این نمایش از آن مردم نیست

mehdi.samee@gmail.com 

۱- قرار است روز ۲۲ خرداد امسال یک نمایش انتخاباتی در ولایت خامنه ای برگزار شود. در این نمایش رئیس جمهوری اسلامی که اداره بخشی از قوه مجریه را به عهده می گیرد و سید محمد خاتمی آن را «تدارگچی» نظام و افرادی هم با صفت «آبدارچی» آن را توصیف می کنند، مشخص می شود.

مشخصه اصلی این نمایش شرکت بازیگرانی است که درس عوامفریبی در مقابل مردم و سرسپردگی به ولی فقیه را آموخته و در عمل و بدون هرگونه شکاف بدان پایبند هستند. از دیگر مشخصات آن رواج دروغگویی، توطئه گری و انجام تقلبهای نجومی است. این همان پدیده ایست که در دوره قبلی هاشمی رفسنجانی را مجبور کرد که به خدا پناه ببرد و با چند ساعت خواب آشیخ مهدی کروبی توازن آرا به سود محمود احمدی نژاد تغیر کرد. این وجه از نمایش به شکلی انجام می شود که معروف ترین شعبده بازان جهان توان رقابت با آن را ندارند. تفاوت ورودی و خروجی از صندوقها چه در تعداد آرا و چه در نام افراد با تمایل ولی فقیه ساماندهی می شود و البته نتیجه کلی آرا با ضریب مناسب به نحوی اعلام می شود که ولی فقیه همچون گذشته به جهانیان اعلام کند که آرای ریخته شده در صندوقها بیان کننده تائید نظام ولایت فقیه است. روز ۲۲ اردیبهشت امسال سید علی خامنه ای در سنندج گفت:«یک جمله هم در باب مسأله انتخابات بگویم، من عرض می کنم باید اصرار داشته باشید همه در انتخابات شرکت کنید، در انتخابات به نظر من مساله اول، انتخاب این شخص یا آن شخص نیست، مساله اول، مساله حضور شماست، حضور شما است که نظام را تحکیم می کند، پایه های نظام را مستحکم می کند، آبروی ملت ایران را زیاد می کند، استقامت کشور را در مقابل دشمنیها زیاد می کند، دشمن را از طمع ورزیدن به کشور و از فکر ضربه زدن و توسعه و فساد و فتنه منصرف می کند. این یک مسئله بسیار مهم است.»

بر طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی رای اکثریت شرکت کنندگان وقتی نافذ و قابل اعتبار است که این رای به وسیله ولی فقیه «تنفیذ» شود و بدون این کار رای اکثریت شرکت کنندگان فاقد اعتبار است.

 

۲- در این نمایش همه ی ایرانیانی که ۱۸ سال تمام دارند، حتی مرده هایی که  شناسنامه آنها باطل نشده باشد، می توانند در آن شرکت کنند. شناسنامه بدون صاحب که در ابعاد ملیونی در اختیار سپاه پاسداران و بسیج و عوامل ویژه ای از بیت ولی فقیه است، نقش مهمی در آرایش صحنه بازی می کنند.

در مورد تعداد واجدان شرایط رای دادن آن چه کمترین اهمیت را دارد ارایه یک آمار علمی و صدور کارت انتخاباتی برای هر شهروند ایرانی که به سن قانونی می رسد است. کامران دانشجو، رئیس ستاد انتخابات در وزارت کشور آمار واجدان شرایط رای دادن را  ۴۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تن اعلام کرد. تعدادی از کارشناسان آمار واجدان شرایط برای رای دادن را ۵۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تن عنوان می کنند. واجدان شرایط در استان تهران را  ۸ میلیون و ۷۹۶ هزار و ۴۶۳ تن اعلام کرده اند.

نکته جالب تر این است که وزارت کشور ۵۷ ملیون تعرفه انتخاباتی به چاپ رسانده است. این تفاوت ۵ ملیونی در ارزیابی واجدان شرایط رای دادن و ۱۱ ملیونی تعرفه مازاد بر نیاز، بیانگر عدم شفافیت و بسترسازی برای بهینه سازی نتیجه نمایش به سود کل نظام به طور عام و شخص ولی فقیه به طور خاص است.

 

۳- برای ثبت نام به عنوان کاندیدا باید به وزارت کشور مراجعه کرد. طی روزهای ثبت نام تنور نمایش به نحو مسخره ای داغ نشان داده می شود. افراد بسیاری برای آن که چند لحظه در تلویزیون سخنی گفته باشند در ثبت نام شرکت می کنند و البته رندان بسیاری هم هستند که برای به سخره گرفتن ولایت خامنه ای با یک کلام گزنده و در یک فرم ضد ارزشی از نگاه ولی فقیه و ایادی او و یا یک چهره درهم تکیده وارد معرکه ثبت نام می شوند.

اما بر طبق قانون اساسی در این نمایش انتخاباتی، زنان، مسلمانان اهل سنت، مسیحیان، یهودیها، زرتشتیها، بهاییها، شیعیان ۷ امامی و بدون مذهبها نمی توانند کاندیدا شوند. آن دسته از مسلمانان شیعه که ولایت مطلقه فقیه را قبول ندارند، حتی یک شیعه که به قانون اساسی و ولایت فقیه التزام دهد نمی تواند کاندیدا شود و باید ولایت مطلقه فقیه را قبول داشته باشد و به آن متعهد باشد. بر طبق قانون کلیه انتخاب شوندگان بایستی«اعتقاد قلبی و التزام عملی به ولایت مطلقه فقیه» داشته باشند و پس از همه این شرایط تبعیض آمیز این شورای نگهبان تحت امر ولی فقیه است که باید صلاحیت آن مسلمان شبعه که «اعتقاد قلبی و التزام عملی به ولایت مطلقه فقیه» دارد را تائید صلاحیت کند. بدین ترتیب این نمایش را می توان نمونه کاملی از تبعیض جنسی و مذهبی و علامت روشنی از تحقبر مردم ایران از جانب رژیم ولایت فقیه تعریف کرد. با وجود همه ی این قید و بند ها و تبعیضها آن تعداد افراد خودی که سابقه مشارکت در حاکمیت را دارند باید قبل از اعلام کاندیداتوری خود به ملاقات ولی فقیه بروند تا خامنه ای عندالملاقات کارت سبز را به آنان نشان دهد. خامنه ای برای نشان دادن کارت زرد و یا کارت سرخ شیوه های ویژه دارد که حتما نباید رو در رو آن را آشکار کند. در مورد علت عقب نشینی سید محمد خاتمی در این دوره که خود وی آن را حضور میرحسین موسوی اعلام کرد، عبدالله رمضان زاده، قائم‌مقام دبیر کل جبهه مشارکت ایران اسلامی و یکی از نزدیک ترین افراد به خاتمی آن را دریافت «پیامهایی» دانست که کاندیدا شدن او را صلاح نمی دانستند.(آفتاب، ۱۳ اردیبهشت) و چه کسی نمی داند که منبع چنین پیام موثری تنها و تنها بیت ولی فقیه است.

 

۴- شورای نگهبان قانون اساسی روز چهارشنبه  ٣۰ اردیبهشت ۱٣٨٨ از میان ۴۷۵ تن که در وزارت کشور ثبت نام کرده بودند، صلاحیت ۴ تن را تائید کرد. ۴۲ تن از ثبت نام کنندگان زن بودند و در میان ۴ ن