قربانیان تبعیض نژادی، نباید به رویکرد تبعیض آمیز نژادی پنا ببرند!

قربانیان تبعیض نژادی، نباید به رویکرد تبعیض آمیز نژادی پنا ببرند!

همانطور که همه ما شاهد هستیم، متأسفانه مردم مقیم استان کرمانشاه به علت وقوع زلزله دچار خسارت جانی و مالی بزرگی شدند. در همان ابتدای وقوع حادثه اکثر مردم ایران ومنتسبین به “اقوم” بلوچ، آذری، فارس و غیره هر کدام در سطح توان خود به کمک مردم رنج دیده استان کرمانشاه و مناطق کرد نشین شتافتند. حس انسانیت و مسئولیت شهروندان ایران، در شرایطی که حکومت اسلامی درست مانند فاجعه سیل اخیر آنزمان هم کاری برای مردم زلزله دیده آنجام نداد، در مقابل خسارت دیدگان زلزله جای تقدیر و ستایش بود. و یک مورد هم شاهد رفتار تبعیض آمیز و غیر انسانی از جانب بقیه شهروندان ایران در قبال آسیب دیدگان زلزله نبودیم، اما متاسفانه امروز از جانب یک تعداد افراد نامسئول در قبال سیل زدگان شاهدش بودیم..در این بین احزاب قومی و راست در کردستان ایران، هم اکنون در برابر سیل زدگان مانند همیشه هنگامی که همکاری مردم در رخداد های طبیعی یا اعتراضات سراسری را میبینند، میخواهند که سوار امواج اتفاقات بشوند و کم و کاستی های خود را در بین مردم از طریق پشتیبانی و یا دفاع کردن از این اقدامات خود جوش جبران کنند، و در پیشبرد منافع و اهداف سیاسی خودنیز قدمی بردارند، اکنون عملا از یک کمپینی که ایده نژاد پرستانه دارد در این روزها حمایت و تبلیغ میکنند.

میخواهم به سیلی که أخیراً در بعضی از استان های ایران رخ داد اشاره کنم که چگونه مردم ایران، مانند زلزله ی کرمانشاه به همکاری مادی و معنوی مردم سیل زده پرداختند و با احساس مسئولیت، آمادگی خود را برای ارسال و جمع آوری کمک های مردمی إعلام کردند؛ اما موضوعی که قابل توجه است این بود که برخلاف زلزله ی کرمانشاه که مردم بدون توجه به بهره گیریهای غیر انسانی” قومیت” و  “فارس “و “کورد” بودن بە آسیب دیدگان کمک میکردند، در سیل أخیر ایران بعضی از احزاب کردستان ایران به صورت غیر مستقیم پشتیبانی خود را از کمپینی به نام “زاگرس منتظر ماست”إعلام کردند. بر عکس بقیه شهروندان در کردستان و ایران، اعضای کمپین  “زاگرس”فقط برای خسارت دیدگان منطقه ی رشته کوه زاگرس کمک جمع آوری و إرسال میکنند. جمع آوری کمک برای مردم آسیب دیده در هر جای این جهان قابل تقدیر است اما، جمع آوری کمک ها زیر چتر قومیت پرستی و با زبان و لباس کوردی و این که فقط به یک منطقه ی مشخص شده ارسال شوند خود یک دلیل محکم برای ایجاد تبعیض قومی و اختلاف بین مردم ایران انداختن و آنهم در شرایطی که صدها هزار انسان آسیبهای جانی و مادی زیادی متحمل شده اند، بسیار غیر انسانی است، برای مثال:وقتی یک شخص آسیب دیده عرب متوجه شد که “کردها” تنها برای “لُرها” کمک ارسال میکند  و بانر “لرستان قلب کردستان” را هم حمل میکنند، توجهی به آسیب دیدگان “عرب” ندارد، دیدگاه آن ها را تغییر میدهد و تخم کینه و تبعیض در میان مردم ایران کاشته میشود. همین باعث میشود که احساس انسان دوستانه ای که هم اکنون بخش عمده کشور را فرا گرفته است، با این روشهای عقب مانده ناسیونالیستی، خدشه دار گردد. آیا اگر همین رفتار را بقیه شهروندان ایران با  آسیب دیدگان زلزله میکردند مورد تنفر و انزجار همه قرار نمی گرفت؟ من از مردم ایران به خصوص مردم کردستان میخواهم که به دام سیاست های اشتباه  قومی گرائی و احزاب دست راستی ایران و کردستان  نیفتند و برای این تلاش کنند که در هر کجای این کره خاکی اگر کسانی دچار خسارت و آوارگی شدند بدون در نظر گرفتن نژاد و قومیت به کمک آن ها بشتابند.

  اکثر کرد زبانان سال های سال است که علیه تبعیض نژادی علیه خود مبارزه میکنند، حال چگونه میتوانند با چنین کارهایی خود عاملی برای رشد تبعیض و انجام عمل تبعیض آمیز و آن هم در این موقعیت حساس باشد؟!  رفتار تبعیض آمیز و ایجاد تفرقه بر این اساس کار دولت فاشیست اسلامی و جریانات قوم پرستی هست که بوی از انسانیت و حقوق برابر شهروندی و کمک انسان دوستانه  نبرده اند و نمیتوانند ببرند. مردم عادی  در حالی  که همیشه قربانی این فکریت ستمکارانه بوده اند و به این اعتراض کرده اند که جمهوری اسلامی خود عامل ایجاد تبعیض و اختلاف بین  “ملت کورد” و ” فارس” و…بوده و هستند.

همانگونه که اعلامیه حزب ما بر آن تاکید کرده است، کمک انسان دوستانه به آسیب دیدگان زلزله وظیفه  فوری همه انسانها میباشد، و همچنین باید دولت بی کفایت و ضد انسانی جمهوری اسلامی را هم مجبور کنیم که آسیبهای جانی و مادی زلزله زدگان را  فوری پرداخت و تامین نماید، مردم کردستان  لازم است از این نوع کمپینهای نژاد پرستانه دوری جویند و همانند بقیه شهروندان در شهرهای دیگر کردستان و ایران به پروژه انسانی کمک همگانی به آسیب دیدگان بپیوندند!

منبع: شماره ٩۵ نشریه سوسیالیسم امروز

٢۴ فروردین ١٣٩٨

١٣ آوریل ٢٠١٩