بحران گاز و کمبود نان و خودسازمان دهی اجتماعی!

بهرام رحمانی : حکومت اسلامی ایران، فقر و فلاکت اقتصادی و سانسور و اختناق سیاسی فزاینده ای را بر جامعه ایران تحمیل کرده است. این حکومت، همچنین تاکنون اعتراضات بر حق کارگران، زنان، دانشجویان و مردم حق طلب را به وحشیانه ترین شکلی سرکوب نموده است.

اکنون نیز سرمای جانکاه و سوزناکی با آغاز زمستان و بحران گاز به ویژه در استان های شمال و شمال غربی و مرکزی به انواع دردها و رنج های مردم این کشور افزوده شده است. فراتر از آن، در اثر سرما عده ای جان خود را از دست داده اند و حتی بحران نان نیز در حال گسترش است. عامل اصلی همه این سیه روزهای مردم، حکومت اسلامی است. از این رو، باید به «چه باید کرد؟» و در پایه ای ترین سطح به خودسازمان دهی اجتماعی که در آن توده های مردم حضور فعالی داشته باشند و به سرنوشت خویش حاکم باشند، به ویژه در شرایط موجود مورد بحث و بررسی قرار داد و راه های عملی و موثری را نیز برای رهایی جامعه ایران از جهنم حکومت اسلامی، پیش پای جامعه گذاشت.

بی توجهی دولت به مشکلات و مسایل مردم، به حدی عیان است که حتی صدای اعتراض برخی از نمانیدگان مجلس ارتجاع را نیز بلند کرده است. جمعی از نمایندگان مجلس، خواستار احضار مسئولین نفت و گاز به مجلس شدند تا در جلسه غیر رسمی درباره مشکلات پیش آمده برای مردم بر اثر سرما توضیح دهند.

به گزارش خبرگزاری دولتی فارس، این گروه از نمایندگان در تماسی با هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکلات ناشی از برودت هوا و افت فشار گاز و به وجود آمدن مشکلاتی برای مردم استان های مازندان، گیلان، گلستان، اردبیل، کردستان، آذربایجان غربی و شرقی و دیگر نقاط کشور و همچنین افزایش قیمت وسایل گرمازا و نان در برخی از شهرها، خواستار توصیح دولت شده اند. گزارش های خبرگزاری های دولتی ایران حاکی است که بسیاری از مردم شهرهای استان مازندران، گیلان، سمنان و گلستان با افت فشار و قطع گاز، آب، برق و افزایش شدید قیمت نان روبرو هستند. در قائم شهر نیز مردم معترض با حمله به فرمانداری این شهر به وضعیت موجود شدیدا اعتراض کردند. 

این گزارش ها می افزایند مردم استان مازندران در زمینه قطع گاز با مشکلات بیش تری روبرو هستند و صف های طویلی برای دریافت نفت در شهرستان های این استان تشکیل شده است.

بدنبال این اتفاقات محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری ایران که دولت وی متهم به «سوء تدبیر در این بحران» شده است به صورت غیرمنتظره وارد ساری، مرکز استان مازندران شد و در جلسه ستاد بحران استان های شمالی ایران شرکت کرد.

محمود احمدی نژاد، در پایان این نشست گفته است: «با تلاش نیروهای وزارت نفت و شرکت ملی گاز این مشکل در حال بر طرف شدن است و تا سه شنبه هفته آینده وضع عادی می شود.» رییس جمهوری ایران، دلایل ایجاد مشکلات گاز را « سرمای بی سابقه، نقص فنی در شبکه های گاز رسانی و مشکلات فنی ایجاد شده در گاز وارداتی» عنوان کرد. وی افزود: «با کاهش گاز مصرفی در استان های دیگر و انتقال گاز به استان های شمالی کمبود گاز در این استان ها بر طرف می شود.»

از سوی دیگر، بنا به اقرار مهدی هاشمی، نماینده ویژه رییس جمهوری ایران، از مجموع ۳۰ استان کشور، ۲۸ استان به صورت کم و زیاد با مسئله افت فشار روبرو هستند. وی از قطع پنج میلیون متر مکعبی گاز صنایع ذوب آهن و فولاد مبارکه خبر داد و افزود از طریق استان تهران برای جبران کمبود نان روزانه ۲۰۰ تن نان به استان مازندران انتقال خواهد یافت.

اما هیچ کدام از این اقدامات و وعده و عیدهای احمدی نژاد و دیگر مسئولات حکومت اسلامی، تاکنون نتیجه ای نداده است و وضع روزبروز بدتر هم شده است. برای مثال، به گزارش خبرگزاری حکومتی فارس، مهرانگیز مروتی نماینده خلخال و کوثر، به عنوان سومین ناطق پیش از دستور جلسه علنی روز یک شنبه ۲۳ دی ماه مجلس شورای اسلامی، برای مردم اشک تمساح ریخت و گفت: امروز من با دیدگانی خونبار و احساس مسئولیتی سنگین بر دوش خود فریاد می ‌‌آورم که ای مسئولین کشور به داد مردم خلخال و کوثر برسید، ای کسانی که در جای گرم و امن سر بر بالین می ‌گذارید آیا می ‌دانید سوز سرمای ۳۰ ‌درجه زیر صفر یعنی چه؟

وی، با اشاره به بسته بودن راه اسالم به خلخال، افزود: آیا بارها از رسانه ‌های مختلف بسته بودن راه اسالم به خلخال را نشنیده اید؟ پس چرا این همه کم‌ لطفی و بی‌ توجهی در حق این مردم شریف و نجیب روا می ‌دارید اگر برف و سرما در اقصی نقاط کشور بی ‌سابقه است در مناطق کوهستانی استان اردبیل امری متداول است؛ پس چرا کم ترین تدبیری که در شرایط اضطراری حتی نانوانی ‌های منطقه نیز از پخت نان مستاصل نشوند اندیشیده نشده است.

خبرگزاری حکومتی مهر، ۲۳ دی نوشت: امیدوار رضایی نماینده مسجد سلیمان در جلسه علنی روز یک شنبه مجلس در تذکری آئین نامه ای گفت: این شهر به عنوان اولین دارنده گاز طبیعی، فاقد گاز شهری است و کودکان مسجد سلیمانی در حالی که زیر پای آن ها گاز وجود دارد، از سرما می‌لرزند… مسجد سلیمان در دامنه زاگرس قرار گرفته و دارای سرما و افت طاقت فرسایی است و کودکان این شهر از سرما گریزان هستند. رضایی، همچنین گفت: گاز سمی از زمین درحال نشست در این شهر است و این امر موجب ناراحتی ساکنان این شهر شده است. 

به گزارش سایت حکومتی آفتاب، چند روز پیش فخرالدین حیدری نماینده مجلس از شهرستان ‌های سقز و بانه، گفت در حال حاضر حدود ۷۰ درصد از ساکنین شهرهای سقز و بانه فاقد گاز هستند و این در حالی است که
برودت هوا در این شهرها ۲۰ درجه زیر صفر است.

وی افزود، مسئولان امر در استان کردستان و شرکت ملی گاز ایران قول داده بودند که با اتصال خط لوله حلب‌- بیجار امسال شهرستان ‌های سقز و بانه قطعی گاز نداشته باشند اما متاسفانه این وعده محقق نشد و امسال نیز مانند چند سال گذشته در این دو شهر شاهد قطعی گاز هستیم. حیدری، تصریح کرد جای تعجب است مسئولان وزارت نفت هر روزه با افتخار بحث قراردادهای صادرات گاز را مطرح می کنند اما از تامین گاز برای مصارف داخلی عاجز هستند.

مصاحبه روز جمعه ۲۱ دی ماه احمدی ‌نژاد و دستور وی برای کشیدن یک خط گاز جدید برای شمال کشور هم آب پاکی را روی دست همه ریخت. این وعده سرخرمن، که درد امروز مردم را درمان نمی کند، یعنی مردم شمال و غرب کشور فعلا باید خودشان فکری به حال سرما و قطعی گاز بکنند و دولتی که به فکر تولید سلاح اتمی است، برای جهان رهنمود صادر می کند و برای سران جهان نامه می نویسد تا به آن ها درس اداره کشور بدهد، هیچ راه حل کوتاه مدتی برای حل این مشکل ندارد. بنابراین، اگر مردم حق طلب به طور متحد و همبسته فکری به حال خود و جامعه نکنند زمستان سختی همراه با فجایع انسانی در پیش خواهند داشت.

طبق گزارش ها در بسیاری از شهرهای شمال و شمال غرب کشور، مردم در سرمای ۲۰ تا۳۰ درجه زیر صفر گاز ندارند، نانوایی ها تعطیل است و مردم با گرسنگی و سرما دست و پنجه نرم می کنند. البته وزیر نفت در مصاحبه اش با شبکه اول سیمای جمهوری اسلامی راه حل کاملا کارشناسی شده ای – که از وزیر کابینه احمدی نژاد غیر از این  هم توقعی نیست- ارائه داد تا مشکل کمبود گاز حل شود. او وقیحانه و بی شرمانه پیشنهاد کرد که هر  ایرانی یک بخاریش را خاموش کند تا به بقیه هم گاز برسد! مگر اکثریت مردم ایران، به ویژه کارگران و مردم محروم چند اتاق و سرسرا و بخاری دارند که یکی را هم خاموش کنند؟

جالب تر آن که در صحبت های وزیر نفت هیچ نشانه ای از عذر خواهی به دلیل مشکلات پیش آمده هم وجود نداشت و اتفاقا تا جایی که وقت اجازه می داد به دفعات از کارمندان شرکت گاز تشکر کرد!

در هر صورت مقامات جمهوری اسلامی اقرار کرده اند که در حال حاضر از ۳۰ استان ایران ۲۸ استان به صورت متناوب با افت شدید یا قطع جریان گاز روبرو هستند و در برخی شهرهای نیز آب و برق قطع شده است.

همچنین خبرها از استان های ایلام، کرمانشاه، کردستان، آذربایجان غربی و شرقی و لرستان نیز حاکی از ادامه بارش برف سنگین و سرمای شدید است و در برخی شهرهای نیز جریان گاز قطع شده است.

از شهرهای سقز، مریوان، بانه، سروآباد و بیجار نیز خبر می رسد که سرمای شدید در این شهرها بروز کرده و در برخی مناطق نیز جریان گاز قطع شده است.

از سوی دیگر گزارش ها حاکی ست که قیمت مایحتاج ضروری از جمله نان و سوخت در بسیاری از شهرها به شدت افزایش یافته است.

در چنین شرایطی، بنا به اقرار مدیر شرکت ملی گاز حداقل ۵۰۰ هزار خانوار ایرانی در استان های شمالی در معرض افت فشار و یا قطعی گاز قرار دارند. هم اکنون سه هفته است که صنایع مختلف کشور به دلیل کمبود گاز و گرانی شدید گازوئیل و کمبود آن با توقف خط تولید دست به گریبان هستند. برخی از صنایع به دلیل کمبود گاز به حالت تعطیل درآمده است.

قطع گاز در بخش یا اغلب نقاط  مختلف شهر های شمال غرب ایران، به ویژه شهرهای  مراغه، اهر، جلفا، هادی شهر، مغان، مشکین شهر، خلخال، میاندوآب، بیله سوار، مهاباد، اشنویه و  پیرانشهر و برخی از روستا ها هم چنان ادامه دارد.

سرمای توام با زمین لرزه های خفیف در شهرهای تبریز، سیه رود، کلیبر، مهربان، صوفیان، نیر و بیله سوار نیز بر دامنه نگرانی و اضطراب شهروندان افزوده است.

قطع راه ها ارتباطی در مناطق شهری و روستایی در شمال غرب ایران انتقال سوخت، مواد غذایی و کمک های امدادی را مختل کرده است، به طوری که به اقرار خود مسئولان بیش از ۲۰۰ کیلومتر از راه های روستایی در آذربایجان شرقی بسته شده است. همچنین راه های روستایی بیش از ۱۰۰ روستا در آذربایجان شرقی مسدود شده و تنها در شهرستان مراغه با بسته شدن ۶۰ راه روستایی در محاصره برف و کولاک قرار گرفته و راه ارتباطی ۶۴ روستا در استان زنجان همچنان بسته است که اداره راهداری در حال بازکردن راه ها است.

با توجه به بسته شدن راه های ارتباطی صد ها روستا، انتقال دارو  و نیز بیماران به مراکز درمانی ناممکن شده است. بسیاری از روستائیان که نیاز به خدمات پزشکی و دارویی دارند، با وجود قطعی گاز و بسته شدن راه روستایی خطر تشدید بیماری و حتی مرگ جان آن ها را تهدید می کند.

لوله های آب آشامیدنی بسیاری از روستاها و برخی از شهرنشینان بر اثر شدت سرما قطع شده است. بسیاری از افرادی که با چنین مشکلی مواجه هستند در سرمای طاقت فرسا با دستانی یخ زده، با گالن ها و ظروفی اقدام به انتقال آب به منازل خود می کنند.

با تعطیلی نانوایی هایی که با گاز کار می کردند صف هایی در برابر فروشندگان نان به وجود آمده و گاه قیمت یک عدد نان لواش که از شهرها و استان های همجوار تهیه شد
ه به چند برابر قیمت یا ۱۰۰ تومان به فروش می رسد.

افت شدید دما و بارش سنگین برف در چند دهه اخیر کم سابقه بوده است و حتی بیابان های کویر لوت ایران نیز از نعمت برف بی نصیب نمانده و بعد از نزدیک به پنجاه سال سفید پوش شده است.

اساسا این بحران موجود را علاوه بر بارش برف سنگین و سرمای شدید باید در سیاست های اقتصادی حکومت اسلامی مورد بررسی قرار داد. یعنی با وجود این که حکومت اسلامی، فقط در دو سال گذشته بیش از ۱۳۰ میلیارد دلار از منبع فروش نفت به خزانه اش واریز شده است اما، برای زیرساخت های اساسی از جمله در صنعت گاز اقدامات ضروری انجام نداده است. دلایل و ریشه های اصلی این وضعیت که در طول سه هفته، کشور به این حد از بحران سوخت و نان رسید را باید در سیاست های چپاولگری و دزدی، فساد و اختلاس ارگان های مختلف اداری و مدیریتی و امنیتی از بالاترین مقامات تا رده های پایین حکومت اسلامی جست و جو کرد.

ادامه وضعیت نامناسب جوی در حالی است که هم چنان جریان گاز در برخی شهرهای استان های شمالی و استان های آذربایجان و کردستان و…، قطع است و مردم برای دریافت سوخت و دیگر نیازمندی های خود با مشکلات جدی روبرو هستند و از سوی دیگر مسئولین حکومت نسبت به این مسئله مانند بسیاری از مسایل دیگر بی تفاوت اند خودسازمان دهی مردم اهمیت صد چندانی پیدا می کند. یعنی مردم با به وجود آوردن تشکل های خود در محلات می توانند خود را در سطح محله و شهر و کشور سازمان دهی کنند تا از یک سو، نمانیدگان آن ها با مسئولان حکومت وارد بحث و مذاکره بشوند و از سوی دیگر، برای توزیع مایحتاج خود جمعی تصمصم بگیرند و جمعی هم اقدام کنند. همچنین اعتراضات به شکل سازمان دهی شده و هدفمند برگزار شود نه احساسی و خود به خودی. این سازمان دهی قدرت مردم را در مقابل تامین مایحتاج ضروری و در مقابل سرکوبگر های حکومت بالا می برد. در پایین این «چه باید کرد؟» را بیش تر مورد بررسی قرار خواهیم داد.

 

قربانیان بحران گاز

در پی بارش برف سنگین و افت شدید دما در ایران، استفاده از وسایل گاز سوز افزایش بیش تری پیدا کرده است و گزارش ها نشان می دهد که گاز گرفتگی نیز بیش تر شده است.

خبرگزاری حکومتی ایسکانیوز، ۲۱ دی ماه، خبر داد: جنازه سه مرد جوان در کنار محور سمنان- شاهرود پیدا شد. جنازه آن ها در یک چادر مسافرتی و نزدیک پادگان ۴۰ دختر کشف شده است. شواهد نشان می‌دهد این سه مرد جوان به خاطر استنشاق گاز منواکسید کربن ناشی از گاز پیک نیک در چادر، جان باختند. قربانیان، علیرضا، موسی و جواد نام داشتند و به ترتیب ۲۶، ۲۸ و ۳۰ ساله بودند.

خبرگزاری ایسنا، به نقل از دکتر عبدالرحمان رستمیان، رییس محتمع بیمارستان خمینی، نوشت که به دلیل سرمای بیش از حد هوا در تهران میزان شکستگی ها در این فصل نسبت به زمان مشابه در سال ۱۳۸۵، صد در صد افزایش نشان می دهد.

تلویزیون حکومت اسلامی، به نقل از آتش نشانی شهر تهران گزارش داد که در روز شنبه ۲۲ دی ماه، ده نفر در شهر تهران به علت گاز گرفتگی جان سپرده و ۲۲ نفر نیز از مرگ حتمی نجات پیدا کردند.

بر اساس گزارش ها، در یک هفته گذشته در ایران ۲۷۰ مورد گاز گرفتگی گزارش شده اما از تعداد دقیق مرگ و میر ناشی از گاز گرفتگی گزارشی کاملی منتشر نشده است.

به گزارش آتش نشانی تهران، در یک خوابگاه دانشجویان دختر در اقدسیه تهران نیز حادثه گاز گرفتگی رخ داده و چهار دانشجو از مرگ نجات پیدا کردند.

بنا به گزارش «ایرنا»، خبرگزاری حکومتی ایران، ۲۰ نفر نیز در استان خراسان رضوی بر اثر گاز گرفتگی جان باختند. در زنجان نیز، ایسنا، از مرگ یک خانواده سه نفره در صبح روز یک شنبه خبر داد.

گاز گرفتگی بر اثر استنشاق گاز منواکسید کربن رخ می دهد که رنگ و بو ندارد و اکسیژن خون را مصرف می کند و مانع رسیدن اکسیژن به مغز و بافت ها می شود و افراد را به از پای در می آورد.

ایرنا، ۲۳ دی ماه، به نقل از مسئول ستاد فرماندهى آتش نشانى و خدمات ایمنى شهردارى اصفهان نوشت: با مرگ دو زن، آمار مرگ و میرهاى ناشى از گاز گرفتگى در اصفهان به ‪ ۱۷ نفر رسید.

فرهاد رضوانی، رییس اداره فوریت های پزشکی اورژانس کشور یک شنبه شب ۲۳ دی ماه، به خبرگزاری فارس گفت: «بر اساس آخرین آمار موجود طی ۲۴ ساعت گذشته ۲۱ نفر به علت واژگونی خودرو جان خود را از دست دادند که از این تعداد چهار نفر بر اثر سرمازدگی جان باختند.»

وی گفت:«بیش ترین مشکل در محور جاده هراز و محور قزوین – رشت بود که با همکاری هلال احمر، راهداری، پلیس راه و اورژانس تاکنون حدود ده هزار نفر از افراد در راه مانده در ساختمان های راهداری اسکان یافته اند.»

پلیس راه ایران روز یک شنبه هشدار داده بود که به دلیل بارش برف حدود ۵۰ خودرو در جاده تهران – شمال زمین گیر شده اند و در صورتی که به آن ها سوخت و امکانات نرسد، احتمال بروز خطر برای سرنشینان آن ها وجود دارد.

خبرگزاری حکومتی
فارس، ۲۴ دی ماه، به نقل از سرپرست سازمان پزشکی قانونی کشور نوشت: بر اساس آ‌مارهای موجود در سازمان در روزهای ۱۶ تا ۲۱ دی،‌ ۶۸ نفر از هموطنان بر اثر مسمومیت با گاز CO جان خود را از دست دادند. عابدی خاطرنشان کرد: ۴۳ نفر از فوت‌شدگان بر اثر مسمومیت با گاز CI را مردان و ۲۵ نفر را زنان تشکیل می دهند.

دستکارى تنظیم کننده (رگلاتور) گاز، یک خانه مسکونى در شهرک قلعه حسن گرگان نیز انفجار این خانه را به دنبال داشت. این حادثه تلفاتى نداشت، اما موجب مجروح شدن تعدادى از افراد خانواده شد.

پدر خانواده اى در استفاده از وسایل گازسوز، خانه اى را در جنوب تهران به آتش کشید. در این حادثه چند تن سوخته و راهى بیمارستان شدند. پدر خانواده با نصب کپسول به آبگرمکن خانه قصد گرم کردن آب را داشت که دقایقى بعد کپسول ترکید و خانه آتش گرفت. ساعاتى بعد با تلاش مأموران آتش نشانى حریق مهار شد، اما سه تن از اعضاى خانواده به علت سوختگى شدید به بیمارستان منتقل شدند.

روزنامه کیهان، ۲۴ دی ماه، آماری از کشته شدگان بر اثر گاز گرفتگی در استان آذربایجان شرقی را منتشر کرد و نوشت که طی ۲۳ روز گذشته ۷۱ نفر در این استان جان باخته اند.

کیهان، همچنین از انفجار یک خانه در خلخال بر اثر قطع و وصل گاز، خفگی چهار عضو یک خانواده در تهران نیز خبر داده است.

این روزنامه در خبر دیگری از گاز گرفتگی ۲۵ دانش آموز ورامینی در روز یک شنبه خبر داده و نوشته است: «صبح روز یک شنبه به دلیل نشت گاز منوکسید کربن از لوله بخاری گازی انرژی که یک ماه پیش در این مدرسه نصب بود، دانش آموزان این مدرسه دچار گازگرفتگی شدند.»  

 

تاثیر بحران گاز بر قراردادهای بین المللی و مشکلات صنایع و خدمات شهری

ترکمنستان، روزانه حدود ۲۴ میلیون متر مکعب گاز به ایران صادر می کرد که هفته گذشته به دلیل آنچه بروز مشکلاتی فنی می خواند صادرات را قطع کرده است.  

روزنامه اعتماد ملی، یک شنبه ۲۳ دی ماه، در گزارشی با عنوان «چانه زنی بر سر لوله های خالی» خبر داد که «قرارداد خط لوله فروش گاز به پاکستان هم زمان با ادامه بحران گاز در کشور امضاء می شود.»

این روزنامه نوشته است: «در زمستانی که کشور دچار بحران گسترده و بی سابقه گاز شده و مردم مناطق گسترده ای از نیمه شمالی کشور در یخبندانی که در ۵۰ سال گذشته بی سابقه خوانده شده است کنار بخاری های خاموش نشسته اند و در حالی که ایران قادر نیست مطابق تعهد بین المللی جوابگوی صادرات روزانه ۲۰ میلیون متر مکعب گاز به ترکیه باشد، سه کشور ایران، پاکستان و هند بر سر خرید گاز ایران از طریق خط لوله صلح مشغول چانه زنی هستند.»

اعتماد ملی، در گزارشی دیگر نیز خبر داد که «بحران گاز جدی تر از آنچه که به نظر می رسید گسترش یافته است و اکنون پس از قطع آن در شهرهای مختلف و بروز مشکلات بسیار، بحران قطع گاز کارخانه های صنعتی و تامین نان مصرفی مردم را نشانه گرفته است.»

خبرگزاری ایسنا، ۲۱ دی ماه خبر داد: بهره ‌برداری از چندین واحد صنعتی خوزستان به‌دلیل نبود برق به تعویق افتاد. رییس سازمان صنایع‌ و معادن استان خوزستان گفت تامین نشدن گاز و برق، بزرگ ترین مشکل واحدهای صنعتی است.

نورالله حسن زاده گفت، متاسفانه به دلیل نبود انرژی برق مورد نیاز واحدهای صنعتی، بهره‌ برداری از چند واحد صنعتی به تعویق افتاده است. وی افزود، ‌هم اکنون چند واحد صنعتی در شهرک شماره ۲ اهواز که در حوالی شهر اهواز واقع شده، به دلیل نبود انرژی برق مورد نیاز به بهره ‌برداری نرسیده است.

وی، با اشاره به فراگیر بودن مشکل برق در شهرک های صنعتی خوزستان، گفت: متاسفانه در شهرک صنعتی رامهرمز برای بهره‌ برداری از واحدها به دلیل نبود انرژی برق مورد نیاز دچار مشکل شده‌ ایم.

مردم بم، در سرمای شدید با نبود برق به سر می برند. مدیر امور برق شهرستان بم علت قطع برق را که تاکنون نیز ادامه دارد یخ زدگی خطوط برق، توزیع و انتقال و مصرف بالای برق اعلام کرد.

ایرانپور، افزود: فقط برق اضطراری بیمارستان پاستور، یک جایگاه سوخت بنزین و سازمان آب این شهر وصل است… مصرف بیش از حد برق طی چند روز گذشته موجب از کار افتادن ده دستگاه ترانسفورماتور و هفت دستگاه تابلو توزیع برق شده است. مدیر امور برق شهرستان بم خسارت تجهیزات شبکه و تاسیسات جانبی برق را دو میلیارد ریال برآورد کرد.

مدیرعامل شرکت اتوبوس رانی تهران و حومه، از توقف بیش از ٢ هزار دستگاه اتوبوس گازسوز به خاطر افت فشار گاز خبر داد. بیژنی، در گفتگو با ایسنا، گفت: مجموعا ٧ ایستگاه CNG برای تامین گاز مورد نیاز اتوبوس های گازسوز تهران وجود دارد که از این تعداد ۴ ایستگاه به خاطر افت فشار گاز غیرفعال شده و از ٣ ایستگاه مابقی نیز تنها، ۵٠ درصد فعال است و به طور میانگین تنها ۵/١ ایستگاه فعال برای حدود ٢ هزار و ٧٠٠  دستگاه اتوبوس تهران وجود دارد.

وی، با بیان این که در پ