تفکرات پیشرو جدید انقلاب شورشی(عملی) در اعتراضات سراسر جهان

تفکرات پیشرو جدید انقلاب شورشی(عملی) در اعتراضات سراسر جهان

 

تینا خلیفه ای

(افلاطون در کتاب جمهوری می گوید در دنیا دو نیرو هست: شمشیر و تدبیر(منطق) و بیشتر اوقات شمشیر مغلوب تدبیر شده‌است).در دنیای امروز نیز شاهد تفکراتی نوین و آزادی طلبی هستیم که آزمون و خطاهای متفکران و دانشمندان قرن های قبل از خود را گذرانده و بعد از غربالگری بسیاری به تفکرات خالص که از استبداد و استدلال آور برای ظلم عاری اند، رسیده اند. که گامی بزرگ از انقلاب فکری به انقلاب عملی است، هر چند که معادلات سیاسی و عاقبت اندیشی دست و پای بسیاری از اعتراضات و اعتصابات را بسته نگه داشته است.

در این جهش فکری بزرگ نسل ما میل به آزادی (از همه نوع آن)را افزایش داده است و در حال سازمان دهی این امیال به سمت پیروزی است. و اگر تا چند دهه قبل تر از سردرگمی سیاسی و فکری توانایی پیدا کردن راه صحیح را نداشتند، اما الان مصمم در حال ساختن راهی جدید هستند. مخصوصاً با تغییر و جابه جایی های در معادلات قدرت که دانایی و مغز پروری در حال جایگزینی کم تا بیش قدرت تسلیحاتی و پول است. هر چند به نظر من به جای جایگزنی یا جابجایی دانایی یا سیستم عقلانی در حال به کنترل در آوردن منابع دیگر قدرت است نه از بین بردن آن ها. به هر حال جوانان و زنان که تشکیل دهنده ی ستون های اصلی نظام فکری جهان هستند در حال تغییر نتیجه به نفع خودشان هستند. اگر این تفکرات بر پایه عدالت، صلح، مردم سالاری و توسعه حقوق بشر و قوانین بین المللی استوار باشد و بکوشد میان نظم حقوقی و نظم سیاسی، اقتصادی و اخلاقی جهان یک توازن پایدار ایجاد کند، می توان به دورنمای آن امیدوار بود.

هرگونه نظام فکری جایگزین در آینده، باید نظمی اخلاقی ایجاد کند که در پرتو آن نیازهای کلیه ابنای بشر برآورده شود و نوعی وابستگی متقابل و همبستگی را میان اقوام و ملل مختلف ترغیب کند. طبیعی است که چنین نظم مطلوبی باید روابط بین المللی مثبتی برقرار کند که بر پایه مشارکت حقیقی و صادقانه بین کلیه کشورها، اعم از ضعیف و قوی، شمال و جنوب، غنی و فقیر باشد.جدا از مباحث بعدی باید با درس از گذشته زمان حال را برای آینده بهتر به درستی ترسیم و عملی کنیم با پیشرفت فکری به خصوص در مناطق خاورمیانه باید از افراط، تأثیرات واهی و احساسات زودگذر به دور باشیم.

 شرایط را به جای مقایسه همان طور که هست با منطق و در نظر گرفتن نتیجه بسنجیم و مشکلات را حل کنیم . منظور از افراط این است که پتانسیل جذب هر نوع تفکر، فرهنگ و مذهبی را به شرط افراط زدایی آن ها در خود جای دهیم و با مخالفت های بی دلیل و عیر منطقی دشمن تراشی نکنیم و درزی میان اجتماعات ناراضی مختلف ایجاد نکنیم یا به معنی دیگر اتحاد در راستای یک هدف را از دست ندهیم.منظور از تأثیرات واهی امید به نجات از طرف هر نوع حکومت و دولتی است که این ادعا را دارد که خواهان کمک است نه تثبیت قدرت و نفوذ در جامعه مد نظر که تمام دایره ی جامعه از نظر فرهنگی، اجتماعی و سیاسی را در بر خواهد گرفت.احساسات زودگذر یعنی تسلیم تفکرات آرمان گرایانه بودن و عدم توجه با نتیجه هر کار و عملی که در راستای رسیدن به هدف انجام میدهیم.

 جو انقلابی شورش یا بهتر است بگویم  فکر کردن به خلاصی از تمامی بعد های منفی زندگی مانند فقر، طلاق، مواد مخدر، بی کاری نبود شرایط مساعد برای تحصیل رایگان،فشارهای سیاسی، عدم آزادی روزنامه نگاری ،عدم آزادی فردی و… حس آزادی را به انسان میدهد در حالی که به آزادی دست نیافته است و از نظر حکومتی و قانونی و حقوقی آن را تثبیت نکرده به همین دلیل تا حدودی دلیل شکست بسیاری از انقلاب ها عدم برنامه ریزی برای بعد از آن و تعیین به نتیجه رسیدن هدف فقط تا برقراری شورش هاست نه بعد از اتمام انقلاب و برنامه ریزی برای مکانیزم جدید حکمرانی. به امید  رسیدن به آزادی و برابری  برای تمام مردم جهان.

منبع: شماره ١١٧ نشریه سوسیالیسم امروز

١ بهمن ١٣٩٨

٢١ ژانویه ٢٠٢٠