گزارش روز ١١ اعتصاب غذا

گزارش روز ١١ اعتصاب غذا

  در حمایت از دستگیرشدگان روز جهانی کارگر

  اعتصاب غذای اصغر فتاحی، شهرام بجفی و عباس فرد در مقابل ساختمان پارلمان هلند یازدهمین روز خود را پشت سر گذاشت. وضعیت جسمی اعتصاب کنندگان صرفنظر از ضعف عمومی، کماکان نسبتاً مناسب است و عارضه جسمی سنگینی پیش نیامده است.

  انعکاس بین المللی:

  اعتصاب غذا در این روز انعکاس بیشتری یافته است. فعالین نشریه چپ اُفنسیو با حضور در محل اعتصاب غذا مصاحبه مفصلی با اصغر فتاحی و عباس فرد انجام دادند. این نشریه قبلا نیز به طور گسترده ای اخبار اعتصاب غذا و وضعیت کارگران دستگیر شده اول ماه مه در ایران را منعکس کرده بود. مصاحبه انجام شده علاوه بر زبان هلندی، به زبان انگلیسی در نشریات وابسته به این جریان در کشورهای انگلیسی زبان نیز منعکس خواهد شد. یکی از نکاتی که در این مصاحبه مورد بحث و گفتگو قرار گرفت، پرونده سازی جمهوری اسلامی و ورچسب وابستگی زدن به فعالین سیاسی و کارگری و اجتماعی بود. اعتصاب کنندگان نگرانی خودرا نسبت به فشارهای جسمی و روانی ای که به کارگران آزاد نشده وارد می شود، ابراز داشتند؛ و درباره بیم خود از پرونده سازی برای آن ها و نمایش های احتمالی تلویزیونی یا مطبوعاتی گفتگو کردند. این نکته برای مصاحبه کننده کاملاً قابل درک بود قرار برابن شد که این نشریه و سایت اینترنتی بیشتر به مسائل کارگری در ایران بپردازد و اعتصاب کنندگان نیز پذیرفتند که اطلاعات و اخبار بیشتر دراختیار آن ها قرار بدهند.

  از طرف دیگر، تشکل های همبستگی با جنبش کارگری ایران در شهرهای برلین، هامبورگ و کلن نیز در این روز با ارسال نامه اعتراضی به مقامات دولتی در هلند و به سازمان های اتحادیه ای و عفو بین الملل در این کشور، خواستار محکومیت اقدامات سرکوبگرانه جمهوری اسلامی شده و همچنین دولت هلند را مسئول حفظ سلامتی اعتصاب غذا کنندگان دانستند.

  حمایت ها:

  حمایت گروه ها و تشکل های ایرانی نیز در این مدت ادامه داشته است. کمیته همبستگی با کارگران دستگیر شده اول ماه مه در پاریس قبلا در قطعنامه ای حمایت خود را از اعتصاب غذا اعلام کرده بود که متأسفانه در گزارش های قبلی قید نشده بود. علاوه بر این «گفتگوهای زندان» نیز طی اطلاعیه ای حمایت خود را اعلام داشت. در این اطلاعیه آمده است: «گفتگوهای زندان در این راستا از تمامی حرکات اعتراضی علیه ماشین سرکوب جمهوری اسلامی بویژه اعتصاب غذا کنندگان هلند حمایت می کند.

  علاوه بر آن تأکید می کنیم که نگران سلامت جان اعتصابیون درهلند هستیم و مسئولیت حفظ جان اعتصاب کنندگان وهر گونه پیامد ناشی از این عمل بعهده دولت هلند می باشد.»

  اتحاد بین المللی در حمایت از کارگران ایران نیز طی نامه ای به اعتصابیون حمایت خود را از اعتصاب غذا اعلام داشته است. در این نامه حمایتی ضمن ابراز نگرانی از وضعیت جسمی اعتصاب غذا کنندگان آمده است: «ما از خواسته های بحق شما که همانا آزادی فورى و بی قید و شرط تمامی فعالین کارگری و رفع هرگونه پیگرد قضایی برای آنها است حمایت قاطع می کنیم و به سهم خود در این راه از هرگونه تلاشى کوتاهى نخواهیم کرد و محکومیت سرکوبگری هاى رژیم جمهوری اسلامی را از تمامی کارگران و تشکلات کارگرى و انساندوست جهان خواستاریم.»

  در این رابطه ما از حمایت رفیقمان یداله خسروشاهی در تهیه امکانات مطبوعاتی در روزهای اخیر تشکر کنیم و امیدواریم که این تلاش ها نیز به نتیجه برسند.

  اقدامات بعدی:

  در این روز با حضور تعدادی از فعالین سیاسی چپ مقیم هلند در محل اعتصاب غذا بحث و گفتگو درباره برگزاری آکسیون اعتراضی در مقابل سفارت جمهوری اسلامی در هلند صورت گرفت. توافق براین بود که در روز ۱۲ ژوئن، ۲۲ خرداد – روز انتخابات ریاست جمهوری، آکسیون اعتراضی در مقابل سفارت جمهوری اسلامی صورت داده شود. اکثر فعالین سیاسی حاضر توافق نمودند که در روزهای آتی جزئیات سازماندهی این گردهمایی اعتراضی را سازماندهی کنند.

  اصغر فتاحی ـ شهرام بجفی ـ عباس فرد

  ۲۰۰۹/۶/۱