روز کارگر در کردستان جشن توده های مردم است

روز کارگر در کردستان جشن توده های مردم است.

نسان نودینیان

برگزاری مراسمهای روز جهانی کارگر و روز جهانی زن  در کردستان با عروج نسل جوان و کارگران کمونیست با حضور فعال فعالین کارگری و جنبش نوین زنان متولد شده است. برگزاری روز جهانی کارگر تولد نوینی در کردستان بود که شهروندانش با روز کارگر و مارش کارگران کمترین آشنایی و شناخت سیاسی و فرهنگی داشتند. بر بستر عروج پُرشور کارگران کمونیست مراسمهای روز کارگر در شکل احکام کلیشه ای و الگوبرداری سنتی فراتر رفت. به یمن حضور طیف قابل توجهی از کادرهای کمونیست با تجارب فعالیتهای اجتماعی و توده ای، با توجه به سنت کنترل محلات و دخالت مردم در فضای دمکراتیک سالهای ۵۷ تا ۵۹ در شهرهای کردستان، مراسمهای روز کارگر با شرکت و دخالت وسیع کارگران، زنان و مردم در محلات، شهرها و مراکز کارگری برگزار شده است و  مورد بیشترین حمایت و پشتیبانی جامعه  قرار گرفته است. در اوج فضای سرکوب خونین ج.ا در سالهای ۱۳۶۲ ببعد در شهرهای کردستان چندین مراسم علنی با حضور پُر شور زنان و مردم شهرها  برگزار شده است. ایجاد صندوقهای مالی کمک به کارگران، جشن و رقص و شادی و سرود و آوازخوانی و ارائه سخنرانی و اعلام کیفرخواست و قطعنامه های رادیکال  در ده ها مراسم روز کارگر  تجربه شده است. این سنت توده ای امروز با وجود محدودیتهای  بحران کرونا حفظ خواهد شد. این سنتها و دستاوردهای مراسمهای روز جهانی کارگر  نهادینه و هر سال با توجه به پیشرفت و دانش سیاسی و بدست گرفتن دستاوردهای بشری در عرصه اینترنتی و میدیای اجتماعی  ارتقا یافته تر و با کاربُرد بالایی در جهت سازماندهی کارگران و جامعه  و ابراز وجود  شخصیتهای جنبش کارگری و معلمان پیشروی های قابل توجهی داشته است.

این پیشروی و دستاوردها را باید حفظ و ارتقا داد. زمینه های  مناسب مبارزاتی  برای، ارتقا و تقویت این دستاوردها وجود دارند. جنبش کارگری در سطح سراسری دارای پتانسیل بالا و دانش ساسی و طبقاتی کافی بر بستر پیشروی اعتراضات کارگری و بویژه اعتصاب و خواستهای رادیکال چند سال گذشته را کسب و بکار گرفته است.

  روز جهانی کارگر را در شرایطی برگزار میکنیم که در سال ١٣٩٨ کارگران و مردم در ادامه اعتراضات دی ماه ٩۶ و در ادامه بیش از هزار اعتصاب کارگران و معلمان در سال ٩٧،  در آبان و دی  ماه ٩٨درنزدیک به دویست شهر علیه گرانی بخیابانها آمدند.

در آبان  و دی ماه ٩٨ ده ها شهر و صدها خیابان محل حضور گسترده کارگران و مردم ناراضی و معترض به حکومت اسلامی بود. مردم علیه گرانی اعتراضات را در ابعاد وسیع شروع کردند، علیه فساد و دزدی و حقوقهای نجومی و علیه سرکوب و کل نظام با خشم و تنفری عمیقا طبقاتی بانکها را آتش زدند، به نیروهای سرکوبگر حمله کردند، پرچمهای این نماد چهار دهه  اعدام و سرکوب را سوزاندند، با شعار علیه گرانی، فساد و دزدی اعتراضات شروع شد و با «نابود باد حکومت اسلامی» و ما «حکومت اعدام نمیخواهیم» به قیام مردم به تنگ آمده از دست هارترین نظام فاشیستی ـ اسلامی تبدیل شد.

سال ١٣٩٨ سال اعتراض و مبارزه و طرح مطالبات شفاف و روشن طبقه کارگر و معلمان، پرستاران و بازنشسته ها در سطح سراسری، بود. سال ١٣٩٨ سال غرور سال دفاع از کرامت و حرمت انسانی جامعه بود. سال تبدیل شدن کارگر به صاحب جامعه و سال افق سوسییالیستی بود.

کارگران در ایران در شرایطی به استقبال روز کارگر میروند که در سال ١٣٩٨  اعتراض طبقاتی علیه شکاف طبقات را تجربه کرده اند. بعنوان یک نقطه قوت مهم همبستگی کارگران، معلمان و دانشجویان تجربه شد.  در یک کلام سال ١٣٩٨ با اعتراضات گسترده و تعرضی سال  شعار و مطالبات شفاف بود.  سال نقطه عطف اجتماعی و در ابعاد وسیع اعتلای جنبش عدالتخواهانه ، ‌آزادیخواهانه مردم در ایران بود.

در آستانه روز جهانی کارگر فعالین کارگری، معلمان و دانشجویان را فرا میخوانیم؛

ـــ بیانیه های فردی خطاب به جامعه در باره دستاوردهای مبارزات کارگران و مردم را منتشر کنند.

ــ از میدیای اجتماعی (تلگرام، اینستاگرام، تویت، فیس بوک و سایتهای سیاسی ــ خبری) با برگزاری سمینار و سخنرانی فضای مجازی را با زنده باد روز کارگر در دست بگیرند.

جنب و جوش برای برگزاری مراسم و گلگشت روز کارگر، کف زدن به مناسبت روز کارگر و برای قدردانی از کادر درمانی بیمارستانها، برگزاری سخنرانی و سمینار در فضای مجازی، تهیه ویدئوهای تصویری، نوشتن کامنت و بیانیه توسط تشکلهلی کارگری و فعالین کارگری و ده ها اقدام دیگر شروع شده است.

کارگران در گرامیداشت روز جهانی کارگران ضمن اعلام کیفرخواست طبقاتی و اعلام همبستگی بین المللی  برای مطالباتشان مبارزه ای سازمانیافته و مدارم را برای تحقق خواستهای زیر را پیگیری میکنند؛

مبارزه  برای تامین معیشت و حقوق پایه برای کارگران و زحمتکشانیکه  شاغل نیستند و از درآمدهای پایه برخوردار نیستند، مبارزه برای  حداقل دستمزد بالای نه میلیون تومان و رد کردن تعیین مزد شورای عالی کار که چهار برابری زیر خط فقر است،  مبارزه برای تحصیل رایگان برای کودکان و مبارزه برای  تامین امکانات دارویی و پزشکی  رایگان، مبارزه برای  بیمه بیکاری مکفی در سطح بالای خط فقر برای کارکران بیکار، سازماندهی جنبشی اعتراضی علیه کشتن و شلیک به  کولبران، و مبارزه برای آزادی زندانیان سیاسی و کارگران زندانی.

زنده باد روز جهانی کارگر

نسان نودینیان

٩اردیبهشت ١٣٩٩

٢٨ آپریل ٢٠٢٠

ایسکرا  ۱۰۳٨