جمال خوال معلم دبستانهای سنندج به”جرم”سخنرانی در روز معلم به سمنان تبعید شد

شمس الدین امانتی

 منبع خبر:کانون صنفی معلمان ایران

آقای جمال خوال معلم رسمی دبستانهای ناحیه یک سنندج در تأریخ ١٢ اردیبهشت ١٣٨٧ به خاطر گرامی داشت روز معلم که در محوطه سازمان آموزش و پرورش سنندج سخرانی کوتاهی داشت، از طرف مسئول آموزش و پرورش ناحیه یک سنندج طی نامه ای به هیئت بدوی تخلفات اداره کل استان کردستان احضار، و اتهاماتی به شرح زیر به ایشان ابلاغ گرد ید. ١– شرکت و سخنرانی در تجمع غیر قانونی(منظور آنها روز معلم است) ٢– توهین به ساحت مقدس ولایت و ارکان نظام ٣– حمایت از افرادی که علیه امنیت ملی اقدام نموده اند. (منظور آنها فرزاد کمانگر است)

در پی این شکایت نامه در روز های ١۶ خرداد و ٩ مرداد ٨٧ آقای خوال را بازجویی و "جرائم"بالا را به ایشان یادآور شدند. در تأریخ ٩ دیماه ٨٧ ابلاغیه دیگری به ایشان، با قید ١۵ روز مهلت برای آخرین دفاعیات از خود را دریافت کرد. آقای جمال خوال: اتهامات وارده را واهی و بی اساس دانست. در روز ١٩ فروردین ٨٨ از طرف کارگزینی حکم ٣ سال تبعید به سمنان به ایشان ابلاغ گردید.

آقای جمال خوال می افزایند: تبعید، زندان، توبیخ و همه ی تهدید ها و احکام احتمالی ذره ای از اراده من برای گرفتن حق و حقوق معلمان و دانش آموزان کم نخواهد کرد.

سالیان متمادی است که رژیم جمهوری اسلامی به منظور ایجاد رعب و وحشت قبل از برگزاری مراسم روز کارگر، روز معلم، روز زن و ……. اقدام به تبعید، اخراج، دستگیری و زندانی فعالین و چهره های سر شناس این مراسم های اعتراضی میکند.

با فرا رسیدن روز معلم و مصادف بودن آن با روز کارگر رژیم جهت مرعوب کردن فعالین جنبش معلمین آزادیخواه و برابری طلب هم زمان با دستگیری فعالین جنبش کارگری در کردستان اقدام به تبعید یکی از سخنرانان روز معلم در سال ٨٧ در شهر سندج کرده. تبعید ایشان بعد از یک سال تقریبآ همزمان است با دستگیری ده ها نفر از فعالین کارگری در شهر سنندج و در آستانه روز کارگر و روز معلم.

سال قبل در روز سه شنبه ۱۰ اردیبهشت آقایان حیدر زمان و رامین زندنیا  از فعالین کانون صنفی فرهنگیان استان کردستان به حراست فرمانداری سنندج احضار و در مورد بیانیه صادر شده در روز

معلم از آنها بازجویی کردند. همچنین افراد دیگری را نیز احضار کرده بودند که چرا شما بیانیه تجمع در روز پنچشنبه را توزیع کرده اید؟ چند ساعت قبل از برگزاری مراسم آقای یدالله زارع یکی از فعالان صنفی کردستان را احضار و ایشان را مورد بازجویی قراردادند.

تبعید آقای جمال خوال بعد از یک سال دقیقآ در راستای همین سیاست و ایجاد جو رعب و وحشت در روز معلم امسال در شهر های کردستان است. تجربه سالهای گذشته نشان داده که این نوع بگیر و به بندها تأثیر چندانی بر اراده کارگران، زحمتکشان، زنان، و شما معلمین شریف و آزادیخواه در برگزاری مراسمهای اعتراضی بر علیه کلیت نظام سرمایه داری جمهوری اسلامی ندارد.

معلمین مبارز: روز جهانی کارگر در راه است.

این روز، پر خوروشترین جشن اعتراضی اکثریتی ستمدیده به اقلیتی ستمکش است. کارگران، زحمتکشان و سایر اقشار تحت ستم، قدرت خود را در این روز به نمایش میگذارند.

در این روز پرچم سرخ همبستگی طبقه ای به اهتزاز در خواهد آمد، که هدفش آزادی، برابری و حکومت کارگری است.

مبارزه کارگران مستقل از رکود اقتصادی شدید کنونی یا رونق نسبی در عرصه سیاسی به روند همیشگی خود برای کسب قدرت و رهایی از ستم ادامه میدهد.

شما معلمین آزادیخواه و برابری طلب نیز، بخشی از کارگران مزد بگیر، معترض به نظام سرمایه داری و هم سرنوشت این طبقه جهانی هستید. شما نیز در این رکود و رونق نسبی، در عرصه ای دیگر از این مبارزه طبقاتی برای کسب قدرت و رهایی از ظلم و ستم شریک و سهیم هستید.

بایستی مشترکآ، متشکل، مستقل از دولت و نهادهای وابسطه به آن مراسم روز کارگر و روز معلم را با شکوهی هر چه تمامتر برگزار کنیم.

زنده باد اول ماه مه

پیروز باد روز معلم

اردیبهشت ٨٨