روز کارگر فرصتی مناسب برای تحکیم رابطه طبقه کارگر با جامعه است!

تفاوت سیاسی و برجسته مراسمهای روز کارگر مستقل از دولت، کنکرت کردن مطالبات و اعتراضات کارگری است.قطعنامه یا کیفرخواست کارگران در جنبش کارگری سنتی پایدار و جا افتاده است. در کردستان، در روز جهانی کارگر تهیه قطعنامه و اعلام علنی آن به جامعه امری شناخته شده است. اعلام علنی کیفرخواست کارگری در شکل کنکرت به معنی کنکرت کردن مطالبات کارگری است. قطعنامه های مراسم های روز کارگر از سالهای ١٣۶۴ تا ١٣۶٧ نمونه های برجسته تحکیم رابطه کارگر مبارز و ناراضی با جامعه و صدای بلند و رسای کارگران علیه نظام طبقاتی و استثمارگر است.

کارگران در یکسال گذشته در ابعاد سراسری بطور مداوم در میدان اعتراض با دولت و کارفرماها بوده اند.

افزایش دستمزدها، پرداخت نکردن حقوق و مزایا از ٩ماه تا سه ماه، بیکار سازی وسیع و گسترده عرصه های مداوم اعتراض کارگران در محیط های کار، در راه پیمایی و تجمعات اعتراضی مقابل مجلس اسلامی و … هستند. در سال ١٣٩٧ اعتراضات کارگران هفت تپه و فولاد آهواز برجسته ترین اعتصاب و اعتراض کارگری در کف خیابان، بود.

سال ٩٧سال رادیکال شدن و سال طرح مطالبات طبقاتی اعتراضات مشترک کارگران و معلمان و بازنشسته ها بود. در سال ١٣٩٧ معلمان در کردستان از اردیبهشت ٩٧ تا ٢٢ و ٢٣ مهر٩٧ و ٢٢ و ٢٣ آبان٩٧ و ٢۵ بهمن٩٧ و  ١٢ و ١٣ اسفند٩٧ از اعتصابات سراسری معلمان بگرمی استفبال کردند. زنان و مردان معلم در ابعاد وسیع و سراسری در اعتصابات شرکت داشتند.

اعتصابات معلمان افق اعتراض رادیکال جامعه علیه حکومت اسلامی بود.

سال ١٣٩٧ سال تصمیم و اتکا مبارزه کارگر و معلم برای برپایی و دست زدن به اعتصاب، گردهمایی و راه پیمایی بود.  برپایی بیش از ١٠٠٠ اعتصاب و گردهمایی و راه پیمایی کارگران و معلمان به نقطه ارجاع اپوزیسیون چپ و راست تبدیل شده.

سال ٩٧، سال اعتراض مشترک مزدبگیران جامعه علیه فقر و شکاف طبقاتی بود، تامین زندگی انسانی، تحصیل رایگان برای کودکان از شعارهای برجسته، بشدت انسانی و طبقاتی اعتراضات مشترک معلمان و کارگران بود.

نقش و دور فعالین کارگری و اجتماعی در برپایی مراسم های روز کارگر از اهمیت مهمی برخوردار است.

درشهرهای کردستان صدها فعال کارگری، شخصیت های سیاسی و فعالین عرصه های مختلف از مدافعین حقوق کودک، جنبش زنان و فعالین محیط زیست، بعنوان شخصیت های سیاسی و مورد اعتماد در جامعه حضور دارند، هر سال به تعداد این شخصیت های شناخته شده افزوده میشود، این طیف وسیع میتوانند بر متن تسلط فکری و پایبندی به مکانیسم های کارا و کارساز برای متحد کردن کارگران و معلمان و خانواده های کارگری و مردم شهرها دست به اقدامات جدی و هدف داری بزنند.  نفوذ اجتماعیشان را برای شرکت وسیع در مراسم ها بکار گیرند، از میدیای اجتماعی در جهت سازماندهی وسیع و شرکت در مراسم ها بیشترین استفاده را بکنند.

امسال در شرایطی روز کارگر را برگزار میکنیم که شهرهای کردستان  کانون پر تحرک و پر جنب و جوش اعتراضی علیه بیکاری، جاده های نا امن و سازماندهی توده ای مردم برای کمک رسانی به سیل زدگان بود. در دو سال گذشته، هزاران کارگر و جوانان بیکار با اقدامات سمبولیک(پهن کردن سفره های خالی به نشانه فقر عمومی در جامعه) علیه بیکاری و فقر در اعتراض و نارضایتی فرار دارند.  اقدامات شعف انگیر آنها مارش های اعتراضی و شعارهای کوبنده علیه فقر و بیکاری مورد توجه مردم معترض در سطح سراسری قرار گرفت.  اعتراضات و خواستهای حق طلبانه کارگران، معلمان و جوانان بیکار ادامه  اعتراضات سراسری و خواستهای سراسری در دی ماه ٩۶، بود. مسائل مختلف امنیتی و معیشتی کولبران خود نیر عرصه ای از مبارزات جدی هزاران کارگر و جوان بیکار که مجبور بکار در مرزها و کولبری شده اند نیر از عرصه های مبارزات توده ای و زنده در یکسال گذشته بوده اند.

امسال در شرایطی به استقبال روز جهانی کارگر میرویم که در شهرهای کردستان مراسمهای روز جهانی زن دراشکال تجمع و جشن و سحنرانی برگزار شده است و استقبال خوبی از برگزاری مراسمهای روزجهانی زن بعمل آمده است!

روز جهانی کارگر امسال در شهرهای کردستان فرصتی مناسب است برای سازماندهی تشکل علیه بیکاری و سازماندهی مبارزه علیه بیکاری. خواست بیمه بیکاری شعار متحد کننده کارگران بیکار در شرایط کنونی است.

عرصه اعتراض کارگران و معلمان محدود به مطالبات اقتصادی نبوده،  بلکه کارگران در دفاع و در مبارزه ای دائمی برای آزادی تشکل و بیان و حق برخورداری از تجمع و اعتصاب بدور از فضای امنیتی و پلیسی دست به اعتراض زده اند و علیه دستگیری فعالین کارگری و معلمان و فعالین اجتماعی و زیست محیطی مبارزه کرده اند.

حکومت اسلامی با شیوه های پلیسی توسط نهادهای اطلاعاتی و امنیتی تعداد زیادی از فعالین کارگری، معلمان و فعالین زیست محیطی و اجتماعی را  دستگیر و به زندان انداخته است. تلاش برای آزادی کارگران زندانی همچنین عرصه ای دائمی مبارزه کارگران و مردم و بویژه خانواده های آنها بوده است.

آزادی کارگران و معلمان زندانی نیز از مطالبات دائمی و روزانه مردم و خانواده های آنها است. در قطعنامه های روز کارگر تاکید بر آزادی کارگران، معلمان، فعالین زیست محیطی و اجتماعی  و محکوم کردن اعمال پلیس سیاسی و امنیتی نهادهای اداره اطلاعات خواست سراسری کارگران در  روز کارگر است.

روز جهانی کارگر، جشن کارگران و همسرنوشتی طبقاتی آنها با همدیگر در سطح بین المللی است. اعتراض کارگران در ایران برای زندگی انسانی و امروزی،  آزادی تشکل و بیان برای بخشهای وسیعی از کارگران در سطح بین للمللی خواستی آشنا است. طبقه کارگر و معلمان در ایران از این نقطه قدرت برجسته بین المللی قدرت گرفته اند.

در شهرهای کردستان ما مردم را فرا میخوانیم در روز جهانی کارگر با برپایی مارش، و راه پیمایی، مراسمهای جشن و شادی را برگزار کنند. روز بین المللی کارگران را به روز کارناوال شادی، و اعتراض و کیفرخواست علیه نظام حاکم و سرمایه تبدیل کنند.

مراسمهای فرمایشی و ضد کارگری را که توسط عوامل حکومت اسلامی و مزدورانش برگزار میشود، افشا و رسوا سازید!

اردیبهشت ١٣٩٨

 ٢٣ آوریل ٢٠١٩

 

ایسکرا ۹۸۵