انقلاب کارگری و بلانکیسم بحث “حزب و جامعه” منصور حکمت

انقلاب کارگری و

بلانکیسم بحث “حزب و جامعه” منصور حکمت

اگر منصور حکمت زنده میماند ، نه بعد از این همه سال بلکه در همان سالهای اول بعد بحث حزب و جامعه اش خود نقاد این نظر غلطش میشد . سیاست و زندگی این فرصت را از او گرفت . سیاست دچار اشتباهش کرد و مرگ نگذاشت که آن اشتباه را تصحیح کند .

بحث قیام و ملزومات آن از دیدگاه مارکسیستی روشن است . قیام سوسیالیستی و ضرورت شرکت و رهبری طبقۀ کارگر در آن .

جمله ای از یک مصاحبۀ منصورحکمت را با نشریه ای که همزمان با بحث حزب و جامعه منتشر شد در اینجا میآورم . این جمله لپ اصلی بحث منصور حکمت بود .

منصورحکمت:

” خب این طور که شما مىگوئید این سه میلیون نفر کشته میشوند. اما واقعیت این است که عالم سیاست، عالم فعالین سیاسى است بیشتر.اگر این سه میلیون نفر جمع شوند و کارى بکنند که حکومت به دست یک حزب سوسیالیستى مثل ما بیفتد، قوانین ما و نظامى که از فردایش برقرار میکنیم باعث میىشود که طبقه کارگر بیاید و از حکومتش دفاع بکند .”

خیلی روشن جمله نشان میدهد که در حکومتی که قرار بوده برقرار شود ، بدون دخالت و شرکت طبقۀ کارگر بوده است .

این بحث با مبانی اصلی مارکسیسم در مورد قیام و انقلاب کارگری جور در نمیآید و صد در صد مغایر با آن است .و بلانکیسم جوهر اصلی آن است .

لنین میگوید :

“برای آنکه قیام کامیاب باشد، باید نه بر توطئه و بر حزب، بلکه بر طبقه پیشرو استوار باشد. این اولا” …”

مارکسیسم و قیام”  لنین

وانگلس‏ در سال ۱۸۷۴ تفاوتهاى اساسى بین مارکسیسم و بلانکیسم را اینگونه توضیح داد :

“از برداشت بلانکى نسبت به هر انقلابى به مثابه حمله غافلگیرانه اقلیتى انقلابى این نتیجه طبیعى را میتوان گرفت، که پس‏ از پیروزى چنین انقلابى، الزاما باید دیکتاتورى حاکم شود؛ منتها نه دیکتاتورى همۀ طبقه انقلابى یعنى پرولتاریا، بلکه دیکتاتورى گروه کوچکى که کودتا را به ثمر رسانده است و در ضمن خود نیز پیشاپیش‏ تحت دیکتاتورى یک فرد یا افراد قلیلى سازمانیافته است . “

برنامۀ کمونارهای بلانکیست فراری . انگلس

‏بهروز شادیمقدم

۲۰٫۷٫۲۰۲۰