“عدالت اسلامی” ضد زن , در حاشیه دادگاه علی نجفی

“عدالت اسلامی” ضد زن

در حاشیه دادگاه علی نجفی

مدتی پیش بود که خبر کشته شدن میترا استاد به دست همسرش محمد علی نجفی شهردار سابق تهران در رسانه ها خبرساز شد و واکنش های فراوانی را از طرف سازمانهای مدافع حقوق زنان و فعالین سیاسی در پی داشت. با گذشت دو ماه از این قتل در دادگاهی نمایشی که هفته گذشته برگذار شد، محمد علی نجفی قاتل، با دادن پول به خانواده مقتول از آنان رضایت گرفت و نهایتا تا چند ماه آیند آزاد میشود.

موضوعی که در همان ابتدا روشن و مشخص بود، این بود که قاتل هیچگاه در یک دادگاه بی طرف دادگاهی و محاکمه نخواهد شد، چون خود یکی از مهرهای اصلاح طلب و کاسه لیسان دایره قدرت و ساختار نظام اسلامی است. اینجا ما کاری به سناریوهای مختلفی که در مورد میترا استاد و مسئله قتل او مطرح است نداریم. مسئله برخورد قانون به قتل مشخص یک زن توسط همسرش است که اتفاقا یک مقام دولتی است. در ایران به دلیل ممنوع بودن فعالیت احزاب اپوزیسیون، سازمانهای کارگری، سازمانهای زنان، نهادهای مدافع حقوق کودکان و هر جریانی که برای آزادی و برابری و حقوق پایه ای مردم تلاش کند، هر روز زنان از برکت قوانین اسلامی و ضد زن و مردسالار مورد ضرب و شتم و بی حرمتی توسط قانون و دولت و نیروی سرکوب قرار میگیرند، در خانه و محل کار و خیابان خشونت و آزار در کمین شان است و بخشا به قتل می رسند. بر بخشی از قتل زنان با نام دفاع از “ناموس”، که کلمه ای به شدت ارتجاعی و عقب افتاده است، سرپوش گذاشته میشود. قوانین ارتجاعی و تبلیغات مذهبی در جامعه و مدارس و انتشار آن از طریق میدیای اجتماعی و صدا و سیما رژیم اسلامی و برگزاری مسابقات حجاب و قرآن و فرهنگ مردسالاری همگی زمینه ساز و جاده صاف کن برای آزار و اذیت و مورد شکنجه های روانی و جسمی قرار دادن و به قتل رساندن و بی حرمتی به زنان هستند. مجریان این تفکر پوسیده و عهد عتیقی آخوندهای مفتخور و گردن کلفتی هستند که با استفاده از تبلیغات منفی رو به کمونیست ها و اتئیست ها و تبلیغ برای بهشت، راه را برای آدمکشان جانی و مدافعان این تفکر پوسیده برای جنایت علیه زنان هموار میکنند. طبق ماده های ۶۳۰ و ۲۲۰ قانون مجازات اسلامی مرد حق دارد که زن را با نام “دفاع از ناموس” در هر شرایطی که باشد به قتل برساند. این دو ماده قانونی راه را برای قتل های ناموسی که اکثر توسط اعضای خانواده و شوهر زن صورت میگیرد باز گذاشته است. البته این قوانین در کنار قوانین و سنت های عقب افتاده و قرون وسطایی اسلام نیز که زن را نصف مرد و جزو مایملاک مرد حساب میکند، راه را برای مجازات قاتلان دشوار کرده است. از کردستان تا ارومیه، ایلام و تهران و اهواز هنوز هم زنان به شیوه های مختلف قربانی روابط سنتی و مردسالارانه منجمله مورد قتل، خودکشی، خودسوزی و خشونت های خانگی قرار می‌گیرند.

قتل میترا استاد و نمایش محاکمه کردن قاتلش “محمد علی نجفی” در یک دادگاه خودمانی توسط شرکای جنایتکارش، برای هزارمین بار نشان داد که این حکومت هیچگاه ارزشی برای زنان قائل نبوده و نیست و با تمام قوا برای حفظ جان و نجات مهره ها و مجریان جنایتکارش تلاش میکند. رژیم اسلامی با وجود تمامی تبلیغات و فرهنگ سازی هایش برای اسلامیزه  کردن جامعه ایران و خانه نشین کردن زنان، تاکنون نه فقط نتوانسته است جامعه را با خود همراه کند بلکه در یک ورشکستگی سیاسی گیر کرده است. مضافا اینکه همیشه با مخالفت و مقاومت زنان در برابر خشونت دولتی و غیر دولتی و حجاب اجباری که سمبل بردگی و به اسارت در آوردن زن است روبرو بوده است. همین هفته گذشته بود که شعبه ۲ دادگاه انقلاب تهران سه تن از فعالین حقوق زنان به نامهای “منیره عربشاهی، مژگان کشاورز و یاسمن آریانی” را به دلیل گرامیداشت روز جهانی زن و و تقدیم گل به زنان و مخالفت با حجاب به پنجاه و پنج سال زندان محکوم کرد. تمامی این احکام و حکم های مشابه هدفی جز ایجاد رعب و وحشت در جامعه ندارد. اما رژیم اسلامی خوب میداند که زنان در ایران سر تعظیم در مقابل این احکام قرون وسطایی اسلامی خم نمیکنند و عزم جزم کرده اند که بساط حاکمیت ضد زن و نابرابری و تبعیض براساس جنسیت را وراندازند.

۲۲/۰۸/۲۰۱۹

Pordelzarh1985@gmail.com