چو دریا خروشان شویم

ابراهیم حیدری

اول ماه‌ مه‌ نزدیک است . هر سال در این روز کارگران در سطح جهان با اتحادی جهانی به‌ خیابانها میآیند و علیه‌ استثمار و سرمایه‌داری اعتراض میکنند. و یاد هم طبقاتی خود را که‌ در خیابانهای شیکاگو به‌ خون درغلتیدند گرامی میدارند. و این اتحاد و یکپارچگی و قدرت پنهان کارگران به‌ وسعت تمامی جهان به‌ نمایش میآورند .

 و عظمت آن تمامی جهان سرمایه‌داری را به‌ رعب و وحشت. در این روز طبقه‌ کارگر در جهان علیه‌ نظام فردی ، نظام نابرابر سرمایه‌داری، علیه‌ استثمار، یکصدا وهم آوا به‌ فریاد و خروش میآیند.

اکنون جنبش کارگری در ایران در حال پیمودن راهی دشوار در برابر رژیم سرمایه‌داری جمهوری اسلامی که‌ لبریز از خصلتهای سرمایه‌داری است. و با وجود بحران کنونی که‌ تاثیری کاملا مشهود وپرواضح است. که‌ موجب گردیده ‌تا با شدیدترین وجه‌ کارگران را هرروز بیشتروبیشتر به‌ زیریوغ واستبداد و ستم سرمایه‌ قرار دهند. و باید هر گاه‌ و وقت شاهد اخراج کارگران بود.هر روزشاهد تعطیلی کارخانه‌ ومراکز تولیدی وصنعتی کوچک وبزرگ باشیم.شاهد به‌ تعویق انداختن دستمزدها و حقوق کارگران که‌ در تورم کنونی ایران که‌ سطح خط فقر هشتصدوپنجاه‌ تا نهصد هزار تومان است با دادن حقوق زیر سیصد هزار تومان و کاهش دستمزدها و به‌ تعویق انداختن برای چندین ماه‌ متمادی هستیم. و این پیام یعنی طبقه‌ کارگر باید بداند که‌ بخاطر شرایط فوق از گذشته‌ بیشتر استثمار خواهد شد. و بیشتر مورد تعرض صاحبان زر و زور و قدرت قرار میگیرد. چون باید برای جبران ورشکستگی آنها کارگر تولید بیشتر، کار بیشتر انجام دهد در واقع کارگر باید تاوان پس بدهد . با کاهش دستمزدها ، افزایش ساعات کاری، نبود امنیت شغلی، خفقان و ضرب وشتم نیروی انتظامی و دیگر نیروهای سرکوبگر کارگر و قشر کم درآمد در ایران باید برای سیر کردن شکم خود و خانواده‌شان برای درآمد مکفی باید بعد از کار طاقت فرسای روز به‌ کار دومی همچون رانندگی، سیگارفروشی، دستفروشی، و…..

بپردازد. چون در حکومت جمهوری اسلامی سطح تورم و گرانی در جامعه‌ چنان است که‌ حقوق تنها یک کارگر کفاف حتی اجاره‌ بهای خانه‌ را نمیکند. و این سایه‌ فقروتباهی و فلاکت چنان بر ایران سایه‌ افکنده‌ که‌ دگر گفتنیها را شرم مینماید و پرده‌ پوشی . آمار معتادان به‌ اعتیاد مبتلایان ایدزو…. که‌ خود دال بر اثبات این قضیه‌ است. و تنها و تنها جنبشی که‌ میتواند این مناسبات نا عادلانه‌ و ناانسانی را از بنیاد برکند و در هم شکند جنبشی کارگری است که‌ با تفکری سوسیالیستی اداره‌ امور را به‌ دست گیرد .

اول ماه‌ مه‌ ره‌ رو و رهسپار است تا زمانیکه‌ مبارزه‌ طبقه‌ کارگر بر ضد بورژوازی و سرمایه‌داری طبقه‌ حاکم وجود دارد . گرچه‌ بورژوازی میخواهد این روز را در اذهان پرولترها و تودهای مردم زحمتکش وستمدیده‌ی جهان تهی و خالی بنگارد و چنان نماید که

انگار جزیی از اکران یک نمایش است . ولی باید بداند مادامیکه‌ کارگر به‌ تفکر مارکسیسم مصلح است هیچگاه‌ به‌ این نیل فایق نخواهد آمد .‌

طبقه‌ کارگر که‌ خود در تولید ثروت در جامعه‌ مهمترین نقش را به‌ عهده‌ دارد و خود از کمترین بهره‌ آن برخوردار است. و در مقابل هم بیشترین ظلم و تعدی را در یک جامعه‌ نابرابرتحمل میکند. پس تنها طبقه‌ است که‌ میتواند انقلابی جهانی بپا نماید. و در تحولاتی جهانی نقش ایفا نماید. ولی نبود امکانات باعث شده‌ که‌ کارگر نتوانسته‌ به یک‌ گونه‌ی سراسری و الترناتیو ظاهر شود .

شاید بتوان گفت که‌ در طول این تاریخ سی ساله‌ اخیر فعالیت جنبش کمونیستی و چپ در ایران درفراخوان ومتشکل ساختن کارگران به‌ گرد نیروی تولیدوکار بعنوان ابزاری موفق

همیشه‌ دچار نقص و بی افقی بوده‌ است. و بیشترین تشکلات حول جنبش دانشجویی به‌ جولان بوده‌ . که‌ باید بدانیم در جامعه‌ امروز ایران سه‌ جنبش یا سه‌ نیروی اصلی و قابل تاثیر در اعتراضات بر علیه‌ رژیم حاکم درایران وجود دارد. جنبش دانشجویی، کارگری و زنان . که‌ باید آنها را به‌ گرد یک تفکر سوسیالیستی آورد. در تمامی شعارها و حرکتها و فعالیتها در انسجام و هماهنگی این سه‌ بخش نهایت کوشش و نوشتن را بکار آوریم. تا ساحلی باشد برای دیگر جنبشهای نوپای دیگر که‌ بی انسجام در این دریای متلاطم به‌ بازی امواجند.

بیایید امسال اول ماه‌ مه‌ را به‌ روز اعتراض همگانی و حضور تمامی مردم در جامعه‌ تبدیل کنیم .و رهایی تمامی کارگران، دانشجویان، زنان، معلمین و دیگرآزاد اندیشان ازبند ظلم و ستم و نابودی رژیم جمهوری اسلامی تبدیل نماییم. این روز خجسته‌ بر تمامی کارگران و آزاد اندیشان مبارک باد. 

                        ابراهیم حیدری . April-2009 استکهلم