گفتگوى سوسیالیسم امروز با زاگرس ابراهیمی در باره اعتراضات گسترده به گرانی قیمت بنزین

گفتگو با  زاگرس ابراهیمی در باره اعتراضات گسترده  به گرانی قیمت بنزین

سوسیالیسم امروز : در چند روز گذشته شاهد تصمیم دولت ایران برای گران کردن قیمت بنزین در این شرایط اقتصادی نابسمان مردم و نارضایتی بر حقآنها علیه گرانی نرخ بنزین بوده ایم. شما تصمیم دولت ایران برای گرانی قیمت بنزین  در این موقعیت حساس را چگونه می بینید؟

زاگرس ابراهیمی: ابتدا میخواهم به درستی و نادرستی این موضوع بپردازم به نظر من بر هر شخصی آشکار است که کنترل مصرف سوخت نه تنها در ایران بلکه در هر کشوری از اولویت های سیاست دولت هاست، البته منظور دولتهای بر آمده از رای و تصمیم واقعی شهروندان است، نه جمهوری اسلامی.  سوخت جدا از مسائل محیط زیستی هزینه گزافی را برای دولت ها در پی دارد و با کنترل مصرف سوخت دولتها میتوانند با پول به دست آمده از این طرح  در بخش های دیگری سرمایه گذاری کند و این طبیعتاً اگر چنین دولتی دولت سالم و مردمی باشد میتواند به سود جامعه باشد، اما در شرایط اقتصادی کنونی ایران و وضعیت نگران کننده معیشت مردم و همچنین فساد داخلی حکومت و اینکه حتی گرانی بنزین هم برای تامین مخارج دستگاهای حاکمیت است نه آرامش و امنیت جامعه ، گران شدن بنزین آن هم به سه برابر قیمت  ، شک روانی شدیدی را بر جامعه و مردم ایجاد کرده است.

 به نظر من مردم کارگر و زحمتکش تنها نگران گرانی بنزین نبودند بلکه نگران تاثیرات مخرب این تصمیم بر مایحتاجات روزانه خود نیز بودند. و این نگرانی  کاملاً هم واقعی و برحقی است. هرچند دولت اسلامی حاکم درصدد کنترل وضعیت بازار و اجناس است، اما این به صورت مقطعی میتواند جوابگو باشد و در آینده تاثیرات گرانی بنزین را بر تمام اجناس و مایحتاجات روزانه مشاهده خواهیم کرد. بنابراین باید اعتراضات توده ای که در این روزهای گذشته شاهد آن بوده ایم و هنوز در اشکال مختلف ادامه دارد نه فقط برای بازگشت نرخ سوخت بلکه تا برآورده شدن تمامی حقوق پایمال شده کارگران و زحمتکشان باید ادامه داشته باشد .

اما در آخر میخواهم به پشت پرده این تصمیم نیز بپردازم. به نظر من اعلام غافلگیر کننده سه برابر شدن نرخ بنزین آن هم بدونه آنکه افکار عمومی را برای قبول این تصمیم آماده کرده باشند چیزی جز جنگ قدرت جناح ها در ایران نیست اما به دلیل جلوگیری از هرج و مرج در داخل کشور فعلا واکنش آنچنانی از طرف جبهه مقابل این تصمیم گرفته نشده است برای اثبات این نظریه هم باید منتظر گذشت زمان بود که درستی این نظریه را برای کل جهان و به خصوص مردم ایران کاملاً آشکار میسازد. برخی از فعالان و کارشناسان سیاسی و امنیتی بر این باورند که این قضیه نمیتواند جنگ قدرت و جناحی در بین حاکمیت باشد زیرا جناح أصولگرایان نیز از این موضوع حمایت کرده اند اما در واقع حمایت اصولگرایان از طرح کنترل و افزایش سوخت با چگونگی اعلام و زمان اجرای این طرح کنترل سوخت که وضعیت جامعه را ملتهب نسازد دو قضیه بسیار متفاوت است ! روحانی و جناح اصلاح طلب با شکست توافق برجام ، مسئله زندانی شدن حسین فریدون ، بازگشت رسول دانیال زاده و ارتباطت این موضوع با پرونده حسین فریدون و به احتمال زیاد شخص روحانی ، روحانی و اصلاح طلبان عرصه را هرچه بیشتر بر خود تنگ دیده اند و برای مقابله با این وضعیت موجود از کارتی استفاده کردند که کلیت رژیم حامی آن بود اما آن را به نحوی اجرا کردند که بر کفه ترازوی خود سنگینی کند !

منبع: نشریه سوسیالیسم امروز ١١٣

١ آذر ٩٨

٢٢ نوامبر ٢٠١٩