شماره ۶ روز شمار ویژه«اعتراضات ومسائل کارگرى۱۳۸۸»

روز شمار تاریخ ویژه اعتراضات و مسائل کارگری در سال  ۱۳۸۸

نسان  نودینیان 

www.mobarez-k.com

شماره ۶ روز شمار ویژه«اعتراضات ومسائل کارگرى۱۳۸۸»

«اردیبهشت ماه» شماره «۶»

شروع دور جدید از بیکار سازی و اخراج در سال ۱۳۸۸:

امنیت شغلی کارگران مازندران کمتر از ۱۰ روز است: روزنامه ابتکار: دبیر اجرایی خانه کارگر استان مازندران با اشاره به این که ۷۵ درصد نیروی کار استان در قالب قراردادهای موقت کار می کنند، گفت: اغلب این افراد کارگران جوانی هستند که حقوق قانونی دریافت نمی کنند و امنیت شغلی نیز ندارند. به گزارش ایسنا، نصرالله دریابیگی در جمع خبرنگاران با بیان این که بعضا نزدیک به ۵۰ درصد این کارگران نیز تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی نیستند، افزود: وضعیت این افراد در واحدهای تولیدی و صنعتی، خدماتی و کشاورزی استان نگران کننده است. دبیراجرایی خانه کارگر استان مازندران خصوصی سازی در ایران را به نفع کشور و نظام اسلام ندانست و یادآور شد: این روند از نظر اقتصادی نیز به سیستم اقتصادی کشور لطمه وارد کرد و بهره وری را کاهش داده است. وی با اعلام این که اکنون در کشور امنیت شغلی به کمتر از ۱۰روز کاهش یافته است، یادآور شد: کارگران قراردادی نیازمند یک تشکل صنفی با حضور خودشان هستند. دریابیگی با بیان این که امروز مشکلات کارگران حداقل بودن دستمزدهای آنان است که تنها یک چهارم هزینه های آنان را می پوشاند، تصریح کرد: خصوصی سازی در سال های اخیر به تعطیلی واحدهای تولیدی منجر شده است. وی به همسان سازی حقوق بازنشستگان در اواخر سال گذشته اشاره کرد و افزود: با پیگیری کمیسیون کارگری و اجتماعی مجلس دو هزار و ۵۰۰میلیارد تومان برای این کار اختصاص یافت. دریا بیگی با اعلام این که از دولت توقع می رود در جهت تقویت تشکل های کارگری اقدام کند، خاطرنشان کرد: مازندران می توانست بیش از ۴۰۰تشکل کارگری داشته باشد که اکنون تنها ۵۰تشکل فعالیت می کنند. دبیراجرایی خانه کارگر استان با اشاره به این که در سال های اخیر تشکل های کارگری تضعیف شده است، گفت: از دولت آینده انتظار می رود در جهت تحقق شعارهای کارگری گام بردارد; زیرا در ایران تاکنون هر کس به قدرت رسیده با نام قشر کارگر بوده است. به گفته وی، دولت های گذشته تاکنون به کارگران قول دادند اما به آن عمل نکردند. دریا بیگی با بیان این که جامعه کارگری با اجرای اصل۴۴ قانون اساسی موافق است، افزود: در این واگذاری ها باید با نظارت و مدیریت توانمند همراه باشد تا به رهاسازی منجر و تعبیر نشود. وی با اشاره به این که در اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی باید زمینه های قانونی حمایتی آن نیز در نظر گرفته شود، تصریح کرد: اجرای قوانین باید برای کارگران امنیت شغلی به همراه داشته باشد. دریابیگی با اعلام این که حمایت از تولید ملی در اجرای اصل ۴۴قانون اساسی باید لحاظ شود، افزود: این نوع خصوصی سازی باید با ابزارهای حمایتی همراه باشد نه با رها سازی و بی بند و باری اقتصادی. به گفته وی، زمانی می توانیم این اصل را به خوبی محقق کنیم که همه دستگاه های اجرایی از این قانون حمایت کنند. دریابیگی با بیان این که اولین موضوع در اجرای این اصل باید حمایت از نیروی کارآمد باشد، خاطرنشان کرد: در اجرای قانون باید اخراج و ناامنی جامعه کارگری حذف شود تا با شکست مواجه نشود.
هزاران کارگر در استان مازندران اخراج شدند: بیش از ۲۰۰۰ کارگر اخراجی در استان مازندران با ارسال نامه های متعدد به نهادهای دولتی نسبت به وضعیت نامشخص خود اعتراض کردند. گزارش ها حاکیست بیکارسازی کارگران در مراکز مختلف کار و تولید این استان با شتاب بسیار به پیش می رود. گفته می شود ۷۰ درصد کارگران شاغل کنونی در بخش های صنایع و تولیدی این استان در چهارچوب قراردادهای موقت کار مشغول به کار هستند. این تعداد، افرادی هستند که از آغاز سال جدید از کارخانه ها و مراکز تولیدی در این استان اخراج شده اند.

بیکاری هزاران کارگر در استان قزوین: گزارشها از استان قزوین حاکیست ادامه تعطیلی کارخانه های صنعتی و تولیدی در این استان موجب اخراج هزاران تن از کارگران این استان شده است. کارگران کارخانه های "فرنخ و مه نخ"،"نازنخ"، "پوشینه بافت" و لامپ الوند از جمله افرادی هستند که در پی اخراجشان از سوی کارفرما بارها جهت بازگشت به کار و دریافت دستمزدهای معوقه و  سایر مطالباتشان اقدام به برگزار تجمعات اعتراضی در مقابل ادارات دولتی نموده اند، اما هیچ گونه پاسخی از سوی مسئولان جمهوری اسلامی در یافت نکرده اند.

کارخانجات دولتی پیشگام اخراج کارگران شده اند: خبرگزاری مهر: نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو گفت: اینکه کارخانجات دولتی پیشگام اخراج کارگران شده اند جای نگرانی دارد. رضا رحمانی شامگاه جمعه در جمع کارگران افزود: دولت باید در شرایط اقتصادی کنونی، پاسخگوی دلیل اخراج کارگران باشد. وی ضمن ابراز تاسف از اخراج کارگران در برخی کارخانجات تبریز افزود: در خصوص اخراج کارگران، کارخانه های دولتی پیشقدم شده اند که دولت باید پاسخگو باشد. عضو فراکسیون کارگری مجلس با بیان اینکه هیچ مدیری نباید راضی شود کارگری اخراج شود، خاطرنشان کرد: در هر کارخانه ای مشکل ایجاد می شود به سراغ اخراج کارگران رو می آورند در صورتی که باید به سراغ بهره وری و مدیریت بروند. نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در ادامه با بیان اینکه نمایندگان دغدغه جدی در خصوص بیکاری جوانان دارند، افزود: به ویژه این دغدغه و نگرانی اشتغال جوانان در آذربایجان شرقی به یک معضل تبدیل شده است که ما با پیگیری برخی پروژه های بزرگ صنعتی و تولیدی با حفظ اشتغال جدید به دنبال حل این معضل به سهم خود هستیم. رحمانی قراردادهای کارگری را نوعی است
ثمار جدید خواند و خاطرنشان کرد: چندین بار در خصوص یکسان سازی کار و حقوق کارگران به مقامات مسئول تذکر داده شده که چرا کارگر رسمی و غیررسمی که هر دو در یک کارخانه یک نوع کار را انجام می دهند حقوق یکسانی ندارند؟ وی همچنین با بیان اینکه تامین اجتماعی با پول کارگران بنیان گرفته است و نباید دولتی شود، گفت: با دولتی شدن این بیمه، کارگران با خطر جدی مواجه خواهند شد و ما انتظار داریم اقدامات جدی در خصوص رفع مشکلات کارگران از سوی دولت صورت گیرد.
میزان بیکاری جوانان افزایش یافت: ایرنا: میزان بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۴ ساله در زمستان سال گذشته افزایش یافت و طی چهار فصل سال گذشته از ۳/۲۰ به ۴/۲۷ درصد رسید. به گزارش مرکز آمار ایران، طی سال گذشته میزان بیکاری جوانان منحنی سینوسی را طی کرد به طوری که از یک روند ثابتی برخوردار نبوده است. معاون توسعه مرکز آمار ایران «علیرضا زاهدیان» پیش بینی کرده بود موج دوم بیکاری به دلیل موالید دهه ۶۰ که هم اکنون پس از اتمام تحصیلات وارد بازار کار کشور می شوند در راه است.
بیکاران، گمشدگان ‌آمارهای ملی: خبرآنلاین: تعریف بیکاری از سوی مرکز آمار ایران به عنوان نهاد رسمی اعلام نرخ بیکاری همواره از سوی کارشناسان با انتقادهایی مواجه بوده است. به باور کارشناسان در قالب یک تعریف‌ علمی‌ باید تداوم و پایداری شغل مورد تأکید قرار گیرد. اما در طول ۴۳ سال گذشته تعریف مرکز آمار از بیکاری همواره دستخوش تغییر و تحول به نفع دولت در کاهش شمار بیکاران بوده است. در ‌سرشماری‌های سال‌های ۴۵ و ۵۵ افرادی که درهفته ۸ ساعت یا بیشتر کار کرده‌اند، شاغل به حساب می‌آمدند ولی در سرشماری‌های عمومی نفوس و مسکن سال‌های ۶۵ و ۷۵ و نیز آمارگیری جاری جمعیت ۷۰ و حتی آمارگیری از ویژگی‌های اشتغال و بیکاری خانوار سال‌های ۷۶ لغایت ۸۳، کسانی که در هفت روز گذشته پیش از مراجعه مأمور مرکز آمار ایران حداقل ۲ روز کار کرده‌اند، شاغل به حساب آمده‌اند. این تعریف پس از روی کار آمدن دولت محمود احمدی‌نژاد با تغییر بیشتری مواجه شده است به طوری که اگر فرد مورد مراجعه در هفته منتهی به سرشماری حتی یک ساعت کار کرده باشد، شاغل محسوب شده و در شمار بیکاران محسوب نشده است که در چنین حالتی هر شکلی از کار که برای به دست آوردن دستمزد صورت گرفته باشد، فارغ از میزان و ساعات و کیفیت آن، شغل محسوب شده است. همچنین کسانی که دارای شغلی هستند ولی در هفت روز گذشته به اقتضای فصل و ماهیت فصلی کار خود، کار نکرده‌اند یعنی بیکاران فصلی مشروط بر اینکه در جست‌وجوی کار دیگری هم نبوده باشند، شاغل محسوب شده‌اند. بدین ترتیب، در آمارگیری‌های سه دهه اخیر، کارگران فصلی هم در مدت بیکاری جزو شاغلان محسوب شده‌اند. یعنی به استثنای سرشماری‌های سال‌های ۵۵ و ۴۵ بیکاران فصلی با هدف کاهش نرخ بیکاری در شمار شاغلان قرار گرفته‌اند.
تجمع اعتراضی کارگران اخراجی شهرداری خرمشهر : کارگران اخراج شده شهرداری خرمشهر در اعتراض به عدم پرداخت دستمزدهای معوقه خود در مقابل شهر داری این شهر تجمع اعتراضی برگزار کردند. ۵۰ تن از کارگران به نمایندگی بیش از ۲۰۰ تن از کارگران اخراجی در تجمع اعتراضی ۵ ساعته خود در مقابل شهرداری خرمشهر با در دست داشتن حکم صادره از دادگستری این شهر جهت پرداخت دستمزد قانونی خود که بالغ بر ۴ میلیون تومان می باشد خواستار رسیدگی و پرداخت فوری مطالباتشان شدند.

تجمع اعتراضی کارگران در مقابل اداره کار "ایرانشهر": دهها تن از کارگران یک واحد تولیدی در شهر ایرانشهر در استان سیستان و بلوچستان، در اعتراض بع عدم پرداخت دستمزدهای معوقه خود در مقابل اداره کار این شهر تجمع اعتراضی برگزار کردند. کارگران معترض در جریان تجمع خود اقدام به ارائه شکایت نامه ای به این اداره کرده و در آن خواستار رسیدگی فوری به مطالبات خود از قبیل پرداخت دستمزدهای معوقه و پرداخت حق بیمه توسط کارفرما و امنیت شغلی خود شدند.

تجمع اعتراضی کارگران شرکت چاه نیمه های زابل  در مقابل استانداری سیستان و بلوچستان: دهها تن از کارگران شرکت "چاه نیمه های زابل" در اعتراض به اخراج و عدم پرداخت دستمزدهای معوقه خود اقدام به برگزار تجمع اعتراضی در مقابل استانداری سیستان و بلوچستان برگزار کردند. کارگران معترض به نمایندگی از سایر کارگران اخراجی با نوشتن نامه ای شکایت خود را از عدم رسیدگی به مطالباتشان به استانداری ارائه کرده و اعلام کردند در صورت عدم رسیدگی به مطالباتشان در مقابل سایر مراجع دولتی  تجمع اعتراضی برگزار خواهند کرد.

یاد سلمان یگانه فعال کارگری سوسیالیست را گرامی بداریم! سلمان یگانه فعال کارگری سوسیالیست، انسانی عزیز و صمیمی و از بستگان نزدیکم در روز چهارشنبه ١۶ اردیبهشت ١٣٨٨ در سن ۴٧ سالگی قربانی سودجوئی نظام سرمایه داری شد و جانش را از دست داد. سلمان یگانه در حین انجام کار در کارخانه فولاد لوشان به نحو دلخراشی در دستگاه بتونر سقوط نموده و براثر شدت جراحات وارده جان سپرد. او در هفته گذشته ۵ شب پی در پی اضافه کاری کرده بود. عدم تمرکز در اثر خستگی و بیخوابی و نبود ایمنی کار درکارخانه موجب این فاجعه شده است. با مرگ او طبقه کارگر و فعالین کارگری ایران یکی از همرزمان خستگی ناپذیر خود را از دست داده اند و دوستان و بستگان سلمان یکی از بهترین و صمیمی ترین انسان را. سلمان یگانه پس از ١۵ سال کار در کارخانه ای در لوشان دو سال پیش به دلیل ورشکستگی شرکت اخراج شد. پس
از آن مدتی را از طریق دستفروشی زندگی گذراند و حدود ۶ ماه پیش کار جدیدش را گیر آورد که طبق نرم امروز در ایران استخدام موقت این شرکت بود. او در دوران بیکاری که آینده تامین خانواده اش در محاق فرو رفته بود، روحیه صمیمی و زنده همیشگی خود را حفظ کرده بود و این روحیه او شرائط زندگی را برای همسر و کودکانش آسانتر ساخته بود و خنده و شادی را از چهره کودکانش دور نساخته بود. چقدر همه ما دوستان و بستگان سلمان خوشحال بودیم که سلمان عزیز دوباره کار گیر آورده است. اما این دیری نپائید، فاجعه ای بدتر از بیکاری در کمین او نشسته بود. دردناکتر از همه این است که او که همیشه در فکر بهبود زندگی هم طبقه ایهایش از بهبود ایمنی کار تا افزایش دستمزد و پایان دادن به همه مرارتهای طبقه کارگر بوده است، خود قربانی مرارتهای این نظام شد. حرص سرمایه برای سودآوردی را حد و مرزی نیست. سانحه کاری در اثر عدم وجود ایمنی کار ابعاد بسیار وسیعی در ایران دارد و هر روز زندگی تعداد زیادی از هم طبقه ایهای ما را میگیرد و تامین خانواده آنها را در محاق فرو میبرد. هر روز ما تعداد زیادی از این نمونه ها را در آمارها و خبرها میخوانیم. اما وقتی این فاجعه دم در خانه تان اتفاق بیافتد، تازه عمق آن را لمس میکنید.  یاد سلمان عزیز را با برگزاری مراسمهای گرامیداشت و با مبارزه ای راسخ تر برای ایجاد تشکل و همبستگی میان طبقه کارگر و مبارزه برای رهائی کامل از نظام سرمایه داری گرامی بداریم. زندگی و مرگ سلمان سند دیگری از طبقه ما برای صدور حکم نابودی نظام سرمایه داری است. دیروز در مراسم خاکسپاری و امروز در مراسم گرامیداشت سلمان یگانه چندین هزار نفر از کارگران و مردم شهر لوشان و دوستان سلمان و فعالین کارگری از سراسر ایران شرکت داشتند. مرگ این فعال کارگری برای بسیاری از کارگران و مردم باورنکردنی و بهت آور است.  محمود قزوینی
مرگ یک کارگر در محیط کار : "مهدی عرفانی" کارگر ۲۶ ساله مجتمع فولاد گیلان بر اثر سوختگی شدید درگذشت. این کارگر به دلیل خستگی مفرط ناشی از چندین روز کار مستمر هنگام بروز حریق در تابلوی برق کارخانه قادر نبود از محل حادثه بگریزد و بر اثر برق گرفتگی و سوختکی شدید جان خود را از دست داد. لازم به ذکر است مجتمع فولاد گیلان همچون بسیاری دیگر از کارخانه ها در ایران از حداقل تجهیزات ایمنی بی بهره است، در این کارخانه نه تنها از ماسک های ایمنی مخصوص و یا یک لیوان شیر به عنوان جیره اجباری روزانه برای کاستن از تاثیرات مخرب آلودگی محیط کار بر سلامت کارگران خبری نیست، بلکه برای دستیابی به سود بیشتر، دستگاه ها و تجهیزات غیر استاندارد و نا کارآمد و در عین حال ارزان به کار گرفته می شود که از آن جمله می توان به تابلوهای برق غیر استاندارد خریداری شده توسط این مجتمع که جان مهدی عرفانی را گرفت، اشاره نمود.

تجمع اعتراضی رانندگان اتوبوس اخراج شده در کرمانشاه: خبر رسیده از کرمانشاه حاکیست، کارفرمای شرکت اتوبوس رانی کرمانشاه بیش از ۴۰۰ کارگر راننده را از کار اخراج کرده است. رانندگان اخراج شده در تجمع اعتراضی خود خواستار لغو حکم اخراجشان، بازگشت به کار و امنیت شغلی خود شدند. رانندگان اخراج شده دارای سوابق کاری چندین ساله می باشند.

ادامه اعتصاب غذای کارگران کارخانه سیمان غرب کرمانشاه: بنا به گزارشات رسیده، صدها تن از کارگران کارخانه سیمان غرب کرمانشاه در اعتراض به عدم پرداخت دستمزدها و مطالباتشان اعتصاب غذا نموده اند. گزارش رسیده حاکیست، بیش از ۵۰۰ تن از کارگران این کارخانه از ۱۰ روز قبل تاکنون از دریافت غذای کارخانه خوداری نموده اند. کارگران اعتصاب کننده مطالبات خود را در سه بند مرح نموده اند که عبارتند از، افزایش حقوق طبق قانون بازنگری کارخانه که قبلا هر ۴ سال یک بار انجام گرفته است،  اعتراض به مرخصی اجباری کارخانه در ایام عید، رسمی کردن کارگران قراردادی و روزمزد شاغل در بخشهای گوناگون این کارخانه. کارگران اعتصاب کننده اعلام کردند تا دستیابی به مطالباتشان به اعتصاب خود ادامه خواهند داد.

ادامه احضار فعالین کارگری و اعضای کمیته هماهنگی به اداره اطلاعات: بنا به گزارش کمیته ی هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری، "شیوا سبحانی" از فعالین کارگری سنندج  به حراست مخابرات استان کردستان احضار شد. حراست مخابرات استان کردستان در مورد چگونگی برگزاری مراسم اول ماه مه، برگزار کنندگان و همچنین عضویت کمیته هماهنگی از "شیوا سبحانی" درخواست توضیح کرد و اعلام کردند که آیا حاضر به دادن تعهدی مبنی بر عدم فعالیتهای کارگری است یا خیر که با امتناع شیوا سبحانی مواجه شدند.  همچنین روز چهارشنبه ۱۶ اردیبهشت سه نفر دیگر از فعالان کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکلهای کارگری، به اداره اطلاعات شهرستان نقده احضار شدند. خسرو بوکانی، اسعد مولودزاده و مصطفی شریفی که به اداره اطلاعات فراخوانده شده بودند بعد از چند ساعت بازجویی و تهدید و ارعاب آزاد شدند.

 

 بازداشتی های روز جهانی کارگر ممنوع الملاقات هستند: تغییر برای برابری – خانواده های بازداشت شدگان روز جهانی کارگر همچنان با جواب های ضد ونقیض مسئولین روبرو هستند. به گفته یکی از حاضران روبروی دادگاه انقلاب مسئولین به آنها اجازه ملاقات با مسئول پرونده ها را نمی دهند و فقط به دادن جواب های گمراه کننده اکتفا می کنند. او اضافه می کنند هر لحظه آنها را به تاریخ های نا