انتخابات آمریکا،تاثیرآن بر ایران؟!

انتخابات آمریکا،تاثیرآن بر ایران؟!

عباس ( بابک) رحمتی

این روزها نظرسنجی های زیادی در مورد انتخابات پیش روی آمریکا صورت گرفته است ، آیا می توان به این نظر سنجی ها باور  داشت؟ در دور قبل انتخابات روزنامه معتبر نیویورک تایمز آمریکا قاطعانه نوشته بود، “هیلاری کلینگتون برنده انتخابات است!” امروز هم خبرنگاران می نویسند ایالتهایی  مانند نیویورک که به دموکراتها رای می دادند ، امروز رای خود را به نفع جمهوریخواهان میدهند!در ایالت آریزونا که٧٠ سال فقط به دموکراتها رای میدادند، امروز ترامپ در ایالت‌های کلیدی مثل آریزونا، کارولینای شمالی و فلوریدا نزدیک  «بایدن » است.نظرسنجی‌ها فعلا « بایدن»  را پیروز انتخابات پیش‌رو می‌دانند.

امسال انتخابات ٢٠٢٠ رکوردِ در رای پستی را شکسته است. تا دور قبل بیشترین رای پستی به ۵٠ میلیون هم نمی رسید امروز  نزدیک به هفتاد میلیون نفر از آمریکایی‌ها از طریق پست یا حضوری رای داده‌اند. به دلیل شیوع ویروس کرونا در آمریکا، امسال گروه زیادی از مردم پیش از روز انتخابات رای داده‌اند. که البته ترامپ از این گونه روش خوشش هم نمی آید.

نکته قابل توجه این است که ، این بار  ترامپ ،بیشتر وقت خود را در ایالت‌های کلیدی در انتخابات امسال می‌گذراند. او با پیروزی در این ایالت‌ها در سال ۲۰۱۶ توانسته بود، پیروز انتخابات شود. او در یکی از سخنرانی‌های خود در میشیگان به مخاطبانش هشدار داد که اگر جو بایدن به کاخ سفید راه پیدا کند آنها به خاک سیاه می‌ نشینند!در روز سه‌شنبه آقای ترامپ در ایالت نبراسکا و دو ایالت کلیدی میشیگان و ویسکانسین کارزار انتخاباتی برگزار کرد. پیروزی او در این دو ایالت آخری بود که در نهایت منجر به پیروزی او در انتخابات پیشین شد.

ترامپ بیشتر روی مسئله اقتصاد مانور می دهد و در میشگان گفت حالا باید دید که میشگان می تواند روی پای خود بایستد یانه ، در همانجا بود که تاکید کرد زنان این ایالت بدانند که مردانشان را به سرکار بر می گردانم! در همین حال ملانیا ترامپ، بانوی اول آمریکا هم برای نخستین بار امسال وارد رقابت‌های انتخاباتی شده و در یک سخنرانی با حمله به جو بایدن، او را «سوسیالیست» نامید! این اصطلاحی است که سرمایه داران به سوسیال  جمهوریخواه به دموکراتها نسبت میدهند.

*یک پیروزی برای ترامپ!

برگ برنده ای که ترامپ قبل از انتخابات رو کرد تایید صلاحیت قاضی «أمی کنی برات» بود.نامزد دونالدترامپ

برای دیوان عالی در اختیار جمهوریخواهان قرار گرفت. بدین ترتیب در میان قضات دیوان عالی آمریکا ، جمهوریخواهان دست بالا ۶ بر ٣ در برابر دموکراتها پیدا خواهند کرد! فراموش نکنیم در سال ٢٠٠٠ رای اکثر قاضی دادگاه قضات آمریکا پنج در برابر چهار در یک رویا رویی ایدئولوژیک نهایتن «جرج بوش دوم را روانه کاخ سفید کرد!

 حالا می توان فهمید که پس از مرگ قاضی قبلی که به خاطر سرطان در گذشت ، ترامپ و حزب جمهوریخواه تلاش کردند تا پیش از انتخابات «أمی کنی برات » را بعنوان قاضی جانشین منصوب کند. تلاش بیدرنگ ترامپ برای جانشینى یک عضو مادام العمر دیوان عالی آمریکا در سال انتخابات یک عمر مرسوم  متعارف به شمار نمی رود ، اما روند غیر قانونی هم نیست.

 حالا با تائیدِ قاضی برت در دیوان آمریکا از ٩ قاضی ۶ قاضی محافظه کار هستند یعنی اکثریت در جبهه ترامپ قرار دارند . ناگفته پیداست که بر سر بروز اختلافات بر سر آراء این ترکیب در نتیجه گیری بر سر رئیس جمهورآینده چقدر می تواند عمل کند. یکی از مسائل مهم در عرصه مبارزاتی به ایران مربوط میشود .

*زنگنه وزیر نفت در لیست تحریمها!

زمینه  سازی های قبل از دور دوم خبر رسید که در هفته آخر اکتبر ٢٠٢٠ صنعت نفت ایران مشمول قوانین مبارزه با تروریست شد و آمریکا،  بیژن زنگنه وزیر نفت را نیز تحریم کرد. رادیو فردا، قرارداد صنعت نفت را در ذیل قانون مبارز با تروریست ، کار را برای لغو تحریم آن و آینده دشوار می کند زیرا باید ثابت شود، که رژیم در تروریست نقش نداشته است که بر کسی پوشیده نیست رژیم از همان روزهای اول حاکمیتش به صدور ترور پداخته و هنوز هم ادامه دارد. زنگنه به تجلیل از برجام و تلاش های محمد جواد ظریف گفته رود این تلاش ها پس از تحریم ظریف او هم تحریم شده است.

حال ظریف امیدوار است که دموکراتها پیروز انتخابات باشند تا پشت پرده مذاکرات خود را برای  برگشت به برجام به سرانجام برساند. این در حالی است که «الیوت آبرامز»  مسئول امورایران در وزارت خارج آمریکا ، در مصاحبه با مجله نشنال( دوشنبه ٢۶ اکتبر٢٠) تاکید کرد لغو تحریمها ی إیالات آمریکا با پیروزی بایدن هم بزودی  پایان نخواهد یافت و رژیم  براحتی نمی تواند از این فشار ها بیرون بیاید. رژیمی که سیاست های خارجی خود را بر اساس برد و باخت  انتخابات آمریکا تنظیم می کند، می داند که چه سرنوشتی در انتظارش است چه با« بایدن» و چه با« ترامپ!» این مردمان ایرانند که برای سرنوشت خود تصمیم می گیرند. این مردمان ایران هستند که  خود را آماده می کند  تا جواب  جنایات ولایت فقیه و ۴٢ سال جنایت و سرکوب  رژیم تروریست پرورش  را بدهند، بدرت مسلم است عبور از این رژیم ، تغییر وضعیت را منطقه  را بدنبال خواهد داشت .این یعنی نتیجه انتخابات  آمریکا هرچه می خواهد باشد!