یاد سلمان یگانه فعال کارگری سوسیالیست را گرامی بداریم!

محمود قزوینی

سلمان یگانه فعال کارگری سوسیالیست، انسانی عزیز و صمیمی و از بستگان نزدیکم در روز چهارشنبه ١۶ اردیبهشت ١٣٨٨ در سن ۴٧ سالگی قربانی سودجوئی نظام سرمایه داری شد و جانش را از دست داد. سلمان یگانه در حین انجام کار در کارخانه فولاد لوشان به نحو دلخراشی در دستگاه بتونر سقوط نموده و براثر شدت جراحات وارده جان سپرد. او در هفته گذشته ۵ شب پی در پی اضافه کاری کرده بود. عدم تمرکز در اثر خستگی و بیخوابی و نبود ایمنی کار درکارخانه موجب این فاجعه شده است.

با مرگ او طبقه کارگر و فعالین کارگری ایران یکی از همرزمان خستگی ناپذیر خود را از دست داده اند و دوستان و بستگان سلمان یکی از بهترین و صمیمی ترین انسان را.

سلمان یگانه پس از ١۵ سال کار در کارخانه ای در لوشان دو سال پیش به دلیل ورشکستگی شرکت اخراج شد. پس از آن مدتی را از طریق دستفروشی زندگی گذراند و حدود ۶ ماه پیش کار جدیدش را گیر آورد که طبق نرم امروز در ایران استخدام موقت این شرکت بود. او در دوران بیکاری که آینده تامین خانواده اش در محاق فرو رفته بود، روحیه صمیمی و زنده همیشگی خود را حفظ کرده بود و این روحیه او شرائط زندگی را برای همسر و کودکانش آسانتر ساخته بود و خنده و شادی را از چهره کودکانش دور نساخته بود. چقدر همه ما دوستان و بستگان سلمان خوشحال بودیم که سلمان عزیز دوباره کار گیر آورده است. اما این دیری نپائید، فاجعه ای بدتر از بیکاری در کمین او نشسته بود. دردناکتر از همه این است که او که همیشه در فکر بهبود زندگی هم طبقه ایهایش از بهبود ایمنی کار تا افزایش دستمزد و پایان دادن به همه مرارتهای طبقه کارگر بوده است، خود قربانی مرارتهای این نظام شد.

حرص سرمایه برای سودآوردی را حد و مرزی نیست. سانحه کاری در اثر عدم وجود ایمنی کار ابعاد بسیار وسیعی در ایران دارد و هر روز زندگی تعداد زیادی از هم طبقه ایهای ما را میگیرد و تامین خانواده آنها را در محاق فرو میبرد. هر روز ما تعداد زیادی از این نمونه ها را در آمارها و خبرها میخوانیم. اما وقتی این فاجعه دم در خانه تان اتفاق بیافتد، تازه عمق آن را لمس میکنید. 

یاد سلمان عزیز را با برگزاری مراسمهای گرامیداشت و با مبارزه ای راسخ تر برای ایجاد تشکل و همبستگی میان طبقه کارگر و مبارزه برای رهائی کامل از نظام سرمایه داری گرامی بداریم. زندگی و مرگ سلمان سند دیگری از طبقه ما برای صدور حکم نابودی نظام سرمایه داری است.

دیروز در مراسم خاکسپاری و امروز در مراسم گرامیداشت سلمان یگانه چندین هزار نفر از کارگران و مردم شهر لوشان و دوستان سلمان و فعالین کارگری از سراسر ایران شرکت داشتند. مرگ این فعال کارگری برای بسیاری از کارگران و مردم باورنکردنی و بهت آور است.  
 
mkazvini@hotmail.com 
١٩ اردیبهشت ١٣٨٨، ٩ مه ٢٠٠٩