انتخاب شارلاتانی بنام بوریس جانسون به نخست وزیری انگلیس

انتخاب شارلاتانی بنام بوریس جانسون به نخست وزیری انگلیس

 

از: سعید صالحی نیا

Salehinia@aol.com

 

۲۷ جولای ۲۰۱۹

 

مقدمه:

 

حزب محافظه کار انگلیس بعد از استعفای خانم تریزا می و شکستش در بیرون زدن از اتحادیه اروپا ، شارلاتانی احمق تر که از مهندسی اجتماعی رفراندوم برگزیت نقش زیادی داشت بنام بوریس جانسون را برای نخست وزیری انتخاب کرد.

عده ای می گویند او “ترامپ انگلیس است” منحمله خود ترامپ هم همین را فکر می کند. جهاتی اینها بسیار شبیه هستند منجمله شارلاتانیزم ذاتی و خودشیفتگی و پایگاه اجتماعی و طبقاتی منجمله نژاد پرستی و ناسیونالیزم اینها را براداران دو قلو می کند! قیقافه هاشان رنگ مویشان همینطور!

در این مقاله سعی می کنم بیشتر از این موجود مهمل که قرار است سرنوشت مردم را در انگلستان و بطور غیر مستقیم در اروپا و جهان به بازی بگیرد بنویسم:

(۱)شخصیت فردی بوریس جانسون

 

من از میان تحلیل گرانی هستم که شخصیت فردی و جایگاه اجتماعی هر شخصیت سیاسی را در شکل گیری و عملکرد سیاسی او بسیار سهیم می بینم.

از این دیدگاه ، بوریس جانسون را هم بررسی می کنم.

او در نیویورک بدنیا آمد .پدر و مادرش به طبقه مرفه انگلیس تعلق داشتند و پدرش کارچاق کن انگلیس در بانگ جهانی بود. خانواده پدری و مادری هردو به اشراف و طبقه حاکمه تعلق داشتند و بوریس جانسون در این شرایط پاستوریزه همه جور امکان رشد و ورود به طویله حاکمیت را داشت.

به راحتی وارد بهترین دانشگاههای انگلیس شد که کارشان ساختن مهره های حاکمیت است.سر از اکسفورد در اورد و برای ورود به حاکمیت اماده شد.

ابتدا خبر نگار بعد نماینده مجلس بعد دو دوره شهردار لندن بعد ورود مجدد به مجلس انگلیس و بعد وزیر خارجه خانم تریزا می! ریزه کاریهای این داستان  را می توانید همه جا بخوانید(۱)

بی پرنسیبی اخلاقی ، روابط متعدد با زنها هنگام همکاری حرفه ای با انها ، دروغگوئی در حرفه ، استفاده از قدرت سیاسی برای فریب افکار عمومی و کسب منافع و فرصت طلبی و زنگ عوض کردن از خصائل این موجود است که در مطبوعات انگلیس براحتی قابل دسترس است.

او موجودی ضد زن است موجودی اسلاموفوب. اینها هم بطور مستند در مطبوعات انگلیس از او نقل شده.

اینها خلاصه انچیزی است که بوریس جانسون نامیده می شود.سوال مهم اینست که چه نظام اجتماعی فرهنگی این موجودات را می سازد و به بالاترین سطح قدرت سیاسی می کشاند؟

چرا امثال او و ترامپ به جلوی قدرت سیاسی کشیده می شوند؟

(۲)بستر سیاسی و اجتماعی و اقتصادی عروج پوپولیزم راست در انگلیس:

تاریخا شخصیتها در بستر شرایط معین بقدرت سیاسی می رسند. در یک جامعه سالم شارلاتانهائی مثل ترامپ و بوریس جانسون شانسی ندارند و فقط متعلق هستند به مراکز درمانی یا زندانها.

بحران سرمایه داری که بیش از ۱۲ سالست ادامه دارد ، انگلیس و اروپا را هم در منجلابی فرو برده و راست این کشورها برای رفع بحران انواع حیله ها و راهکارها ارائه می دهند.

ناسیونالیزم ، نژاد پرستی با ماسک پوپولیستی از راه حلهای حاکمیت کنونی سرمایه است برای وقت کشی فریب افکار عمومی و عبور از بحران.

در انگلستان ، راست سیاسی از استراتژی “برگزیت” استفاده می کند.برگزیت یعنی مشکل انگلستان بخاطر عضویتش در اتحادیه اروپاست! ادعای برگزیتیها اینست که بهشت در انتظار مردم انگلیس است وقتی انگلیس از اتحادیه اروپا زد بیرون!

بوریس جانسون از هوچی بازان معروف این کارزار بوده.تمام حرفش اینست که باید هر چه زودتر از اتحادیه امد بیرون! می گوید “اتحادیه اروپا انگلیس را سر کیسه کرده”. در دادگاههای انگلیس بخاطر دروغهائی از این دست بر علیه او پرونده هست!

او از موضع “حمایت از مردم انگلیس و دموکراسی ” برنامه اش اینست که تا اکتبر امسال بدون قید و شرط انگلیس از اتحادیه اروپا بیرون بیاید.

جالبست که با بیرون امدن انگلیس از اتحادیه اروپا امکان شکاف بین اسکاتلند و انگلیس بیشتر شده و خود جزیره انگلیس در معرض جدائی خواهد بود!

لذا فضائی که بوریس جانسون را به جلو کشیده ، فضای بحران همه جانبه قدرت ، سیاست و اقتصاد در انگلستان است.عموما شارلاتانهای پوپولیست در این نوع فضا جولان داده اند.

(۳)بوریس جانسون موجودی دست راستی حامی نابرابری و حامی سرمایه داری

بوریس جانسون یک محافظه کار است از طبقه سرمایه دار که رسما مدعی است که چون ادمها اختلاف هوش دارند لذا نابرابری اجتماعی عین عدالت است . او می گوید “حسادت بین فقیر و غنی راه پیشرفت اجتماعی است”! این مهملات اوست!

او از تهاجم امریکا و انگلیس به خاورمیانه دفاع کرد.از انتقال سفارت ها به اورشلیم دفاع کرد و قدم بقدم بیشتر سیاست انگلیس را به سیاستهای ترامپی نزدیک کرد.

حکومت انگلیس قرار دارد طبق سیاستهای او از اروپا بیشتر دور شود و به تنها متحد خود یعنی ترامپ نزدیک.اما واقعا ترامپ و ترامپیزم اینقدر پایدار است که حکومت انگلیس با او به چاه برود؟

بوریس جانسون با پوپولیزمش برای حل معضلات عدیده اجتماعی انگلیس راه حلی واقعی ارائه نمی دهد. جدائی انگلیس از برگزیت یک برنامه استراتژیک نیست بلکه انگلیس را به دوران قبل عضویت در اتحادیه اروپا  پرتاب می کند. اتفاقا پوپولیزم و استفاده از ماسک مردمی طناب داریست به گردن حامیان سرمایه داری چرا که نمی توان اکثریت زحمتکش جامعه را در بلند مدت با وعده های توخالی فریب داد.نان و زندگی روزمره مردم انگلیس توی کیسه سرمایه دارانست و فریباد برگزیت نان نمی شود!

(۴)ایا بوریس جانسون همان ترامپ است و او براستی قهرمان برگزیت خواهد بود؟

با وجود شباهتهای زیاد شخصیتی و سیاسی این دو من فکر می کنم بخاطر تفاوت بستر اجتماعی این دو ، اختلافت زیادی هم بین جانسون و ترامپ هست که در اینده عامل شکاف اینها خواهد بود.

اولا: جامعه انگلیس چپ تر از چامعه امریکاست. اتحادیه ها بسیار قوی ترند و سنتهای حمایت اجتماعی بسیار پیشرفته تر. اگر ترامپ بیسواد و احمق توانست به قدرت برسد در بستر جامعه غیر سیاسی امریکا بود که بر طبق قانون وجش اداره می شود. اما انگتیس اینطور نیست .لذا ترامپ انگلیس هم باسوادتر است و هم مجبور است رادیکالیزم اجتماعی بیشتری را در سیاستش لحاظ کند تا مردم را بفریبد

دوما: انتگره شدن جامعه و اقتصاد انگلیس در اروپا امری مادیست و با تغییر سیاستهای حاکمیت براحتی قابل برگشت نیست.اینست که برگزیت و بحرانش نه تنها بحران سرمایه داری انگلیس را بهبود نمی دهد بلکه ژرفتر خواهد کرد. دیر یا زود جانسون هم دچار همان بن بستهائی خواهد بود که خانم تریزا می را وادار به استعفا کرد.

سوما: نه انگلیس و نه امریکا و نه اتحاد انها قادر به ادامه حیات بدون اروپا و سایر مراکز سرمایه داری نیستند.اینها حتی به چین و روسیه نیز نیاز دارند به مراکز نیروی کار ارزان در اسیا و افریقا.

سرمایه. جهانی شده ضد روند ناسیونالیستی جانسون و ترامپ عمل می کند .لذا اتحاد اینها بر علیه اروپا دوام نخواهد یافت و حکومت انگلیس را به موقعیت بیانبینی و بحرانی دیگر سوق خواهد داد.

نمونه اخیر وضعیت خرتوخر سیاست انگلیس در بحران با رژیم اسلامی بخوبی نشان می دهد که حاکمیت انکلیس از دنباله روی از سیاست ترامپ تزلزل نشان می دهد.

خلاصه کنم:

بقدرت رسیدن جانسون در انگلیس هم نشانه بحران این کشور است و هم علامت رشد بحرانهای بعدی.همانطور که ترامپیزم در امریکا بحرانساز شده و نه ابزار درمان بحران.

جانسون را بعنوان یک شارلاتان سیاسی باید برای مردم انگلیس و جهانیان افشا کرد.ترامپیزم او را به فرزدندی خود انتخاب کرده پدر و فرزند هردو لجن! هردو را باید بعنوان دستاورد سرمایه داری معاصر نشان مردم دنیا داد.اینها کف دیگ این نظام هستند!

جامعه انگلیس ابستن بحرانهای بیشتر و ابستن جنگ طبقاتی خواهد بود که امکان پیروزی حامیان سوسیالیزم را فراهمتر خواهد کرد.همانطور که ترامپیزم دارد همین کار را در امریکا می کند.

 

 

 

منابع دیگر:

 

 

(۱)بوریس جانسون کیست؟

https://en.wikipedia.org/wiki/Boris_Johnson

 

(۲)پروژه مناظره شماره ۱۶۴

نگاهی به گسترش جنبش اعتراضی کارگری در ایران و بحران برنامه برگزیت در اروپا

 

مصاحبه با سعید صالحی نیا

 

با مدیریت : سیمین مجد

https://www.youtube.com/watch?v=CVF3npkwrWM&feature=share&fbclid=IwAR0tul-IR0ldfjpMoMjZahVnB7Jvv7VnmCBOdpn3Qdx7e6vtYk55B7Bs364

کلیپ فشرده شماره ۱۶۴ برای مشاهده در ایران

https://www.youtube.com/watch?v=zFvvw0TYanY&feature=share&fbclid=IwAR2TuCjWBe86XoaxPPwz7M3fiaeZkOLkfla2kCOSp5b0uejYDlUxpb48NVc