خشونت علیه زنان و مبارزه برای ریشه کردن آن

سیروان پرتونوری

 
سرکوب ، ترور ، زندان و شکنجه مخالفین، اعدام و ایجاد رعب و وحشت در جامعه ‌از جمله‌  خشونت هایی است که‌رژیم های دیکتاتور و مذهبی و زن ستیز ‌با اتکا به ‌ابزارهای سرکوبگر خود بر کل جامعه ‌اعمال می کنند، که ‌باعث صدمه‌های روحی، روانی و جسمی زیادی بر انسانها می شود.

در جامعه‌ای که ‌مذهب و سنت های کهنه‌ و فرسوده‌ و فرهنگ مرد سالارانه‌و پدرسالارانه ‌و آداب و سنت های عقب مانده‌که‌از طرف خود سیستم برای تفرقه ‌و به‌انقیاد کشاندن مردم از آن استفاده‌می شود و آن را به‌تار و پود جامعه‌تزریق می کنند و باعث ترویج خشونت، فقر و درماندگی و باورهای زن ستیزانه ‌و افکار مردسالارانه‌و گسترش خشونت در جامعه‌می شوند که‌ قربانیان اصلی این خشونت ها در واقع کل احاد جامعه‌و در صدر آن زنان و کودکان می باشند.

آمار تکان دهنده ‌خشونت علیه ‌زنان در سراسر دنیا بخصوص در کشورهای جهان سوم و بویژه‌در ایران هرروز شدیدتر و گسترده‌تر می شود این خشونت ها که‌از اشکال مختلف و متفاوت برخورد دار است عبارتند از :

خشونت فیزیکی: که‌  نوع قابل  رویت آن است شامل: گرفتن و بستن ،چنگ آنداختن ،کشیدن مو ، اخراج از خانه‌،کتک کاری، محروم کردن از غذا، گاز گرفتن، سیلی زدن، مشت و لگد زدن، کشیدن و هل دادن است.

خشونت خانگی: که‌برهم زدن میز غذا، محکم کوبیدن در ، شکستن اشیاء منزل  و ….

خشونت روانی و کلامی: یکی دیگر از اشکال خشونت است که‌  بر زنان اعمال می شود که‌با بکار بردن کلمات رکیک و دشنام و تهمت زدن، بهانه‌گیریهای پی در پی، قهر و محبت نکردن،  و ایراد گرفتن  به ‌شکل ظاهری بدن و پوشش زن.

خشونت جنسی و ناموسی: تجاوز، ختنه‌  جنسی، قتل ناموسی، اجبار به‌سقط جنین یا حاملگی اجباری و ناخواسته‌، عدم رعایت بهداشت جنسی ، امتناع از داشتن رابطه‌جنسی، که‌هرکدام از این خشونت ها خود بحث مفصلی را می طلبد.

یکی دیگر از انواع خشونت تهدید به‌آزار و قتل است: تهدید به‌اذیت و آزار رساندن به‌نزدیکان و اطرافیان زن ، بچه‌دزدی و ….

خشونت اقتصادی : بسیاری از مردان با استفاده‌از عوامل مالی و اقتصادی،  زنان را مورد خشونت  و کنترل قرار می دهند.  این مردان از استقلال مالی همسران خود جلوگیری و در اموال شخصی آنها دخل و تصرف می کنند و با ندادن خرجی خانه‌و پول کافی برای زنان مشکلات و مضیقه‌مالی ایجاد می کنند.

خشونت  حقوقی: طلاق ، چند همسری، صیغه‌، روابط  بدور از چشم همسر و حضانت کودکان، امتناع مرد  از طلاق بر خلاف اصرار زن.

ممانعت از رشد فکری ، آموزشی و شرکت در فعالیت های اجتماعی و اشتغال زنان نوعی دیگری  از خشونت است که‌با ایجاد محدودیت در ارتباط با  جامعه‌، فامیل ،دوستان و بر زنان اعمال می شود.

نوع دیگر خشونت: خشونت علیه ‌همجنسگرایان است که ‌با تحقیر ، توهین و مسخره ‌و انکار و نادیده‌  گرفتن حقوق انسانی بر  آنان  اعمال می شود.

در سال های  اخیر‌ایران در رده‌بندی خودکشی زنان و زن ستیزی زنان  در جهان در ردیف کشورهای بسیار واپس مانده‌ در رده‌سوم این درجه‌ بندی قرار گرفت.

در جامعه‌ای که ‌شبانه‌روز از طرف سیستم و قوانین متحجرش و در مدیاهای شبانه‌روزیش، تلویزیون، رادیو، نشریات، حفظ سنت و آداب و رسوم و آیین های کهنه ‌و  فرسوده‌و تبلغ مذهب و مردسالاری و ستم جنسی به‌شیوه‌ای علنی و همه‌جانبه‌تبلیغ می شود و ستم بر زنان به‌امری عادی و روز مره‌تبدیل شده‌است،  در جامعه‌ای که ‌هنوز آداب و معاشرت بر مبنای سنت و مذهب و قوانین شریعت متداول است چگونه‌می توان علیه‌ خشونت و زورگوی بر زنان در جامعه‌و متوقف کردن و کاهش آن مبارزه‌و تلاش کرد؟

این بحثی است که‌پژوهشگران  و فعالین عرصه‌جنبش رهایی  زنان و فعالین سوسیالیست ‌با  ایجاد میزگردها، سخنرانی ها، گردهمایی ها، نوشتن مقالات و مطالب ارزانده ‌روزانه‌ در پیش برد آن تلاش و مبارزه‌می کنند.

با توجه‌به‌این که‌ریشه‌این خشونت و نابرابری ها  و دیگر مصائب اجتماعی در قوانین کشورها،  روش و باور به‌اعتقادهایی است که‌طی هزاران سال حیات انسان  تحکیم و   با ستم بر زن ادامه‌ و به‌روند عادی زندگی در جوامع تبدیل شده‌است،در جوامع سرمایه‌داری  با توجه‌به‌خصلت متحرک سرمایه‌داری تاآنجا که‌به‌حفظ سود آوری و انباشت سرمایه‌لطمه‌وارد نشود با تلاش و مبارزه‌مردم آزادیخواه‌و برابری طلب  به‌ بخشی از این قوانین از جمله‌در حوزه‌  خانواده‌، ازدواج، اشتغال و غیره‌تن داده‌اند و بعضی از قوانین را تغییر داده‌اند. در ایران  و جوامع مشابه‌ خصلت متحرک سرمایه‌داری  بسیار کند پیش رفت و بجز در عرصه‌ستم و استثمار بر کل احاد جامعه‌در حوزه‌های قوانین اجتماعی به‌همان روال گذشته‌باقی مانده‌  و بسیاری از آداب و رسوم عقب مانده‌  مانند شیر بها، جهیزیه‌، مهریه‌ و روشهای حقارت بار در رابطه‌با زنان باقی مانده‌ فقط بطور نمونه‌ کشتار ناموسی زنان در کشورهای خاورمیانه‌مجوز قانونی دارد و قتل محسوب نمی شود در ایران جمهوری جهل و جنایت و سنگسار طبق اصل ۱۳۲ قانون جزا این کشتار واجب شمرده‌می شود.

حفظ مذهب و سنت و فرهنگ مرسالارانه‌برای سرمایه‌داران این خاصیت را دارد که‌با فرو دست  نگه‌داشتن زنان و جلو گیری از اشتغال و شرکت در تولید منافع اقتصادی توسط زنان به‌تفرقه‌و تشتت در میان کارگران زن و مرد دامن زده‌و از همبستگی کارگران  و زحمتکشان جامعه‌ و حضور آنان در جامعه‌به‌شکل های مختلف مانع ایجاد کنند.

مارکس در دست نوشته‌های اقتصادی ، فلسفی خود به‌این موضوع به‌خ