ما، پلیس، آنها … گزارشی از مالمو

نوید مینائی

جمهوری اسلامی مدت هاست تلاش می کند در خارج از ایران دست و پای خود را دراز کند و دفتر دستک راه بیندازد. مدتی پیش در شهر گوتنبرگ سوئد به بهانه رتق و فتق امور کنسولی شهروندان ایرانی در این شهر به اینجا امد که با تو دهنی محکمی رو به رو شد. دو روز تظاهرات و اعتراض کوبنده ای برپا بود و پلیس به زحمت توانست قائله را ختم کند.

این بار جمهوری اسلامی شهر مالمو در جنوب سوئد را برای ابراز وجود خود انتخاب کرده بود. مالمو در ۲ ساعتی گوتنبرگ واقع شده و شهر نسبتا کوچکتری از گوتنبرگ است. سفارت جمهوری اسلامی ۲ روز قبل از شروع به کار دفتر موقتش در مالمو اعلام کرد به "خانه مردم" این شهر  مزدورانش را می فرستد تا به اصطلاح برای انجام امور ایرانیان این شهر خدمات کنسولی بدهند. تشکیلات حزب بلافاصله با خبر شد و در مقابل محل حضور مزدوران جمهوری اسلامی اعلام تظاهرات کرد.

ما هم به مالمو رفتیم تا در تظاهرات شرکت کنیم. از صبح زود ساعت ۷ صبح در محل بودیم و پلاکارد و بنر حزب و شعارهای مرگ بر جمهوری اسلامی و جمهوری اسلامی باید منزوی شود و از مجامع بین المللی اخراج شود را به در ورودی محل حضور آنها زدیم. از همان اول صبح پلیس حضور داشت و منطقه وسیعی را با نصب مانع ممنوع الورود کرده بود و مراقب کارهای ما بود. ساعت ۹ صبح هم مزدوران جمهوری اسلامی سرو کله شان پیدا شد. با تاکسی آمدند و با تخم  مرغ و گوجه فرنگی ازشان استقبال کردیم. طبق معمول با اسکورت شدید پلیس همراه بودند و با وجود حفظ امنیت شدید پلیس جرات نکردند از در اصلی وارد شوند و با کلی کلک و بازی پلیس برای رد گم کنی از در پشت توانستند وارد ساختمان بشوند.

با وجود همه تدارکاتی که پلیس دیده بود بلافاصله بعد از اینکه آنها وارد ساختمان شدند، پلیس به ما حمله کرد و تعدادی از رفقای ما از جمله بهزاد جوادیان که معمولا اخبار دانشجویی نشریه را تهیه می کند و دو نفر دیگر از دوستان را دستگیر کرد. البته دستگیری همراه با خشن ترین و وحشیانه ترین رفتارها، طوری که به دستگیر شدگان آسیب هایی وارد شد. دستگیر شدگان را به مقر پلیس بردند و ۶ ساعت در شرایط سخت و سرما نگه داشتند. تظاهرات اما بی وقفه با سخنرانی های اکثرا به زبان سوئدی ادامه داشت.

سخنرانی ها در تمام طول تظاهرات ادامه داشت و شعارهای ضد جمهوری اسلامی هر چه رساتر منطقه وسیعی از شهر را پوشانده بود. طوری که خیلی ها با شنیدن صدای شعارها و سخنرانی های افشا گرانه به محل تظاهرات می آمدند و به ما ملحق می شدند. سخنرانی های ما به قدری افشا گرانه و تکان دهنده بود که بعد از مدت کوتاهی که از تظاهرات گذشت مسئولین خانه مردم شهر مالمو به ما اعلام کردند که از اینکه ساختمان را به جمهوری اسلامی اجاره داده اند پشیمان هستند و نمی دانستند که جمهوری اسلامی چنین حکومتی است. مسئولین خانه مردم از فضای داخل ساختمان برای ما خبر می آوردند و می گفتند شعارها و سخنرانی های ما در داخل شنیده می شود و باعث درگیری و تشنج در ساختمان شده است. بین مامورین جمهوری اسلامی و مسئولین خانه مردم هم درگیری لفظی پیش آمده بود. مسئولین ساختمان به مزدوران رژیم گفته بودند که فردا حق ندارند به آن ساختمان بروند. یکی از مسئولین ساختمان که دختر جوانی بود هنگامی که به اعتراض  به مزدوران رژیم گفته بود چرا به اینجا آمده اید! به او گفته بوند که تو به عنوان یک زن حق نداری با ما اینجوری حرف بزنی و دختر جوان هم با شنیدن صدای سخنرانی های ما که از جمله درباره وضعیت زنان در ایران بود و برخورد مزدوران رژیم با خودش بسیار عصبانی شده بود و به صف تظاهرات ما پیوست. مسئول خانه مردم هم اعلام کرد که فردا ماموران رژیم را به ساختمان راه نمی دهند که با مخالفت پلیس روبه رو شد. در هر صورت کارکنان خانه مردم فردای آن روز را در اعتراض به حضور عوامل جمهوری اسلامی اعتصاب کرده و به محل کارشان نرفتند. پلیس اعلام کرد این ساختمان در هماهنگی با وزارت امور خارجه سوئد اجاره شده و رسما سفارت ایران و جزئی از خاک ایران است و مسئولان خانه مردم اجازه ندارند چنین کاری کنند و در هر صورت مامورین رژیم اسلامی با حمایت پلیس سوئد وارد ساختمان می شوند.

دوستانی که دستگیر شده بودند پس از ۶ ساعت بازداشت در شرایط سخت و غیر انسانی  و بی هیچ امکاناتی آزاد شدند و به محل تظاهرات برگشتند که با استقبال گرم ما و شعارهای مرگ بر جمهوری اسلامی مورد استقبال قرار گرفتند.

ساعت هشت و نیم شب مزدوران جمهوری اسلامی تحت شدیدترین تدابیر امنیتی و با کلی نقشه کشیدن پلیس که ما متوجه نشویم از کدام در می خواهند انها را خارج کنند، توانستند از محل خارج شوند که باز هم با تخم مرغ بدرقه شدند و تعدادی از دوستان در اعتراض به حضور آنان جلوی ماشین ایستادند که بر خورد های وحشیانه پیلیس روبه رو شند و مجددا دو نفر از دوستان ما را دستگیر کردند. روز دوم پلیس شهر مالمو علیرغم اینکه ما قانونا اجازه داشتیم در مقابل ساختمان مذکور تظارات کنیم به دوستان ما اجازه تظاهرات ندادند و تمام منطقه مذکور را مسدود کرده بودند، دو نفر از دوستان ما با پرچم های مرگ بر جمهوری اسلامی وارد منطقه شدند که پلیس وحشی سوئد آنان را دستگیر کرد.

ماجرای حضور جمهوری اسلامی در خارج کشور سابقه طولانی دارد و امروز دیگر اینجوری شده که بدون اسکورت پلیس که معمولا با وحشی گری تمام هم همراه است فقط می توانند چند ساعتی را با تشنج و آبروریزی سر کنند.

دو نکته در این تظاهرات بسیار چشم گیر و مهم بود. اول برخورد مسئولین خانه مردم که به همراه خبر تظاهرات در سطح وسیعی در میدیای سوئد منتشر شد. همه فهمیدند که مسئولین خانه مردم از اینکه سالن شان را به عوامل جمهوری اسلامی داداند پشیمان شده و فردایش را اعتصاب کرده اند. همین برخورد آنها باعث می شود
کمتر کسی به خودش اجازه بدهد به عوامل جمهوری اسلامی ساختمانی اجاره بدهد و بد تر از آن افشاگری ای است که در سطح وسیع علیه جمهوری اسلامی در سوئد شد.

نکته بعدی برخورد پلیس سوئد با تظاهر کنندگان بود. مامورین پلیس کاملا مثل ربوت هایی که فرمانی بهشان داده باشند خالی از هر گونه حس انسانی فقط برای سرکوب امده بودند. برخوردشان یسار خشن و غیر انسانی بود. حتی برای کسی مثل من که برخوردهای سال های اخیر پلیس و لباس شخصی های جمهوری اسلامی را دیده ام رفتار پلیس سوئد قابل تحمل نبود. پلیس سوئد نشان داد حفظ امنیت شهر و شهروند و غیره کشک است  و حرف مفت! پلیس صرفا مسئول حفظ منافع دولت ها و حتی دولت جمهوری اسلامی درمقابل شهروندان سوئدی ست! روز دوم پلیس سوئد رسما قانون شکنی کرد به خاطر اینکه ماموریت مزدوران جمهوری اسلامی با راحتی انجام شود اجازه ای که خودش برای تظاهرات صادر کرده بود را لغو کرد.

برخورد ماموران رژیم با مراجعه کنندگان به کنسولگری هم تحقیر امیز و همراه با توهین بود و برخی از مراجعه کنندگان از عدم رسیدگی و سر دواندنشان شاکی بودند.

در هر صورت حضور جمهوری اسلامی در خارج کشور به عنوان نمایندگان مردم در ایران برایش میسر نیست و با همه تدابیری که به همراه پلیس و نیروهای سرکوبگر دولت های اروپایی می اندیشند برایشان شکست محسوب می شود. ما مطابق سیاست منزوی کردن جمهوری اسلامی در سطح بین المللی اجازه نمی دهیم جمهوری اسلامی دست و پایش را در خارج از ایران دراز کند و خود را به عنوان نمیاینده مردم در ایران یا ایرانیان خارج از ایران معرفی کند.