دیدارمسیح علینژاد با فرح پهلوی !

مسیح علینژاد قبل از دیدار با فرح ، با وزیر خارجه آمریکا دیدار کرده بود قبل از آن هم با خاتمی کار میکرد و بعدا با امامان جمعه مصاحبه کرد … شما همین خط را خوب با درست ببینی متوجل میشوی که دیدار مسیح و فرح عجیب نیست .

وزن سیاسی این دیدار را از همین علائم بهتر میشود فهمید . مسیح علینژاد بعد از خارج شدن از ایران و زیر عبای خاتمی ، توسط کاخ سفید دستش گرفته و پا به پا رفت تا عکس یادگاری با وزیر خارجه آمریکا … در حال حاضر حقوق خوبی از کاخ سفید میگیرد و خارج ازخط ارباب هم قدرت و خلاقیتی برای هیچ کاری ندارد .

تلاش کاخ سفید برای دادن هژمونی سیاسی دست بازماندگان سلطنت عجیب نیست ولی این جماعت چنین ظرفیتی برای ایران قرن ۲۱ ندارد .

بازسازی چهره هایی که اعدام و سرکوب و زندان در دوران حکوت تاجدار را هنوز حاضر نیستند تقبیح و محکوم کنند … اگر شد به بقیه هم خبر بدهید تا شاید بتوانند ریدمان خودشان را ماله بکشند .

زن بودن برای تجار سیاسی در همین مواقع نان خوبی دارد …
این روزها کاخ سفید از مانور مقتدر سپاه میگوید که شبیه به طنز است …
چهره های مقتدر سیاسی کاخ سفید هم همین است . اندازه جدیت مانور سپاه …

سابقه مسیح علینژاد : خبرنگار بود ، اصلاح طلب شد ، خارجه نشین شد ، حالا برانداز از جنس کاخ سفیدی است …

سابقه فرح پهلوی : زن شاه سابق ایران است ، مادر ولیعهد است و هر عنوان “سلطنتی” دیگر که حالا به درد عتیقه فروشی میخورد …

به نظر من این دیدار میتواند یک اکت سیاسی باشد ، دقت کنید “میتواند تا هست” … تفاوت دارد فعلا قاطعانه نمیشود چیزی گفت… فقط میشود حدس زد…

چون بازتابش در رسانه های رسمی مثل دویچه وله دیده نشده است . دویچه له پایگاه تاریخی همین قارچهای خارج از ایران است … حالا ظاهرا همه چیز بستگی به بازتاب آن در میان جامعه سیاسی خارج از ایران دارد .

حالا که گذشت ولی اگر مبتکر وخلاق چنین ابداعی دنبال نتیجه جدی میبود حتما در میان سوالات ننه و مادر و شوهر و اینا … چند سوال غیر متعارف را میچپاند . مثلا نظر شما راجع به اعدام چیست ؟ اعدامهای زمان خودتان ؟ ساواک ، زندان و شکنجه…

حق رای برای زنان در زمان سلطنت مثبت بود ولی ربطی به ابتکار و هوشمندی حاکمان وقت نداشت به فشار بیرونی غرب به نام انقلاب سفید ربط داشت …مثل راه آهن سراسری جنوب به شمال که ربطی به دلسوزی و خلاقیت شخص رضا شاه نداشت به جنگ جهانی دوم و تصمیم قدرتهای وقت ربط داشت . فقط در دوران رضا شاه محقق شد که حالا سندش را به نام رضا شاه میزنند .

وقتی مسیح علینژاد به عنوان اصلاح طلب کنار همسر شاه سابق میایستد یعنی امیدوارند تشکلی احتمالا سیاسی از مخلوط این دو بیرون بزند که از جنس قبلی ها نیست . قبلی ها مثل ققنوس و فرشگرد و اینا…با سمبل تاج ولیعهدی رضا پهلوی .

منتها رضا پهلوی با ملق زدن های بی مایه و شرکت در کازینوهای شبانه روزی تبدیل به بی اعتبارترین بی بخار شد ، و حالا فرح پهلوی تصمیم گرفت تا برای بازماندگان سلطنتی کمی از خودش مایه بگذارد !

نه اصلاح طلبان سابق به تنهایی اعتبار سیاسی و عملا توانایی دارند و نه بازماندگان سلطنت … ولی از ترکیب این دو شاید جای امیدواری باشد .

سیاست غرب در مورد حکومت اسلامی در خاورمیانه اساسا بار سرنگونی ندارد و قهر آمیز نیست . در ادامه فشار و تحریم را تا جایی بالا میبرند که حضرات حاکم در ایران تسلیم شوند . در چنین حالتی آنچه که به خارج از جغرافیای ایران مربوط است ، نهایتا وصل میشود به آنچه که به داخل جغرافیای ایران مربوط است در اینجا تشکلی یا حزبی سیاسی نیاز است تا حکومت اسلامی بتواند با آن رسما وارد مذاکره و دوخت و دوز شود …

از مجاهدین بگذریم چون همزمان مورد مطلوب غرب و حکومت اسلامی ایران نیستند .
بازماندگان سلطنت مطلوب هستند ولی به تنهایی اعتبار و توانایی لازم را ندارد …
بازماندگان حکومت اسلامی یا همان اصلاح طلبان هم به تنهایی اعتبار وتوانایی ندارند…

حالا این ۲ جریان سلطنت و اصلاح طلب را توی چرخ بریزید و خوب هم بزنید . شاید بشود با این معجون ترکیبی ، یه طرف ملاقات جدی و رسمی برای حاکمان ایران تراشید .

بقیه نیروهای موجود چپ و راست و میانه … هم اگر در این ترکیب بیایند عجب چیزی بشود . چنین ترکیبی اگر ساخته شود دردی را از جامعه استبداد زده فعلی ایران درمان نمیکند ، ولی شروع و تمرین خوبی برای همزیستی سیاسی با هم است .

به جز این و یا خارج از اکت سیاسی دیگر ، باید باور کنیم که ملاقاتی بین مادر و دختر تاریخی انجام شده تا حوصله شان سر نرود …

فقط فراموش نکنید برای موفق بودن نسبی چنین تشکلی فرضی ، اینها باید کاری تر و جدی تر از تشکیلات مجاهدین باشند . زیر سایه جدیت و انگیزه های قوی تشکیلات مجاهدین بعید میدانم به راحتی جدیت بقیه دیده شود ! جریان مجاهدین با پتانسیل قوی و تاریخی متفاوت از تمام جریانات موجود جغرافیای سیاسی ایران جدیتر است . البته اشکالاتشان هم بیشتر است . طی نیم قرن گذشته هر فرد یا جریانی از پروسه عملی خودش در مقابله با سیستم ولایت فقیه حاکم در ایران بتواند بگوید ، من هم به عنوان مخاطب میتوانم از اشکالاتش شروع کنم !

حتی دوخت و دوز سیاسی از بالا هم تابع قوانین مشخصی شده است . این یکی از معجزات قرن ۲۱ است !

۳۰٫۰۷٫۲۰۲۰

اسماعیل هوشیار