شورای کارگری « گرونرلوکا» ( GRUNERLØKKA ) جرقه ای در تاریکی

ملک پیرخضرى : اینکه سرانجام کار شورای کارگری ناحیه « گرونرلوکا» ( GRUNERLØKKA ) در شهر اسلو پایتخت کشور نروژ چه خواهد شد؟ پرسشی است که در حال حاضر حتی برای دست اندرکاران و فعالان مصمم و پرشورش نیز هیچ پاسخ روشنی ندارد. آنچه اساسی است این است که این شورا به طور قطع باید تشکیل می شد.

پروسه پیدایش شورا تبلور واقعی ترین جنب و جوش ها و رویکرد رادیکال شمار کثیر کارگرانی است که در لحظه ای معین به تأسیس آن اهتمام کرده اند. برای شناخت دقیق تر شورا باید به همین پروسه رجوع کرد و با نگاهی طبقاتی و ضد سرمایه داری آن را مورد کندوکاو قرار داد .

تهاجم وسیع و همه جانبه سرمایه جهانی به سطح معیشت و هست و نیست چند میلیارد توده فروشنده نیروی کار در سراسرجهان، همه جا را از درد و خشم و عصیان آکنده است. سرمایه داران در سراسر دنیا با تمامی قدرت می تازند. دولت ها برنامه ریزی ضد انسانی سرمایه برای سلاخی بی مرز بهای نیروی کار وهموارسازی مسیر افزایش اضافه ارزش ها را به شروط قهری زندگی و زنده ماندن انسان های کارگر تبدیل کرده اند. وحشت از بیکارشدن، فقدان هر نوع امنیت معیشتی، سیاسی و اجتماعی، کاهش چشمگیر امکانات دارو و درمان و آموزش همه جا درمیان آحاد طبقه کارگر بین المللی به بحث روز تبدیل شده است.

نظام سرمایه داری برای پیشبرد این مقاصد سیاه ضد انسانی از همه چیز و همه اهرم ها و امکانات سود می جوید. از پلیس و ارتش و سازمان های اعمال شرارت گرفته تا کل ساختار نظم سیاسی و دستگاههای قانونگزاری و اجرائی، از نهادهای حقوقی و مدنی تا مؤسسات برنامه ریزی نظم تولید، از راه اندازی جنگهای خانمانسوز تا سر دادن عربده های عوام فریبانه صلح طلبی! از پنتاگون تا کمسیون جایزه صلح نوبل و از سپاه پاسداران دولت بورژوازی اسلامی تا نهادهای حقوق بشر و امامزاده های تمدن سرمایه، همه و همه وظیفه پیشبرد همین هدف را به دوش می کشند. متولیان و مدافعان نظام بردگی مزدی در بخشی از جهان سایه هرگونه اعتراض ساده و حق طلبانه کارگران علیه شدت استثمار سرمایه را وحشیانه به رگبار می بندند و در بخش دیگر همین دنیا عین همین وظیفه را با ظاهری آراسته و فریبا توسط نهادهای موسوم به اتحادیه های کارگری به اجراء می گذارند.

سازمان ها و نهادهای ضد کارگری زیر نام دروغین دفاع از کارگر در شرائط روز جهان نقش کاراترین سلاح سرمایه را در سطح بین المللی و به ویژه در بخشی از جهان سرمایه داری علیه هر نوع جهتگیری و هر گونه نفس کشیدن ضد کار مزدی طبقه کارگر ایفاء می کنند. هرگونه شعله خشم ضد سرمایه داری کارگران را با هزاران ترفند در باتلاق مذاکرات سازشکارانه با بورژوازی خاموش و خفه می سازند. مصالح تضمین سود حداکثر سرمایه ها را محتوای قراردادهای جاری کار می کنند و قراردادها را ابزار مین گذاری جاده پیکار طبقاتی ضد کار مزدی توده های کارگر می نمایند. در سطح جهانی برای تبدیل جنبش کارگری بین المللی به ابزار رقابت و ستیز بخش های مختلف هار بورژوازی به تمامی توطئه های ممکن دست می زنند و در یک کلام علیه رویش و بالندگی و عروج و اقتدار جنبش ضد سرمایه داری طبقه کارگر به هر اقدامی متوسل می گردند.

شورای کارگری « گرونرلوکا» جرقه ای است که در تاریکی زار تسلط سرمایه داری و در یکی از کانونهای مهم اقتدار و یکه تازی رفرمیسم راست سندیکالیستی با چاشنی احتراق سرمایه ستیزی و ضدیت با کار مزدی در بستر مبارزات جاری کارگران ظاهر گردیده است. ما تشکیل دهندگان این شورا یک جمعیت چند ده نفری از فعالین مصمم جنبش کارگری نروژ هستیم وهر کدام سالیان زیادی است که در جرگه فروشندگان نیروی کار و به عنوان انسانهای زیر فشار شدید استثمار و شرارت سرمایه داری، برای عقب راندن موج تهاجمات روز به روز این نظام علیه حداقل معیشت و امکانات اجتماعی خویش و همزنجیرانمان تلاش کرده ایم. در همه این سالها با همه توان برای خنثی سازی دسیسه ها و ترفندهای طراحی شده اتحادیه های کارگری ابزار دست سرمایه در کار جدال و جنگ و ستیز بوده ایم. سیر حوادث و پروسه تقابل مستمر با تعرضات توأمان صاحبان سرمایه، دولت و اتحادیه های کارگری سرانجام در مقطع معینی، به ما فعالین هشدارداد که برای تداوم پیکار بالاجبار باید چاره ای دیگربیاندیشیم. ما اغلب کارگران دست اندر کار تأسیس شورای «گرونرلوکا» در مهد کودک های محله ای به همین نام در شهر اسلو کار می کنیم. در طول این سالها شاهد تنزل مستمر سطح زندگی خویش به نفع سیر صعودی سود سرمایه ها بودیم. کاهش هر ساله شمار همزنجیرانمان به نفع سوداندوزی انبوه تر سرمایه را با چشمان باز مشاهده می کردیم و فشارسنگین ناشی از این کاهش را در بیکار ماندن خیل بردگان مزدی، تنزل فاحش بار آموزش و تربیتی نوسالان جامعه و بالاخره افزایش روزافزون حجم کارهای خویش تجربه می نمودیم. تقلیل سال به سال امکانات تربیتی و تأثیرات مخرب آن بر پروسه پرورش و زندگی آتی کودکان و فراوان معضلات دیگر ناشی از تاخت و تاز سرمایه علیه شالوده حیات انسان های کارگر و فرودست، ما را در کلاف خود می پیچید. واکنش ما به همه این جنایات وتعرضات سرمایه، سر دادن فریاد اعتراض بود اما این اعتراضات و جنب و جوش های مقاومت جویانه، همه جا در همان نخستین گام و در اولین لحظات شکل گیری خود با سد مقاوم مخالفت ها، ترفندبافی ها و کارشکنی های اتحادیه کارگری اسلو مواجه می گردید که یک نمونه بسیار مشخص این تقابل ها در جلسه اتحادیه کارگری محله گرینرلوکا درماه ژانویه را می توان به اختصار در اینجا گزارش کرد.

اتحادیه سراسری کارگران بخش خدمات نروژ در پروسه مذاکرات متعارف سازشکارانه و سرمایه پسندانه با اتحادیه کارفرمایان دست به کار تنظیم قرارداد ۲ سال یکبار سطح دستمزدها بود. روزچهارشنبه ۱۶ژانویه اکثر کارگرا