نگرانی جهان از شیوع ویروس دیگر در آینده!

نگرانی جهان از شیوع ویروس دیگر در آینده!

عباس رحمتی

حال ، می خواهیم به بررسی شیوع ویروس “کووید ١٩ معروف  به کرونا” و جنگ بیولوژیک دوباره بین دوقدرت جهانی یعنی “آمریکا و چین”  بپردازیم تا بینیم ، چگونه ویروسی به ابعاد ١۵٠ نانومتر توانست خود را از ووهان چین به سراسر جهان بکشاند؟! امروز شاهد هستیم که نه تنها آمریکا که بریتانیا و کشورهای دیگر جهان با نگاه دیگری به چین بزرگ نگاه می کنند. آیا در آینده ، چین و یا کشورهای  قدرتمند دیگری می توانند به شکل دیگری با ویروس دیگری و  بخاطر رقابت اقتصادی و سبقت گرفتن از هم ، دنیا را بهم بریزند؟! آیا این آسیب جهانی را باید حاصل گلوبالیسم دانست؟! در دنیای گلوبالیستی کشورها نه تنها از رقابت دست می کشند که برای پیشی گرفتن  از رقبای خود دست به هر کاری می زنند تا در جایگاه بهتری قرار گیرند، حتا اگر  این برتری باعث تلف شدن میلیونها انسان شود! در گذشته هم شاهد بودیم که بریتانیا با محاصره اقتصادی  ایران و بوجود آوردن قحطی که منجر به تلف شدن بیش از ٩ میلیون ایرانی شد چقدر راحت و بی سر وصدا دنیا را بی خبر از این جنایت بزرگ گذاشت !امما امروز دیگر در دنیای گلوبال و با وجود شبکه های اجتماعی  هر کشوری هم که  بخواهد بر خلاف آب شنا کند و یا کشوری را تحت فشار خود قرار دهد براحتی نمی تواند دست به جنایاتی چون گذشته بزند.شاید کشور چین از جنگ با ژاپن تجربه تلخی را پشت سر گذاشته باشد که امروز بعد از خط و نشان کشیدن آمریکا برای آنها و گوشزد کردن عدم اتفاقات و عجایب قرن بیستم در این قرن و  به تقابل کشیدن چین در دنیای گلوبالیست ، کاری کرده است که چینی ها به سیم آخر بزنند تا شاید بتوانند استراتژی سیاسی/ اقتصادی خود را به رخ جهان  بکشند. دست زدن به  شیوع ویروس می تواند یکی از آنها باشد تا کل جهان را خبردار کند که مردم جهان، ما امروز حرف اول را می زنیم ، ما را  تحریک  و روابط را متشنج نکنید! گزارش روز پنجشنبه ٢٨ فروردین، خبرگزاری رویترز، این خبررا که روزنامه وال استریت ژورنال برای نخستین‌بار اینطور منتشر کرده، که می‌تواند به وخیم‌تر شدن روابط متشنج آمریکا و چین منجر شود؛ به ویژه اینکه واشنگتن، پکن را متهم کرده شیوع ویروس همه‌گیر کرونا (کووید-۱۹) در جهان در پایان سال گذشته میلادی، نتیجه سوء رفتار چین است!

وزارت امور خارجه آمریکا در گزارشی مدعی شد، چین با وجود تاکیدش بر پایبندی به معاهده‌های بین‌المللی که انفجارهای هسته‌ای را منع می‌کند، ممکن است انفجارهای هسته‌ای محدود انجام داده باشد. این خبرها را داشته باشید تا به خبرهای قبل از شیوع  ویروس کووید ١٩ (کرونا) برگردیم .به مجمع جهانی یعنی داووس سوئیس می رویم تا به برخوردهای ترامپ نگاه دیگر از زاویه دیگری داشته باشیم !

چند هفته قبل از بحران کووید ١٩ دونالد ترامپ  در مجمع جهانی اقتصاد ، در داووس سوئیس( بهمن٩٨) ،گفته بود ؛ آمریکا پاکترین آب را دارد و عظمت خدارا یاد آوری کرده بود! ترامپ، به یک تریلیون درخت که در آمریکا کاشته شده است اشاره کرد و قدرت رهبری درختان را به رخ جهان کشید!  ترامپ در آن مجمع گفته بود؛ این زمان بدبینى نیست که زمان خوشبختی است، زمان امید و عمل است باید تمامی بد بینی ها را کنار گذاشت. در ادامه گفت :آنها  می گویند در آینده بحران جمعیت خواهد بود!!به رادیکالیهای سوسیالیست اجازه نخواهیم داد کشورمان را ویران کنند!آنها بازار رونقی نمی خواهند. نکته جالب در این سخنرانی ترامپ  در اینجا بود که ما بزرگترین دستاوردهای علمی از واکسن و پنیسلین Penicillin را بدست آورده ایم ! ( بحران جمعیت و واکسن )ما در آینده کارهایی خواهیم کرد که در آینده خواهید شنید ، ما پاسخ ها را پیدا کرده ایم . ترامپ از شاهکارهای آمریکا باز تر گفت او اشاره به عجایب قرن  ٢١  نکرد امما گفت عجایب قرن گذشته کمتر خواهد بود!او ادامه داد اگر ما خلاقیت داسته باشیم کارگرها به آمالهایشان  دسترسی پیدا خواهند کرد! ترامپ در داووس بزرگنمایی ( آگراندیسمان) و اقتصاد آمریکا را در جهان  بهترین معروفی کرد. بطوریکه سی ان ان که رابطه خوبی هم با ترامپ ندارد در زیر نویس خود چنین نوشت:”ترامپ در داووس،  اقتصاد آمریکا در دوره ریاست جمهوری خود را جار زد.”

ترامپ مدعی شد: آمریکا امروز تولیدکننده شماره یک نفت و گاز در جهان است که کسی به پای آن نمی‌رسد و دیگر آمریکا نیاز به واردات نفت ندارد و این درحالی است که کشورهای اروپایی برای انرژی دست و پا می‌زنند! از طرف دیگر ،ترامپ درباره توافق تجاری نفتا هم گفت: این بدترین توافق تجاری بود و من توانستم در عرض یک هفته دو توافق با چین و کانادا و مکزیک داشته باشم.نکته مهمی که باید به توجه کرد اینجاست ، مسئله بحران و واکسن را در یک جا مطرح میکند از طرفی گویل به او بر خورده است و (ترامپ )راحت به همه توهین میکند چنان توهینى که گوئیا ، چین در صدد انتقام برآمدن بود! شاید هم می گوید؛ حالا که آمریکا خود را  قدرت برترین اقتصادی جهان می داند و می خواهد این گونه به تسخیر جهان دست یابد،بهتر است جهان را بهم بریزیم ! در حمله ای که ترامپ در داووس به چین کرد می باید شاهد پرتاب  چنین ویروسی  در جهان باشیم ! به گزارش زیر توجه کنید!

رئیس جمهوری آمریکا که طبق گزارش نشریه آمریکایی واشنگتن پست، ۱۶ هزار حرف دروغ و گمراه کننده در سه سال اخیر زده است، در ادامه گفت : آمریکا قویترین اقتصاد جهان است. در آمریکا اقتصادی ساخته ام که برای همگان است.  مردم و شرکت ها و کارخانه های به سوی آمریکا باز می‌گردند و هیچ جای جهان بهتر از آمریکا برای سرمایه گذاری نیست!

ترامپ مدعی شد که وضعیت اقتصادی آمریکا در شرایط کنونی در بهترین وضعیت خود قرار دارد که تاکنون در تاریخ این کشور سابقه نداشته است. نکته مهم اینجاست که ترامپ ، چین را مستقیمن مورد خطاب قرار میدهد! وی افزود: چین تا پیش از ریاست جمهوری من از تعامل تجاری با آمریکا بسیار سود برد اما من به تقابل با آن پرداختم و این کاری بود که دولت های قبل انجام ندادند! این چنین موضع گیری هایی  از اعتبار افتادن رئیس جمهور، قدرت آمریکا در تاثیرگذاری بر دیگر کشورها را کاهش می دهد.

تارنمای روزنامه گاردین هم چندی پیش در نوشتاری به رفتارهای متناقض و چندگانه رئیس جمهوری‌آمریکا اشاره کرده و نوشته است: «… ترامپ به رهبران منتخب اروپا توهین می‌کند… بی‌شرمانه طرف مقام‌های برزیل را گرفته…از اوضاع کشمیر در هند چشم‌پوشی می‌کند… به دنبال تغییر رژیم در ونزوئلاست… موارد نقض  حقوق بشر در عربستان را نادیده گرفته… به دنبال تضعیف سازمان ملل و قوانین بین‌المللی است… برجام را یک طرفه نقض می‌کند… به غارت قطب شمال پرداخته و به بحران آب‌ وهوا و تخریب محیط زیست دامن می‌زند… او به طور مداوم خارج از خط و کنترل است.

این سیاستی که ترامپ از سال ۲۰۱۷ با حضور در مسند ریاست جمهوری، ‌ ایجاد کرده، فقط تشدیدکننده بحران در سیاست خارجی است …» این جنگ جهانی است امما بدون شلیک گلوله ای گه با کشته های فراوانی همراه خواهد بود ،جنگی که به بحران جمعیت خاتمه می دهد ولی بحران اقتصادی و اجتماعی گسترده ای در سطح جهان خواهد داشت!

آنطوریکه آمریکا می گوید و چین را عامل شیوع این ویروس می داند، سوال اینجاست، از کجا باید دانست اگر چنین ویروسی با تغییراتی در RNA  و شیوع آن در مبداء ووهان ،بدون انتشار در شهرهای دیگر چین،   توانسته اند ماهرانه آنرا  به  بیش از ١٩٠ کشور دیگر  هدایت کنند و جهان را چنین  آلوده کنند، فردا ویروسی را با مشخصات دیگری به بیرون از چین پرتاب نکنند؟ همانطوریکه چینی ها از هم اکنون خبر از شیوع ویروس دیگری را در بهار آینده می دهند! آیا می توان گفت جنگ جهانی بدون شلیک گلوله ای که  در جریان است ،  ادامه خواهد یافت ؟! آیا جهان باید توسط قدرت های جهان در نگرانی همیشگی بسر برد؟آیا زندگی قرنطینه ای در  آینده عادی خواهد شد؟