حضور هر دو دولت جنایتکار ایران و امریکا باید ازعراق پایان یابد!

حضور هر دو دولت جنایتکار ایران و امریکا باید ازعراق پایان یابد!

زاگرس ابراهیمی

 در روزهای اخیر خبر تخلیه برخی از پایگاه های نظامی نیروهای آمریکا در خاک عراق و تمرکز و سازماندهی این نیروها در بخش ها و پایگاه های امن تر و احتمال شروع یک درگیری نظامی و بحران جدید در داخل عراق توجه تمام کشورهای منطقه را بِه سوی خود جلب کرده است. با ادامه تحریکات نیروهای تروریست اسلامی وابسته به جمهوری اسلامی و همچنین “‌هشدار” حکوت ایران به تحرکات  نظامی اخیر امریکا در عراق بیش از پیش نگرانی از احتمال شروع جنگ دیگری را در عراق افزایش داده، و برای همه روشن است، مانند همه موارد پیشین، اینبار نیز بجز مردم بیدفاع عراق کسی در شروع چنین جنگ جنایتکارانه ای آسیب نمی بیند. با افزایش تنش مابین آمریکا و ایران و زورآزمایی این دو کشور در داخل عراق و منطقه ، روز از روز شرایط موجود داخل عراق را بسیار پیچیده تر از قبل کرده است، بِه گونه ای که برخی از صاحب نظران درگیری نظامی مابین نیروهای آمریکایی و نیروهای وابسته بِه ایران را دور نمی بینند .

اما در اینجا پرسش مهمی بِه وجود می آید و آن این است که آیا آمریکا با خروج نیروهای خود از برخی از پایگاه ها و دور نگهداشتن آنان از بیم حمله متقابل نیروهای حشد شعبی و سپس بمب باران بخشی از مقرات نیروهای حشد شعبی میتواند اوضاع بِه جود آمده را بِه سود خود بِه خاتمه دهد یا اینکه با بمب باران مقرات نیروهای حشد شعبی اوضاع را از آنچه که هست آشفته تر میسازد ؟ در نقطه مقابل نیز آیا سیاست فشار و تحریک مستقیم و غیر مستقیم جمهوری اسلامی و اقدامات نظامی نیروهای اسلامی مانند حشد میتواند به ارامش عراق و منطقه و یا خروج نیروهای امریکا منجر گردد، قطعا پاسخ به هر دو سناریو منفی است! در چنین جنگ تروریستی چه یکی با قدرت کشتار جنگنده های هوای و یا یکی دیگر با ترور و خمپاره پراکنی علیه طرف مقابل نمیتوان حتی پیروزی نظامی  قطعی هم بدست بیاورند، آنچه میتواند به پیروزی قطعی منجر گردد به میدان آمدن همه شهروندان عراقی برای بیرون راند همه نیروهای امریکایی و ایرانی و انحلال وخلع صلاح تروریستهای مانند حشد شعبی است.

از همین روی آمریکا اگر برنامه نظامی در دستور داشته باشد ممکن است با  برخی حملات هوایی  به مقررات حشد شعبی اکتفا کند و نیروی زمینی خود را از ترس تلافی  و ضربه خوردن بِه دور از دسترس قرار دهد. در هر صورت این حملات جز وخیم تر کردن اوضاع فعلی عراق نمیتواند نتیجه دیگری داشته باشد .بنابراین بِه نظر من دولت ترامپ ممکن است برای حفظ اقتدار خود در منطقه تنها با هدف قرار دادن برخی از مقرات حشد شعبی از طریق هوایی بسنده کند و بیشتر از آن بِه اوضاع وخیم خود در عراق دامن نزند. از بعد دیگری اگر بِه این قضیه نیز نگاهی بیندازیم ایران و نیروهای نیابتی آن در عراق از جمله حشد شعبی با تعقیب تحرکات نیروهای آمریکایی و پیش بینی های مختلف از سناریوهای احتمالی دست به اقدامات پیشگیرانه ای زده اند . اما اگر بِه تنش ها و اتفاقات چند ماه اخیر در عراق نگاهی بیندازیم امریکا اقدام بِه هدف قرار دادن چند انبار تسلیحاتی ، مقرات و رهبران حشد شعبی کرد و حشد شعبی در مقابله با این حملات پایگاه های امریکا را چندین بار مورد هدف موشک های کاتیوشا قرار داد که در درجه اول امنیت سربازان این کشور را بِه خطر انداخت و دو سرباز امریکایی و یک بریتانیایی در نتیجه این حملات موشکی کشته شدند.

پس اگر از نگاه خوشبینانه ای نیز بِه این تحرکات امریکا نگاه کنیم آمریکا باید برای حفظ جان سربازان خود آنها را بِه مناطقی دور از دسترس نیروهای حشد شعبی منتقل کند و نباید انتظار سناریوی جنگ و حملات گسترده ای از طرف نیروهای امریکا بِه حشد شعبی بود. در نهایت بِه نظر من شروع و گسترش هر سطح از یک جنگ دیگر، چه بِه سود امریکا یا ایران و نیروهای اسلامی تروریست تحت فرمان او تمام شود، این  مردم عراق است بازنده و دوباره آسیب پذیر میشوند و روی آرامش بخود نخواهند دید.

به هر شکلی شده باید راه فضا سازی نظامی و وقوع جنگ دیگر این دولتهای فاشیست و نیروهای نیابتی آنها در عراق گرفته شود. مهمترین اقدام در این راه  به میدان آمدن مردم عراق حول یک هدف و سیاست مشترک است: حضور مستقیم و غیر مستقیم  هر دو دولت جنایتکار ایران و امریکا باید ازعراق پایان یابد!

 

منبع: شماره ١٢٢ نشریه سوسیالیسم امروز