بوی باروت

فریدون گیلانی : نیویورک تایمز در یکی از آخرین شماره های خود نوشته است که اسرائیل به مردم ایران حمله نظامی خواهد کرد . اوائل همین ماه ژوئن ۲٠٠۸ هم که اهود المرت نخست وزیر اسرائیل برای هماهنگی های نهائی در رابطه با نوار غزه و ایران با جرج واکر بوش در حال مذاکره بود ، یکی از اعضای کابینه اش رسما اعلام کرده بود که اسرائیل مراکزی را در ایران هدف خواهد گرفت .

 ایالات متحده که سعی می کند در تشدید سیاست چند جانبه به مفهموم « دیپلماسی » تکیه کند ، در همین حال رئیس جمهوری اش را به دور اروپا فرستاد تا آخرین مراحل یارگیری را پیش از فرستادن « بسته تشویقی» به وسیله هاویر سولانا رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ایران ، انجام بدهد و افکار عمومی جهان را بفریبد که اگر چه گزینه های دیگر – یعنی جنگ – ، روی میزند ، ایالات متحده برگزینه ی دیپلماسی تاکید می ورزد . اگر همان هشت فصل از کتاب « براندازی » آقای استیفن کینزر را که تاکنون به فارسی برگردانده ام روی سایت های مختلف بخوانید ، متوجه می شوید که سیاست تهاجمی معماران سیاسی ایالات متحده ، با مضمون واحد و شکل های مختلف ، و حتی در این مورد هم گاهی واحد ، همواره به همین صورت بوده است . اول سیاست چند جانبه در پوشش فریبنده « دیپلماسی » عمل می کند ، بعد که زمینه به حد مطلوب رسید و فریب دادن افکار عمومی بخش هائی از آمریکائی ها وطیف راست مسلط اروپا کارساز شد ، نوبت به سیاست یک جانبه می رسد . در سیاست یک جانبه، اغلب نیروی واکنش سریع و فرماندهی مرکزی ( سنت کوم ) وارد عمل می شوند ، اما این بار زمزمه ی جدی ورود اسرائیل به مثابه بازوی مسلح ایالات متحده در منطقه به صحنه مطرح است و چنین عنوان شده است که اگر حمله ای کرد و پاسخی گرفت ، ارتش آمریکا به عنوان حمایت از  «بهترین متحد » ایالات متحده در خاور میانه ، پا به کارزار نظامی خواهد گذاشت .

روز شنبه بیست و یکم ژوئن ۲٠٠۸ ، فرستنده ویژه ی سازمان سیا که به نام صدای آمریکا خط ایالات متحده را تبلیغ می کند و علاوه بر دلالان مظلمه ای به نام علیرضا نوری زاده و احمد رضا بهارلو و مشتی مامور دیگر به عنوان مجری و استاد و تحلیل گر سیاسی و کارشناس ، عده ای را هم به نام نویسنده و شاعر و کارگردان تاتر و دانشجو و روزنامه نگار و عنصر حکومتی به خدمت گرفته است ، با عطف به گزارش نیویورک تایمز ، مانور هوائی جنگنده بمب افکن های اسرائیلی را نشان می دهد و تاکید می ورزد که اسرائیل این مانور را برای آمادگی حمله به ایران انجام داده است.

صدای سازمان سیا ، بی درنگ مصاحبه مطبوعاتی سخنگوی آمریکائی را پخش می کند که می گوید اگر سئوالی در مورد اسرائیل دارید ، از خودشان بپرسید ، تا جائی که به ما مربوط می شود ، هنوز گزینه ی دیپلماسی را دنبال می کنیم .

پیش از آن سیمور هرش مفسر نیویورک تایمز نوشته بود در واقع دو ارتش ایالات متحده و اسرائیل به صورت یک ارتش عمل می کنند . ژنرال های ارتش اسرائیل در ارتش ایالات متحده خدمت ! می کنند و ژنرال های ارتش آمریکا در ارتش اسرائیل . و تاکید ورزیده بود که ارتش آمریکا بمب های پنجهزار پاوندی را که در هفتاد و پنج فوتی زیر زمین منفجر می شوند ، به اسرائیل منتقل کرده و مربیان ویژه ی آمریکائی ها به خلبانان اسرائیلی آموزش می دهند .

   از ماه ها پیش ، سمیور هرش و بسیاری دیگر از تحلیل گران و محققان ، بررسی کرده بودند که اگر جنگی صورت بگیرد ، از طریق و به نام اسرائیل خواهد بود . سیمور هرش ، بازهم ماه ها پیش از آن ، بررسی کرده بود که حمله هوائی دوازده ساعت پی در پی مراکز اتمی ، صنایع و مراکز نظامی را هدف خواهند گرفت . پس از این افشاگری ها بود که ایالات متحده بنا به ارقام رسمی ۶۵ میلیارد دلار سازو برگ سنگین نظامی به عربستان سعودی و اسرائیل و بحرین فروخت که البته آمار واقعی بسا بیشتر از این ارقام است .

خاورمیانه ، انبار مهمات امپریالیست ها شده است . ناوگان های جنگی قدرتمند ایالات متحده ، از جمله ناوگان های ششم و پنجم و آیزنهاور و … در خلیج فارس و اقیانوس هند و دریای مدیترانه در آماده باش کامل هستند و هرازگاهی هم ، قایق های تند رو سپاه پاسداران ، دور وبر ناوهای ناوگان پنجم مانور تحریک آمیز می کنند . پایگاه دیگوگارسیا برای پرواز بمب افکن های ب ۵۲ و ب ۵۱ در آماده باش است . در پایگاه هوائی اینجرلیک ترکیه هم اف ۱۶ های آمریکائی ی مجهز به کلاهک های اتمی سبک ! آماده پروازند و بگیرید بروید تا محاصره ی نظامی کامل ایران اسلام زده . 

به قول جیمی کارتر در مصاحبه ای با فرستنده سی ان ان ، آمریکا دست کم تا بیست سال آینده از عراق بیرون نخواهد رفت . کوشش برای عقد قرارداد امنیتی با عراق با هدف استقرار دایمی ارتش ایالات متحده در عراق که مورد حمایت رهبری آمریکائی مجاهدین ضد خلقی هم قرار گرفته است ، در واقع وجه اثباتی مصاحبه دوسال پیش جیمی کارتر است . افغانستان هم که عجالتا به اشغال دایمی در آمده و بعضی کشورهای آسیای میانه ، مثل آذربایجان و ازبکستان و تاجیکستان و … هم که رفته رفته تبدیل به پایگاه های نظامی ارتش ایالات متحده شده اند . عربستان سعودی هم که جای خود دارد و فیلیپین هم که مرکز نیرورسانی است ، تقویت شده است . آیا این همه نیروی واکنش سریع و فرماندهی مرکزی با ۲۵٠ هزار نیروی ثابت را آمریکا برای مقابله با القاعده و بن لادن و مقتدا صدر و شیخ نصرالله و حماس در منطقه ای به این وسعت کاشته است ؟ 

در ادبیات عامیانه ایران ، اصطلاح جدیدی رایج شده است که می گویند فلانی دو دره شده است . معنی واضح این اصطلاح آن است که طرف راه پس و پیش ندارد .

جمهوری اسلامی ایران که با خواندن کتاب بازی شیطان رابرت دریفوس و مانیفست « ولایت فقیه ( حکومت اسلامی ) » خمینی می توانید به ماهیت تاریخی اسلامیسم نهفته در آن پی ببرید ، عملا دو دره شده است . ض