در باره چهارشنبه سورى و شایعه مذاکره حزب دمکرات وسازمان زحمتکشان با جمهورى اسلامى

مصاحبه تلویزیون ایسکرا با محمد آسنگران
در باره چهارشنبه سورى و شایعه مذاکره حزب دمکرات وسازمان زحمتکشان با جمهورى اسلامى

 
یدی محمودی: امروز چهارشنبه سوری است و این روز به مبارزه ای جدی بین مردم آزادیخواه ، مردمی که بطور طبیعی خواهان شادی و برگزاری این جشن در این روز هستنداز یک طرف و از طرف دیگر رژیم سرکوبگر جمهوری اسلامی تبدیل شده است. هر ساله جمهوری اسلامی با بسیج نیروهایش تلاش میکند که در مقابل مردم قرار بگیرد .

 امسال نیز جمهوری اسلامی با آماده باش وجمع کردن  نیروهایش در چندین شهر در ایران مردم را تهدید کرده است که نباید جشن بگیرند و مقامات رژیم اظهار کرده اند که " ضد انقلاب" از شادی و برپائی مراسم سوه استفاده میکند و یا تحت عنوان بخطر افتادن امنیت مردم در نظر دارند که از برگزاری با شکوه مراسمها جلوگیری کنند. فراخوان شما جوانان و مردم  در این روز چیست؟ چرا در این روز مهم است که مردم آتش روشن کنندو جشن بگیرند؟
محمد آسنگران: همانطور که شما گفتید اگر ممنوعیتی برای برگزاری چهارشنبه سوری نمی بود مانند همه کشورهای دیگردنیا، این روز میتوانست یک روز عادی باشد مردم جشن بگیرند و همراه هم  به شادی و پایکوبی بپردازند. اما جمهوری اسلام به دلیل ماهیت اسلامی و به دلیل ضدیت خودش با هر گونه شادی و خوشی،این را مجاز نمیبیند که مردم و بویژه جوانان چند ساعتی بدور هم خوش باشند.به این دلیل به موضوعی اجتماعی و عملا به موضوعی سیاسی  تبدل کرده است. ممنوعیت جشن، ممنوعیت شادی و ممنوعیت جمع شدن  عملا دخالت کردن نه تنها در زندگی خصوصی، بلکه نوعی سیاسی کردن این روز است . در واقع چهارشنبه سوری یک روز سیاسی نیست اما جمهوری اسلام به دلیل سیاست سرکوبگرانه خودش این را به مسئله ای سیاسی تبدیل کرده است. به این معنی مردم تا کنون نشان داده اند که در مقابل تهدید و زور نیروهای سرکوبگر کوتاه نمیایند و این روز را وسیعا جشن میگیرند. قطعا جمهوری اسلامی از این نگران است که این روز، روزی است که زن و مرد قاطی میشوند، دختر و پسردست همدیگر را میگیرند، میرقصند و شادی میکنند و بلاخره جمهوری اسلامی با این در تضاد است. یعنی  هر نوع فرهنگ شاد هر نوع فرهنگ روشن و انسانی را عملا به ضد خود میداند. بنابراین اگر این واقعیت دارد پس طبعا مردم میخواهند که هرچه زودتر موجودیت جمهوری اسلامی را که فقط مایه دردسر و سرکوب و نداری و فقر بوده است را از بین ببرند. به همین دلیل این روز را با شور بیشتر درنفرت از جمهوری اسلامی هرساله برگزار کرده اند .
امسال نیز همین توقع وجود دارد که علیرغم تهدید و فشاری که بر مردم وارد میکند  مردم آگاهانه این روز را به روز شادی و پایکوبی، روز در هم کوبیدن اپارتاید جنسی، روز زیر پا انداختن همه قوانین و مقررات جمهوری اسلامی  تبدیل کنند. این روز اتفاقا روزی است که دختران و زنان میتوانند به آسانی روسریهای خود را پرت کنند در آتش بیندازند و بسوزانند. تا کنون نمونه های  زیادی را شاهد بوده ایم که زنان حجاب را برداشته اند، روسریها را پرت کرده اند لگد مال کرده اند و یا در آتش سوزانده اند. این به معنی تقابل با سمبلی اسلامی که به مردم تحمیل کرده ست و مردم آنرا پرت میکنند.  امیدوارم که امسال ما شاهد وسیعترین اقدام زنان، دختران و همه انسانهای آزادیخواه برای در هم کوبیدن اپارتاید جنسی و برای برپائی جشنی شاد و با شکوه باشیم.
یدی محمودی: خیلی ممنون محمد آسنگران .امیدوارم که مردم وسیعا در چهارشنبه سوری شرکت کنند و این مراسم را باشکوه تمام برگزار نمایند.  سئوال دیگر من در رابطه با شایعات مذاکرات حزب دمکرات جناح مصطفی هجری و سازمان زحمتکشان به رهبری عبدالله مهتدی با  جمهوری اسلامی است که در سایتهای اینترنتی پخش شده و حتی شایعه هست که هیئتی با رفسنجانی دیدار کرده اند و برخی مقامات  جمهوری اسلامی به کردستان عراق برای مذاکره با این جریانات در رفت و آمد بوده اند . شما چه خبرهائی در این مورد دارید و این شایعات تا چه حد ممکن است درست باشند؟
 
محمد آسنگران:  این خبری است که کمتر به شایعه شبیه است زیرا مدت چند روز است این خبر پخش شده و حزب دمکرات کردستان ایران و سازمان زحمتکشان هیچکدام عکس العملی نشان نداده و این خبر را تکذیب نکرده اند. مشخص است که این خبر به واقعیت نزدیک است. اینکه این سازمانها با رفسنجانی مذاکره داشته اند فکر نمیکنم. جمهوری اسلامی اینها را آنقدر جدی نمیگیرد که در سطح مقامات بالا با آنها مذاکره کند. اما  مقامات رژیم در کردستان و عوامل اطلاعات که به کردستان عراق نیز رفت و آمد میکنند بنظر میرسد که تعدادی از آنها در شهرهای سلیمانیه و هه ولیر مذاکراتی با اینها داشته اند و این موضوعی است که قبلا هم  بین حزب دمکرات کردستان ایران و جماعت مهتدی در دوره خاتمی اتفاق افتاد، که  ابتدا شایعه آن پخش شد و بعدا معلوم شد که با عوامل سازمان اطلاعات رژیم مذاکراتی داشته اند. اما بعد از سر کار آمدن احمدی نژاد این مذاکرات متوقف شد و توقف مذاکرات بویژه  به دلیل فضای متشنج بین جمهوری اسلامی و آمریکا بود.
اما از زمانی که دولت آمریکا سیاست خودش را از تهدید به جنگ به تلاش برای مذاکره با جمهوری اسلامی تغییر داده است، از همان زمان حزب دمکرات کردستان ایران و سازمان زحمتکشان و همه جریانات ناسیونالیستی به نوعی امید و آرزویشان را از دست داده اند و راه نجات خود را در سازش با جمهوری اسلامی و یا جناحی از آن جستجو میکنند. این مسئله ای است که هم حزب دمکرات کردستان ایران و هم سازمان زحمتکشان که در میان مردم کردستان هر روز بیشتر از پیش مورد نفرت قرار میگیرند و مردم از آنها دور میشوند و عملا جایگاه و پایگاهی جدی درجامعه  کردستان برای خود نمیبینند، بطرف مذاکره با جمهوری اسلامی تمایل پیدا کرده اند.
مدتی قبل حزب دمکرات کردستان ایران برای زمینه سازی برای سیاست مذاکره با رژیم" اتحادیه علمای دینی کردستان "را تشکیل داد . تشکیل این اتحادیه در عین ح