در باره نامه حسن صالحی به زنان امضا کننده بیانیه ۱۴ نفر!

در باره نامه حسن صالحی به زنان امضا کننده  بیانیه ۱۴ نفر!

حسن صالحی طی نامه ای به نویسندگان بیانیه ۱۴ تن از زنان داخل کشور از جسارت انها تقدیر کرده است و بیانیه انها را منعکس کننده “پیشروی جنبش برابری طلبانه زنان در ایران” دانسته است. در ادامه گفته شده که:” شما با خواست استعفای خامنه ای و عبور از جمهوری اسلامی و نه گفتن به این رژیم زن ستیز، جسارتی را نمایندگی می کنید که ویژه زنان ایران است و بارها از سوی جهانیان به خاطر ایستادگی و مقاومت در مقابل جمهوری اسلامی ستوده شده است” در انتها به نویسندگان بیانیه گفته شده که بهتر است عبارت “تمامیت ارضی” را بدست صاحبانش یعنی ”  فاشیستهای عظمت‌طلب ایرانی و آریایى‌پرست‌هاى متعصب” سپرده و مبارزه مدنی غیر خشونت امیز را هم به جنبش شیرین عبادی بسپارید زیرا که انقلاب راه بهتری برای خلاصی از جمهوری اسلامی است.

از نظر من تجلیل از یک بیانیه دست راستی بطور جدی یک افتضاح سیاسی کامل است. دلایل من شامل این نکات است:

۱. نامه حسن صالحی مثل این میماند که به رضا پهلوی بگویند، دوست گرامی حرفهایت در باره گذار از جمهوری اسلامی درست، ولی لطفا ملاحظه ما را در باره عدم بازگشت به سلطنت مورد توجه قراربدهید.

حسن صالحی  فشار چپ درون جامعه را میبیند و به همین علت نمی تواند از بیانیه ایی که شامل گذار مسالمت امیز از این نظام است، یعنی زد و بند برای حفظ عمارت آن از بالا، حمایت کند  و لذا واسطه میشود و به جنبش ناسیونالیسم پرو غرب میگوید برای حمایت ششدانگ ایشان از بیانیه، تلطیفش کنند. حسن صالحی مرز میان جنبش ما با جنبش راست پرو غرب را میشکند. ما در جنبش خودمان بر روی پلاتفرمهای چپ ملاحظه میگذاریم. به جنبشهای بورژوایی ملاحظه ای نداریم بگذاریم، جنگ فکری میکنیم، جدل راه می اندازیم و افشا میکنیم.

۲.یک جریان متشکل از تتمه حاشیه نشنان حکومت به همراه دست راستیهای ترامپیستی، برای تلاش روزانه و رو به افزایش جنبش انقلابی مردم نقشه کشیده اند. سیاستهای شناخته شده جنبش دست راستی اپوزیسیون را کمی رنگ و لعاب زده و مردم را به زیر پرچم خود میخوانند. آنها هیچگونه توهم و نا اگاهی نسبت به سیاست های ارایه شده در بیانیه  ندارند که با گلایه و نصیحت آنرا تصییح کنند. عروج جریاناتی از این قسم در یک جامعه قطبی شده با یک اقتصاد فرو ریخته و یک مبارزه عظیم جاری در کشور، جای تعجبی ندارد. راست در این جامعه ساکت ننشسته است. میخواهند از بالای سر ارارده مردم، از جمهوری اسلامی “عبور” کنند( گیتی پور فاضل یکی از سخنگویان همین جمع میگوید که پس از استفعا خامنه ای با دولت روحانی میخواهند انتخابات برگزار کنند).  مباره مدنی و بی خشونت، همواره چماقی در دست جریانات راست در تقابل با جنبش انقلابی مردم بوده است. سالها چشم بر ماشین جنایت جمهوری اسلامی بستند و مردم را به آرامش غیر خشونت امیز دعوت کردند. این همان سیاست و تز است. همان اهداف و انگیزه ها را دنبال میکند.  جنبشی که اینها نمایندگی میکننند آپارتاید جنسی را حاصل “نظام فقاهتی” و نه اسلام سیاسی میدانند. بیانیه انها نتنها منعکس کننده پیشروی جنبش برابری طلبانه نمیباشد؛ آنگونه که حسن صالحی ادعا کرده است، بلکه پرچمی در مقابل جنبش رهایی و آزادی زن در این مملکت است که ازادی خود را تنها در جمع کردن کل بساط اسلام و اسللامیون میداند. در برچیدن و برکندن حجاب، پرچم این جنبش سیاه و جنایتکار، میبیند.

این بیانیه مشخصه های جنبشی خود را سطر به سطر توضیح داده است. دنبال استعفا و عبور است، با اسلام فقاهتی مشکل دارد، مبارزه مدنی بی خشونت میخواهد و خواهان حکومت سکولار دمکرات با حفظ تمامیت ارضی است. تصور نمیکنم که حسن صالحی این مشخصه ها را نشناسد، تصور نمیکنم که با تاریخ این سیاستها آشنا نباشد، اما تصمیمش این است که از چنین بیانیه و برپا دارندگانش حمایت کند. ظاهرا حسن صالحی پلاتفرم  و خواسته ها و مطالبات سیاسی  جنبش خودمان را فراموش کرده که دو دستی جسارت سیاسی را به آدمهای جنبش راست تقدیم میکند. مگر فعالین علیه آپارتاید جنسی و اسلام سیاسی، آتش زنندگان حجاب نماینده ندارد که اینچنین طبق ازادیخواهی را به “دیگران” بفرما میزند؟ قرار است براورده شدن تمام ان ارزوهای بزرگ سیاسی که آرزوی میلیونها نفر در این مملکتند،( آزادی، رفاه، لغو آپارتاید جنسی، جارو کردن اسلام از جامعه و هزاران حق و حقوق دیگر) با نامه های اینچنینی به نمایندگان “خشونت گریز” جنبش راست، حاصل شود؟  رهبری سیاسی تحولات بزرگ پیش رو، از اصرار بر سیاستهای جنبش خود و اعمال ان بر اعتراضات مردم بدست می اید و نه از “ادیت” کردن سیاستهای جنبش راست. در سال ۵۷ هم جنبش فدایی- توده ای با نوشتن نامه و نصیحت میخواستند “جنبه های ارتجاعی” خمینی را کم و الیاژ “خلقی اش” را بالا ببرند. نتایج این سیاست مخرب را در جامعه ندیدیم؟ یعنی تاریخ باید بشکل ناگواری مجددا تکرار شود؟

این نامه از نظر من یک کرنش علنی در برابر جریان راست است.

۱۷-۸-۲۰۱۹