اپورتونیسم محافظه کارانه حزب حکمتیست در برخورد به وقایع اخیر در ایران

جنبش جاری ناشی از کشمکش جناحهاست و یا کشمکش جناحها ناشی از تهدید سرنگونی 

این روزها مردم ایران این قدرت را در خود میبینند که میتوانند رژیم جمهوری اسلامی را به گور بسپارند. این امید و این قدرت سرچشمه همه این تعرضاتی است که امروز در خیابانهای شهرهای بزرگ ایران شاهد آن هستیم. نه تنها در دل مردم ایران شور و امید برای به زیر کشیدن رژیم اسلامی زنده شده است، بلکه مردم سراسر جهان جنبش مردم ایران را به عنوان یک جنبش آزادیخواهانه پرجاذبه و پرقدرت مورد حمایت قرار داده و میدهند.

مترقی ترین ترانه سرایان و موزیسینها برای جنبش مردم ایران ترانه و سرود مترقی خوانده اند. بسیاریها مانند جون بائز میگویند سعادتمندیم که زنده ایم و این جنبش را میبینیم. بسیاری از سوسیالیستها و کمونیستهای ایرانی در داخل و خارج که در طول سالها از فعالیت سیاسی دوری کرده بودند، امید و نشاط گرفته اند و  به میدان آمده اند تا کاری کنند. فعالین حامی جنبش مردم ایران در خارج کشور به هر دری که میزنند، به رویشان باز میشود. حمایت گسترده ای از مبارزه مردم ایران در جهان آغاز شده است که قابل مقایسه با حمایت مردم جهان از مبارزه مردم آفریقای جنوبی برای لغو آپاتاید میباشد. هر چند برخلاف مورد آفریقای جنوبی مرکزی برای این همبستگی و گردآوری نیرو وجود ندارد. شاید هم از یک نظر مناسبتر از آفریقای جنوبی در اینجا چپ و راست در خارج کشور دارند مراکز مختلفی را برای همبستگی ایجاد میکنند. نیروهای مترقی جهان خود دست بکار و تلاش برای همبستگی برای مردم ایران شده اند

مبارزه مردم ایران صحنه سیاست ایران را  به جای دیگری برد. دیگر هیچ چیزی شبیه دو هفته پیش نیست. این وضعیت به عقب بر نمیگردد. هر چند حتی با سرکوب شدید بتوانند موقتا از این یورش مردم بگذرند، که بعید به نظر میاید، همه چیز عوض شده است. حکومت اسلامی بسیار تضعیف شده است، وضعیت آن در سطح جهانی بشدت خراب شده و ایزوله تر شده است. احتمال کشیده شدن جنگ جناحها به مراحل حساس تر و حتی نظامی است. مبارزه مردم حتما تزلزل را به ارکان نظامی رژیم نیز میکشاند

 

موسوی و کروبی برای مقابله از تصفیه حکومتی به مردم متوسل شده اند و مردم در خیابانها تمامی حکومت را آماج حمله قرار داده اند. جنبش توده ای مردم در دل نیروهای رژیم هراس و وحشت ایجاد کرده است و مردم جهان را به حمایت از مبارزات مردم ایران کشانده است. برای کسانی که شرائط ایران را از دریچه تنگ فورمولهای مانند بن بست و بحران حکومتی جمهوری اسلامی در حال پایان یافتن است نگاه میکنند، مبارزه امروز مردم ایران در چهارچوب جمهوری اسلامی و جنگ جناحها قلمداد میشود. علارغم اینکه همه چیز حاکی از تعرض مردم به نظام اسلامی است، صفی این جنبش را جنبشی برای اعاده رای قلمداد میکنند، تا آن را در همین محدوده نگهدارند. کمونیستهایی که نخواهند واقعیت امروز را ببیند و مبارزه امروز مردم ایران را جدل جناحها میبینند متاسفانه و بدون آنکه خود بخواهند در این صف جا میگیرند.

ما  تلاش ژورنالیستها و جناحهای رژیم را در دوره  جنبش دو خرداد نیز دیده بودیم. در آن دوران هم جناح اصلاح طلب رژیم و دولتها و مطبوعات غربی، هرگونه اعتراض مردم ایران را در چهارچوب نزاع جناحها و جنبش دو خرداد تحلیل میکردند تا این مهر را به آن بکوبند. امروز وضعیت فرق میکند جنبش آغاز شده آنقدر وسیع است و چالش مردم با رژیم آنقدر جدی است که بسیاری از مطبوعات غرب نیز به این اقرار کرده اند که جنبشی که امروز در ایران جریان دارد رژیم اسلامی را نشانه گرفته است و بر سر انتخابات و تقلب رای نیست. اگر روزهای اول کسی در این مورد شک داشت،امروز دیگر مسئله کاملا روشن است. این روزها سخنرانان احزاب، گروهها و سازمانهای ان جی او و اتحادیه های اروپائی …. در تظاهراتهای ایرانی در خارج کشور کمتر به مسئله تقلب در انتخابات اشاره میکنند، بلکه تقریبا همه از مبارزه بر حق مردم ایران برای ازادیهای سیاسی و اجتماعی وسیع  و سرکوبگریهای رژیم صحبت میکنند و برای مردم آزادیخواهانه مردم ایران درود میفرستند.

 

حزب حکمتیست در باره این درگیریها یک موضع عقب مانده و محافظه کارانه اتخاذ کرده است. این حزب  در باره درگیریهای جناحی و اعتراضات مردم میگوید: چند روز گذشته  تهران و شهرهای دیگر  شاهد اعتراض طرفداران موسوی به نتیجه انتخابات بوده است. هدف این اعتراضات چه چیزی است؟ خواست و شعار های تظاهرات کنندگان چیست؟ آیا چیزی غیر از مشروعیت دادن به رژیم اسلامی و انتخاباتش برای سر کار آوردن مهره دیگری از رژیم همچون موسوی است؟" ( از اطلاعیه دفتر سیاسی این حزب)

این شیوه ای شناخته شده است که مردم را طرفدار خمینی و موسوی و …بخوانند تا آن را عملی کنند. متاسفانه این رفقا با بی مبالاتی تمام به این تبلیغات تن داده اند. جناح موسوی با میلیونها دلار پول پارچه سبز درست میکند و در میان مردم پخش میکند و اینها هم مردم را طرفدار موسوی میخوانند. قبلا در دوره خاتمی به همین شیوه  تلاش میشده است تا مردم را طرفدار خاتمی و جنبش دو خرداد  بخوانند و همه ما و از جمله این رفقا در مقابل آن ایستادیم.

دو هفته پیش زمانی که جنبش توده ای مردم بر علیه رژیم شروع شد این رفقا جلسه پلنوم گرفتند. در پلنومشان نه تنها این حرکت را جدال دو جناح خواندند بلکه با تکرار مو به موی تزهای بهمن شفیق که ١٠ سال پیش بطور مبسوطی آن را ارائه کرده بود، مدعی شدند مردم غیر کارگر در ایران جمهوری اسلامی را پذیرفته اند و میخواهند در چهارچوب جمهوری اسلامی زندگی کنند و بدین طریق حکومت اسلامی را حکومت مستقر و متعارف اعلام کرده اند. امروز که همه آن دوستان قدیمی ما  بر وجود یک جنبش توده ای برای به زیر کشیدن رژیم ا