پیرامون واپسین فعالیت های انتخاباتی در آمریکا

فرشید شکری : ماههاست مردم آمریکا شاهد کمپین های منظم برندگان دور اول انتخابات ریاست جمهوری یا بطور صحیح تر نامزدهای برگزیده از سوی احزاب صاحب قدرت در این کشور می باشند. در ادامه این مبارزات، بتاریخ هفتم اکتبر ٢٠٠٨ دومین مناظره تلویزیونی کاندیداتورها در ایالت تنسی با حضور جمعی از رأی دهندگان غیر متعهد (بی طرف) برگزار گردید.

 در آن برنامه تلویزیونی هر دو نفر به سؤالات شرکت کنندگان پاسخ گفتند. تعدادی پرسش هم از طریق اینترنت برای آنان ارسال شد که به آنها نیز جواب دادند. شش روز بعد باراک اوباما در ایالت اوهایو و جان مک کین در ایالت ویرجینیا بشرح طرح های خود که عمدتاً حول بحران اقتصادی جاری دور میزد مبادرت کردند و بلاخره شب چهارشنبه پانزدهم اکتبر سومین و آخرین مناظره ایندو شخص در برابر دوربین های تلویزیونی در لانگ آیلند نیویورک به اتمام رسید. 
در طول این مدت اقتصاد، امنیت ملی، مسئله ایران، جنگ درعراق، تغییرات زیست محیطی، بهداشت و خدمات پزشکی، مهاجرت و سقط جنین محورهای اصلی سخنرانی ها و مناظرات مک کین و اوباما بودند که با تسلط تمام، و بشکل بسیار حرفه ای بدین موضوعات پرداختند. در این گفتار سعی می گردد تا به  گوشه هایی از دیدگاههای ایشان اشاره شود. 
– امروزه با توجه به بحران مالی وسیع ایالات متحده که تنها مختص به این کشور نیست و در اصل بحران سرمایه داری جهانیست، بحث بر روی اقتصاد مخصوصاً تورم فزاینده در این کشور و ارائه راهکارهای پراگماتیستی در برون رفت از این شرایط مشکل اهمیت ویژه ای نزد رأی دهندگان دارد. سناتور جان مک کین در این ارتباط می گوید: « من بنا دارم تا از راه لغو سیستم حداقل مالیات، میزان مالیات بر درآمد طبقه متوسط را کاهش دهم و همان برنامه تخفیف مالیاتی جورج بوش را برای درآمدهای بالا بکار گیرم. در عین حال قصد دارم هزینه های بی مورد دولت را پائین آورده و در نظام خدمات اجتماعی نیز رفرمهائی لحاظ کنم ». پیشنهاد آخر مک کین کاهش ۵۲ میلیارد دلار مالیات بهدف یاری رساندن به بازنشستگان می باشد. سناتور باراک اوباما برنامه خود را اینگونه تشریح می کند: « باید به خانواده های متوسط که در ایندوره با افزایش نرخ کالاهای ضروری و انجماد دستمزد مواجه بوده اند یاری رساند، سیستم خدمات درمانی عمومی و آموزش و پرورش را اصلاح کنیم و لازم است تا معاهدات تجارت آزاد بین آمریکا و کشورهای همسایه را بازنگری کرد ». همچنین اوباما روز دوشنبه سیزدهم اکتبر در جمع هوادارانش در اوهایو از بانک ها درخواست کرد تا موقتاً از توقیف خانه های وام گیرندگان بد حساب دست بردارند. او در مناظره سوم خود پیشنهاد اختصاص ۶۰ میلیارد دلار کمک به دولت های ایالتی را داد تا آنها با این پول به ایجاد اشتغال همت گمارند.  
– همانگونه در سه دهه گذشته موضع گیریهایی در رابطه با خطر جمهوری اسلامی برای اسرائیل و مسئله هسته ای ایران از اهم مباحث انتخاباتی نامزدهای پیشین برای احراز مقام ریاست جمهوری بود، در ایندوره نیز چنین مسائلی در فهرست فعالیت های انتخاباتی مک کین و اوباما جای گرفت. مک کین بر سیاست تشدید فشار و مجازات های شدیدتر اقتصادی آنهم توسط جمع زیادتری از ممالک غربی بر ضد ایران تمرکز خواهد کرد. او گفت: « چنانچه این گزینه نتیجه بخش نباشد در صورت نیاز از ابزار نظامی در راستای ممانعت از دستیابی ایران به سلاح هسته ای استفاده می کنیم ». اوباما در سخنانش خود را طرفدار روش موسوم به دیپلماسی تعرضی فردی نامید و مدعی ملاقات و گفتگو با رهبران ایران بدون هیچ پیش شرطی است. او بر این باور است که در صورت دادن مشوق هایی به رهبران ایران، احتمال دارد در رفتار سیاسی آنان تغییراتی رخ دهد.
– نمی توان گفت مک کین و اوباما در ارتباط با راههای تأمین امنیت داخلی چندان اختلافی با همدیگر ندارند، با این اوصاف در اولویت قرار داشتن این قضیه برای مردم مرعوب شده آمریکا باعث شده تا نقطه نظرات این نامزدها بهم نزدیک شود. هرچند مک کین مخالف کاربرد شیوه های غیر انسانی و بیرحمانه از سوی دستگاه های امنیتی کشورش می باشد، معهذا در طی شش سال اخیر به لوایح دولت محافظه کار و نئوکان بوش رأی مثبت داده است. اوباما معتقد به اختصاص بودجه بالاتر به آن بخش هایی از امنیت ملی آمریکاست که هنوز در معرض آسیب پذیری هستند. ایشان از قانون مصوب دولت جورج بوش به نام مقررات میهن پرستی که پس از حملات یازده سپتامبر در آمریکا به اجرا گذاشته شد، انتقاد کرده، اما در سال ۲۰۰۶ به تمدید اجرای آن آری گفت!
– پرداختن به موضوع جنگ درعراق یکی از داغترین مباحث تا این زمان بوده است. مک کینِ موافق با تداوم اشغال بارها اعلام کرده تا وقتی عراق قادر به دفاع از خود نیست، سربازان آمریکا باید در آنجا باقی بمانند. وی که در مجلس سنا با حرارت بسیاری از آخرین نقشه جورج بوش بهدف افزایش نیرو درعراق حمایت بعمل آورد، خروج آمریکا از عراق را در اوضاع فعلی برابر با به آشوب کشیده شدن منطقه می داند. اوبامای مخالف با جنگ معتقد است عملیات نظامی گرفتاری کنونی عراق را حل نمی کند. نامبرده ضمن پشتیبانی از طرح خروج مرحله ای سربازان، از دخالت سازمان ملل متحد بعنوان یگانه راهکار منطقی در ایجاد آشتی ملی و حل بحران عراق نام برد.
– فشار فعالین محیط زیست و هشدارهای دانشمندان و محققین، کاندیداهای دموکرات و جمهوری خواه را ناگزیر به دادن وعده هایی راجع به متوقف ساختن روند تخریب محیط زیست کرده است. مک کین با تأکید بر واقعی بودن خطر تغییرات جوی و عوارض زیانبار آن از چین و هند خواست تا به معاهدات بین اللملی کاهش تولید گازهای سمی و مضر بپیوندند، و دولت آمریکا را ملزم به تلاش هایی در حل این معضل جهانی کرد. اوباما نیز خواهان کاهش ۸۰ درصد از تولید گازهای گلخانه ای آمریکا تا سال ۲۰۵۰ است و نقش آمریکا را در رهبری فعالیت های بین المللی در راستای مقابله با عوارض