ملاحظه ای بر نوشتهُ اخیر سعید کرامت!

مصطفی یونسی

سعید کرامت در نوشتهُ اخیر خود (روابط ایران و آمریکا : احتمالات و پیامد ها)، به بررسی دلایل تلاش اخیر دولت امریکا برای دوری از تنشهای دوران گذشته و بر قراری روابطی دیپلماتیک با دولت ایران پرداخته است. سعید در این نوشته بدرست به شکست سیاستهای دولت امریکا، بویژه در خاورمیانه، در اجرا و پیشبرد سیاستهای جنگ و توسعه طلبانه اش و تحکیم موقعیت بلامنازع خود پرداخته است. وی عروج اوباما را نتیجهُ شکست سیاست زور و جنگ دولت امریکا میداند. اما در قسمتی که وی به سیاستهای دیپلماتیک احتمالیِ دولت امریکا میپردازد دچار بیدقتی نا موجهی شده است.

سعید در بخشی از نوشته اش به "امکان رابطهُ دیپلماتیک" دولت امریکا پرداخته و در قسمتی از آ ن مینویسد: از میان  اختلافات عمده بین آمریکا و جمهوری اسلامی دو مسئله غنی سازی اورانیم  و کینه توزی ایران در مقابله با اسرائیل برای آمریکا از همه مهمتر است. دراین رابطه آمریکا به احتمال زیاد حاضر است که به ایران اجازه غنی سازی  محدود اورانیم، بشرطی که تحت نظارت آژانش بین المللی انرژی اتمی باشد،  بدهد. (خط تآکید از من است)

واقعیت این است که مشکل واقعی و اصلی دولت امریکا با دولت ایران بر سرِ غنی سازی اورانیوم نیست. شکست سیاستهای دولت امریکا درخاورمیانه، بویژه در عراق که قرار بود به عرصهُ قدرت نشان دادن دولت امریکا به رقبای جهانی اش باشد، به حضور و دخالتِ فعال و نیرومند دولت ایران در عراق انجامید. دولت امریکا در پی شکست سیاستهایش، بدنبال راهی ست که بتواند با هزینهُ کمتری خود را از معرکهُ بزرگی که در آن گرفتار آمده است نجات دهد. شکست در عراق، یکی از باختهای بزرگ تاریخ دخالت دولت امریکا در سطح جهانی ست. دولت امریکا بدنبال ایجاد توازنی در عراق، و کل خاورمیانه، است که امکان دخالت و تآثیر گذاری سیاسی اش بر این منطقه را تضمین کند و تداوم بخشد. دولت اسلامی ایران به یکی از طرف معاملات اصلی در خاورمیانه تبدیل شده است و اتخاذ هر گونه سیاست و اجرای آن بدون در نظر گرفتن آن و جلب همکاری و همنظری و توافق آن پا در هوا میماند. قدرت گیری دولت ایران در عراق، فلسطین و لبنان (کانونهای اصلی بحران و تعیین تکلیفهای اساسی در کل منطقه) چه مستقیمآ و چه با داشتن نیروهای اسلامیِ حامی خود، دولت امریکا را ناچار کرده است که به سیاست نرمش و اعتدال و مذاکره با این دولت روی آورد. مسئلهُ غنی سازی اورانیوم توسط دولت ایران، تاکنون وسیله ای بوده است که دولت امریکا با کمک آن توانسته است تعدادی از دولتهای همرآی و مدافع خود را برای اعمال فشار بر دولت اسلامی ایران برانگیزد. هدف اصلی دولت امریکا از راه انداختن جنجال بر سر مسئلهُ غنی سازی اورانیوم توسط دولت حاکم بر ایران، نه ظاهرآ نیت خیرخواهانه اش در تقلیل بمبهای اتمی در جهان، بلکه در استفاده از آن برای وادار کردن رژیم اسلامی به تن دادن به و یا توافق بر سر شرایطی ست که دست دخالت و امکان حضور مستقیم دولت امریکا در خاورمیانه را باز نگاه میدارد.

مصطفی یونسی

۱۲ آوریل ۲۰۰۹