چه چیز تغییر کرده؟ مماشات غرب یا سرکشی ولایت فقیه؟

مهدی سامع
mehdi.samee@gmail.com

پیام تبریک نوروزی باراک اوباما و پاسخ علی خامنه ای به آن هنوز مورد بحث و بررسی رسانه های جمعی است. پرزیدنت اوباما در پیام خود که متن فارسی آن در روز ۳۰  اسفند ۱۳۸۷ در آستانه تحویل سال جدید از صدای آمریکا پخش شد، مواضع و خواسته های دولت آمریکا را به شکل بسیار ملایم و با نادیده گرفتن نقض حقوق بشر در ایران بیان کرد و با یک بیت از شعر سعدی به پیام خود پایان یافت. 

اوباما در پیام خود با قرار دادن مردم ایران در کنار استبداد مذهبی حاکم بر ایران گفت:«من به ویژه می خواهم به طور مستقیم با مردم و رهبران جمهوری اسلامی ایران صحبت کنم.» و سپس در ادامه سران رژیم را مورد خطاب قرار داد و گفت  که:«پس این فصلی برای آغازی نو است. من میل دارم به روشنی با رهبران ایران سخن بگویم. ما اختلافاتی جدی داریم که با گذشت زمان بر آنها افزوده شده است. دولت من اکنون به دیپلماسی متعهد است که طیف کاملی از مسائلی را که پیش روی ماست مورد بررسی قرار می دهد و در صدد ایجاد یک پیوند سازنده میان ایالات متحده، ایران و جامعۀ جهانی است. این فرایند با تهدید به پیش نمی رود. به جای آن ما خواستار برقراری ارتباطی صادقانه و مبتنی بر احترام متقابل هستیم.» و بالاخره خواسته های آمریکا را به این شکل بیان کرد:«شما نیز در برابر خود انتخابی دارید. ایالات متحده مایل است که جمهوری اسلامی ایران بر جایگاه راستین خود در جامعۀ بین الملل قرار بگیرد. شما دارای چنین حقی هستید، اما این حق با مسئولیتهای واقعی همراه است و به این جایگاه نه از راه ترور یا به مدد جنگ افزار، بلکه از طریق اقدامات مسالمت آمیز که نشان دهندۀ بزرگی حقیقی ملت و تمدن ایران است می توان دست یافت و معیار سنجش این بزرگی داشتن توانایی برای ویران کردن نیست، نشان دادن توانایی شما برای ساختن و آفریدن است.»

سخنان رئیس جمهور آمریکا و به ویژه لحن آن که به گمان من مهمترین تمایز آن با سخنان رئیس جمهور سابق آمریکا بود، با استقبال جبهه مماشات و جریان دلالان رژیم ایران قرار گرفت. اینان به خاطر انجام وظیفه با مشاهده درختان، جنگل را نادیده گرفتند و بدون توجه به وجود کلماتی چون «راه ترور یا به مدد جنگ افزار» و «توانایی برای ویران کردن»، حکام تهران را نصیحت کردند که هرچه زودتر راه سازش بزرگ را بگشایند.
در سخنان رئیس جمهور آمریکا خواسته های دولت آمریکا مطرح شده است. این خواسته ها، دست برداشتن جمهوری اسلامی از سلاح اتمی و تروریسم و ویرانگری است. در این خواسته ها رعایت حقوق بشر نادیده انگاشته شده و موضوع اخلال در روند صلح بین فلسطین و اسراییل با اسم مستعار «تروریسم» یا «ویرانگری» مطرح شده است. این خواسته دقیقا همانی است که طی ۸ سال گذشته از جانب دولت بوش و کشورهای ۵+۱ در بسته های تشویفی که هر بار پروارتر از پیش به رژیم ایران ارایه شده است.

اما آیت الله خامنه ای با هشیاری به جای آن که شیفته شکل و لحن بیان شود و یا به عشوه گریهای مماشاب طلبان توجه کند، به سرعت به میدان آمد و کمتر از ۲۴ ساعت در روز اول فروردین در مشهد به سحنان پرزیدنت اوباما پاسخ داد.

ولی فقیه نظام در سخنان خود که همراه با گرافه گوئیهای فراوان، برای مثال این که «تحریم به سود ما تمام شد» و نصیحتهای بلاهت بار بود، این سوال منطقی را مطرح کرد که «برای ما چی تغییر کرده» است؟ خامنه ای که شیفته و مدافع سرسخت ولایت ارتجاعیش است، در سخنان خود به ناحق کلمات «ملت» و «ایران» را برای نامیدن ولایت خود به کار برد و با تاکید بر این که نمی شود او را «فریب داد» و نمی توان او را «ترساند»، گفت:«حال دولت جدید آمریکا می‌گوید ما مایلیم با ایران مذاکره کنیم، بیایید گذشته را فراموش کنید. می‌گویند ما دست دراز کردیم به سمت ایران. خب این چه جور دستی‌ست. اگر دستی دراز شده باشد که یک دستکش مخمل رویش باشد اما زیرش یک دست چدنی باشد، این هیچ معنای خوبی ندارد. عید را به ملت ایران تبریک می‌گویند اما در همان تبریک ملت ایران را طرفدار تروریسم، دنبال سلاح هسته‌یی و از این قبیل چیزها متهم می کنند. …….می‌گویند بیایید مداکره کنیم، بیایید روابط ایجاد کنیم، شعار تغییر می‌دهند، خب این تغییر کجاست چی تغییر کرده. این را روشن کنید برای ما چی تغییر کرده؟ دشمنی شما با ملت ایران تغییر کرده کو علامتش؟ داراییهای ملت ایران را آزاد کردید؟ تحریمهای ظالمانه را برداشتید؟ از لجن پراکنی و اتهام زنی و تبلیغات سوء علیه این ملت بزرگ و مسئولین مردمی آن دست برداشتید؟ …..شعار تغییر می دهند اما در عمل تغییری مشاهده نمی شود، ما هیچ تغییری ندیدیم. حتی ادبیات هم عوض نشده است…..رئیس جمهور جدید آمریکا از اولین لحظه که به ریاست جمهوری رسما رسید و نطق کرد به ایران و دولت جمهوری اسلامی اهانت کرد چرا؟ اگر راست می گویید تغییری انجام گرفته است کو این تغییر؟ چرا چیزی دیده نمی شود؟»
خامنه ای بر اساس فایده تکرار و برای آن که مبادا گماشتگانش فریب لحن اوباما را بخورند و یا دچار لغزش  و لرزش شوند، بارها و به شیوه های مختلف پیرامون تغییر صحبت کرد و بالاخره با استناد به سنتهای الهی و به وکالت از جانب مردم جهان گفت:«این تغییری که شما اسمش را می آورید ، این یک ضرورت است برای شما ، چاره ای ندارید باید تغییر کنید، باید تغییر کنید. اگر تغییر نکنید سنتهای الهی شما را تغییر خواهد داد. دنیا شما را تغییر خواهد داد. باید تغییر کنید اما این تغییر نباید فقط لفاظی باشد، نباید با نیتهای ناسالم باشد. یک وقت بگویید ما می خواهیم تغییر بدهیم سیاست خودمان را اما هدفها را عوض نمی کنیم، تاکتیکها را عوض می کنیم این تغییر، تغییر نیست، این خدعه است.»
و در پایان ولی فقیه رژیم خطاب به اوباما گفت:«شما تغییر کنید، ما هم رفتارمان تغییر خواهد کرد.»

پاسخ سید علی خامنه ای به اندازه کافی صریح و شفاف است. او از آمریکا می خواهد که در مورد حما