بازداشت دسته جمعی ۸۰ نفره کارگران سننج بیانگر اوج هراس رژیم

دست مریزاد رفقا!

عطا خلقی

ata.kholghi@gmail.com

 
جمهوری اسلامی وحشت زده از همبستگی طبقاتی کارگران و بیمناک از اینکه کارگران کردستان، ـ این پرچمداران سنت برگزاری اول ماه مه های باشکوه سالهای گذشته ـ امسال همبسته تر و متحدانه تر و قدرتمند تر از سالهای پیش به میدان آیند، یکجا ۸۰ نفر از کارگران مبارز شهر سنندج را در یک مهمانی و دیدار کارگری بازداشت می کند. این بازداشت دسته جمعی کارگران در ادامه همان موج دستگیری های ماه های اخیر رهبران و فعالان کارگری است.

رژیم طی ماه های اخیر در جریان یک تهاجم وسیع، بسیاری از کارگران مبارز و با اتوریته شهرهای ایران از جمله شهرهای کرستان، را بازداشت، زندان و زیر شلاق گرفته است.

موج دستگیری های ماه های اخیر و دستگیری و بازداشت دسته جمعی ۸۰ نفره کارگران مبارز شهر سنندج، جملگی اقدامات نقشه مندی برای ایجاد رعب و وحشت در جامعه و عقب نشاندن جنبش های رادیکال اجتماعی و در رأس آنها جنبش کارگری است.

بازداشت دسته جمعی چند روز پیش کارگران مبارز سنندج از سوی جمهوری اسلامی، علاوه بر اهداف استراتژیک تری، یک هدف جانبی و البته بسیار مهم را هم تعقیب می کند و آن اینکه رژیم می خواهد در یک اقدام پیشگیرانه با گروگان گرفتن عده ای از فعالان کارگری این شهر ـ شهری که همواره مرکز اعتراضات رادیکال به رهبری کارگران پیشرو و مبارز بوده است ـ، توده کارگران این شهر را از حضور بخشی از رهبران عملی و فعالان پیشرو خود محروم نماید تا مراسم های اول ماه مه سنت دار سالهای گذشته این شهر، تکرار نشوند.

رژیم می پندارد یا می پنداشت که با این اقدام ” کوماندویی ” و ” پیشگیرانه ” کارگران و توده های مردم آزادیخواه و برابر طلب شهر را مرعوب و خانه نشین خواهد کرد و دیگر کسی جرأت نخواهد کرد در تدارک گرد هم آیی های اول ماه مه امسال، گامی بردارد! و به این ترتیب کارگران از اقدام به برگزاری مستقل اول ماه مه صرف نظر خواهند کرد!

اگرچه هدف رژیم از بازداشت دسته جمعی کارگران سنندج مرعوب کردن کل جامعه و زیر ضرب گرفتن رادیکالیسم جاری در کردستان و محروم کردن کارگران از رهبران و فعالان کارگری خود و منفعل کردن سازماندهندگان و برگزار کنندگان اول ماه مه بود، اما اقدام متحدانه و قاطعانه کارگران مبارز نه تنها یکی دیگر از توطئه های رژیم را خنثی کرد؛ عملاًِِ به همه کارگران در سراسر ایران این را یادآوری کرد که با تکیه بر اتحاد و همبستگی و عضویت در تشکل های رادیکال کارگری، هر ترفندی را می توان خنثی کرد و گامها به جلو پیش رفت!

بهر رو نتیجه این اقدام رژیم حاصلی جز شکست برای حاکمیت و یک پیروزی برای کارگران نداشت و کارگران همدل و همبسته و متحد، سربلند و موفق گامی بلند به پیش گذاشتند.

این اقدام جسورانه کارگران شهر سنندج که روحیه بخش برای همه کارگران در سرتاسر ایران بویژه کارگران کردستان خواهد بود، نه تنها قابل تقدیر و تحسین است؛ که باید به عنوان یک سنت رادیکال کارگری به مجموع سنت های تثبیت شده تا کنونی کارگران افزوده گردد.

این اقدام کارگران از خیلی جهات حائز اهمیت است: اقدام دسته جمعی کارگران یعنی همدلی، یعنی همبستگی، یعنی اتحاد عمل، یعنی عمل مشترک، یعنی مقاومت مشترک، و یعنی تعرض مشترک!

تردیدی نیست که همین اراده و عمل مشترک کارگران موجب شده است که رژیم جرأت نکند کارگران را برای مدتی طولانی در بازداشت نگهدارد.

نه گفتن دسته جمعی کارگران، دقیقاً یکی از همان نتایجی است که فلسفه اول ماه مه بر آن استوار است. فلسفه اول ماه مه تشکل و اتحاد است و این رفقای کارگر در این برخورد مشخص، وفاداری خود را به اصلی ترین شعار اول ماه مه یعنی: همدلی و همبستگی و اتحاد؛ به اثبات رساندند. دست مریزاد رفقا! ۳۰ فروردین ۸۸