شبکه هاى اجتماعى مجازى و شکل گیرى تصویر ذهنى زنان از بدنشان

شبکه های اجتماعی مجازی و شکل گیری تصویر ذهنی زنان از بدنشان

خواسته های جامعه در حوزه ی  هویت و بدن انسان در طول تاریخ همیشه دستخوش تغییراتی بوده است که دیدگاه های جامعه تأثیر مهمی بر تعیین این ذهنیت کلی انسان از خودش داشته است. فضای اجتماعی تعیین کننده انتقال اطلاعات ها،محتوا،هنجارها و ارزش ها است.یکی از عواملی که بستر مناسبی را برای باز اندیشی در خصوص بدن فراهم آورده شبکه های اجتماعی مجازی هستند. بستر شبکه های اجتماعی همانطور که گیدنز میگوید:(ظهور مدرنیته ی عصر جدید و رشد جهانی شدن تردید، همه ی پارامتر های زندگی روزمره را در برگرفته است)در چنین جوامعی هویت ها و احساس ها از خویشتن امری از پیش تعیین شده نیست. چنین خویشتن های متغیری نتیجه ی باز اندیشی انسان عصر فرا مدرن است و باز اندیشی بدن و مسائل مربوط به آن را در برگرفته است.

رسانه ها با تأکیدی که بر تصویر ایده آل می گذارند مسئول گسترش ایده های زیبایی لاغری و به طور کلی خود بینی فیزیکی چه در زنان و مردان”همانطور که در کره جنوبی شاهد هستیم” و همچنین عدم رضایت فرد از تصور بدن خود و نگرش ها نسبت به او هستند.رسانه هابر استاندارد های مورد قبول و فراگیر اجتماعی لاغری زیبای و تعیین نقش برای زنان تأکید داشته به رواج آن ها می پردازد و از سوی دیگر تبلیغات و تصویری که از زن ایده آل در رسانه ها نشان داده میشود چونکه تصوری غیر واقعی و غیر قابل دسترسی برای عموم مردم است. بیشتر زنان مخصوصاً دختران جوان که کپی بردار و مقلد ذاتی از درخواست فرهنگ عمومی هستند دچار نوعی افسردگی، خود کم بینی، اختلالات روانی “پرخوری عصبی،کم خوری عصبی”و همچنین عدم توجه به سایر توانایی هاو فعالیت های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی که باعث هر چه برجسته تر شدن صفت جنسیتی و جذابیت جنسی زن می شود.

افراد معروف و سرشناس عامل اصلی گسترش این تأثیر گذاری هستند. آن های با ارائه ی روش زندگی ایده ال و مصرف گرایی افراطی طرفداران زیادی را  برای خود به دست می آورند، و این افراد هم کم تا بیش اسفنج مانند بیشتر رفتار ها و خصلت ها را جذب میکنند(با ذهنیت جامعه و فرهنگ عمومی )رفتارها را میپذیرد و تا حد المکان آن را برای قبول بیشتر و برتری بیشتر در جامعه به کار میبرد.این حالت توانسته زنان را از خود ناراضی و به سوی ترسیم ذهنی اجتماعی بکشد (که هنوز درک درستی از جایگاه زن در جامعه ندارد) همراه با سود کلان سرمایه  داران و دولت دارانی است که تنها چیزی که به آن فکر نمیکنند ارزش اجتماعی زن، ترویج فکر برابری جنسیتی، آسودگی فکری فرد در رابطه با نوع زندگی و جهت گیری جنسیتی جامعه و نظر روانکاوان و روانشناسان در این حیطه است.

فضای مجازی با ایجاد شبکه ای گسترده از کنش متقابل با افراد دیگر و دریافت اطلاعات از سوی هر زمان و مکانی به کاربران اجازه میدهد تا بی واسطه و بدون هیچ محدودیتی قابلیت دسترسی به اطلاعات مختلف و با دانش و میراث های فرهنگی کشور های دیگر آشنا شود و تأثیر پذیر باشد این از طرفی خوب و از طرفی غیر قابل کنترل و مورد سؤ استفاده ی ناخود‌آگاه بسیاری از مدل ها و برندهای مجازی می شود که زن را به طرف بردگی فکری از لحاظ آشنایی با  آنچه هست و قبول کردن آن میبرد. با آگاه سازی در جامعه به خصوص در میان دختران جوان باید به آن ها یاد بدهیم لاغر یا چاق(اگر به علت تندرستی فیزیکی برای آن ها وزنی ارائه نشده باشد)، سفید یا سیاه، با رنگ چشمان آبی یا قهوه ای یکسان آزاد و برابر خواهند بود و به جای پرداختن به موج تقلیدی دنیای امروزه بهتر است شخصیتی نو و موفق از خودشان بسازنند که خروجی های زندگیشان افکار فریب دهنده ای نباشد که جامعه ی مردسالار و حکومت بورژوا از او میخواهد.

منبع: شماره ١١٠ نشریه سوسیالیسم امروز

١۵ مهر ١٣٩٨/ ٧ اکتبر ٢٠١٩