کوچه و خیابان بازگو میکنند.

 مردم ثروت مقامات و حاکمان کردستان و دور وبری هایشان را با فقر و عدم برخورداری خود از حداقل امکانات زندگی مقایسه میکنید. برخورداری  از بهداشت،  دارو،غذا، پوشاک و مدرسه مناسب ، آزادیهای سیاسی ، حق سلامتی و غیره  مسئله هر روزه  و همیشگی مردم بوده است. آنگاه به مسائل و مشغله های حاکمان توجه کنید چه ربطی بین این دو می توان  دید. طبق فاکتهائی که در روزنامه ها نیز درج شده است، صدها  تجاوزو سوئ استفاده جنسی  از طرف مقامات و یا مسئولین رده های مختلف حکومت انجام گرفته است. بیکاری، ترس از آینده، فقر، از هم پاشیده شدن خانواده ها، عدم امنیت، برقراری فض
ای ترس و وحشت، گسترش و رشد نفوذ مذهب در زندگی مردم و مرد سالاری واقعیات جامعه کردستان عراق است.

   حاکمان به مسائل پایه ای مردم توجهی نداشته اند و در عوض برای توجیه حکومت  و چپاول خود، مردم را  اسلامی خوانده اند تا مانع بروز خواسته های واقعی شان شوند. تاریخ مبارزات مردم را تحریف کرده و با سانسور و دور زدن نقش وتاثیرات واقعی جریانات سکولار و سوسیالیست، این تاریخ را به  مبارزه ناسیونالیستها برای  " رهائی مردم کرد " محدودکرده اند. تاریخی که در آن زن تحقیر شده و بی نقش است. مذهب همطراز مکاتب فکری و اجتماعی پیشرو قلمداد شده است. در این تاریخ  در حالیکه آزادیهای سیاسی، رفاه، آسایش، ابراز همدردی و هم سرنوشتی با مردمان جوامع دیگر،جدائی دولت از مذهب، افتخار به علم وتلاش برای  سعادت بشر، برابری زن و مرد و آخرین دستاوردهای تمدن بشری را وارداتی و غیر خودی مینامند و به تمسخر میکشند، سنن و افکار عهدعتیق، فرهنگ عشایری و اسلامی، بی حرمتی و تحقیر زن را خودی و فرهنگ مردم  مینامند تا بتوانند آنرا تحمیل کنند . اشاعه فرهنگ مرد سالار و مذهبی در کردستان عراق و نابود کردن زنان از نظر جسمی و روانی  تنها گوشه ای  از مصیبتی است که احزاب و جریانات ناسیونالیستی کرد بر مردم  تحمیل کرده اند که تاثیر مستقیم آن در وهله اول بر کودکان است و طبعا دامن کل جامعه را در بر گرفته و جامعه رابشدت بیمار کرده است . 

 بر علیه این موج خشونت و مدافعین آن باید ایستاد. مدافعین برابری زن ومرد، سکولارها، سوسیالیستها و کمونیستها میبایست با استفاده از امکانات مختلف و بشیوه های گوناگون مبارزه علیه قوانین ارتجاعی ضد زن در کردستان عراق را سازماندهی و رهبری کنند. بویژه کمونیستها و تشکلهای مختلف مدافع حقوق برابر زن و مرد چه در عرصه سیاسی و چه در عرصه های اجتماعی و فرهنگی میتوانند نقش بسیار موثری ایفا کنند . باید این  صف ضد انسانی اتحاد مذهب و ناسیونالیسم را عقب نشاند.

۹ نوامبر ۲۰۰۸