اخراج یک دسته ” بدون گرایش سیاسی” از کومەله

محمود قزوینی

کومه له دسته ناسیونالیستی افراطی به نام " ضرورت فعالیت تحت نام کومه له" را که میخواست کومه له را از آن خود کند، اخراج کرد، البته بدون اینکه یک کلام از گرایش سیاسی این دسته ناسیونالیستی حرفی بزند. بار دیگر ناسیونالیسم افراطی ضد کمونیست در صفوف کومه له سر بر آورد و بار دیگر کومه له آنها را با شیوه مرسوم خودش به بیرون بدرقه کرد. اطلاعیه حزب کمونیست ایران در باره اخراج دسته ناسیونالیستی " ضرورت فعالیت تحت نام کومه له" بیانگر این شیوه مرسوم کومه له است. شیوه دعوای برادرانه با ناسیونالیسم کرد.

 
کومه له از زمان جدائی جریان کمونیسم کارگری از آن به مرکزی تبدیل شده است که هر چند سال یکبار ناسیونالیستهای افراطی درون آن برای تسخیر آن خیز برمیدارند.  ابتدا در دهه نود در یک دوره چند ساله عبدالله مهتدی به یکی از سخنگویان اصلی کومه له در عرصه سیاسی تبدیل شده بود و دوز ناسیونالیستی و ضد کمونیستی کومه له را بالا برده بود  و وقتی عبدالله مهتدی برای  یک تغییر ریشه ای در کومه له خیز برداشت و خواست کومه له را کاملا به کمپ ناسیونالیسم بکشاند و هر گونه چپگرائی را در آن نابود سازد، چپ در کومه له در مقابل آن ایستادگی ضعیفی کرد و با همان ایستادگی ضعیف، ناسیونالیستهای افراطی متعلق به ایلخانی زاده و مهتدی شکست خوردند و رفتند. اما کومه له جرات استفاده از شکست آن ناسیونالیستهای افراطی را نداشت و مانند نمونه اخیر با آنها به عنوان رفیق و بدون اشاره به گرایش سیاسی آنها برخورد کرد. کومه له تا آخرین لحظه خواهان برگشتن آن ناسیونالیستهای افراطی به تشکیلات و فعالیتشان در تشکیلات کومه له و کمیته مرکزی بوده است. کومه له وحشت داشت که حمله به ناسیونالیسم افراطی در صفوف کومه له موجب تقویت کمونیسم و چپگرائی رادیکال در آن شود. برای همین در مقابل حمله باند قومپرست مهتدی و ایلخانی زاده موضع کاملا دفاعی داشته است و برای اجتناب از حمله به ناسیونالیسم، از ناسیونالیسم خواندن باند قومپرست مهتدی و ایلخانی اجتناب میکرد.
امروز بارد دیگر یک دسته ناسیونالیستی ضد کمونیست دیگر تحت نام " ضرورت فعالیت تحت نام کومه له"   در کومه له خیز برداشته بود که  کومه له برای نجات خود مجبور شد آنها را اخراج کند. اخراج این دسته ناسیونالیستی ضرورت وجودی کومه له بوده است. پیشروی این دسته در کومه له، کومه له را دچار بحران هویت میساخت. کومه له در جامعه کردستان به عنوان یک جریان چپ شناخته شده است. پیشروی و یا پیروزی یک دسته ناسیونالیست در کومه له به معنای پایان عمر کومه له در کردستان ایران میبود. برای همین اخراج  دسته با سابقه ناسیونالیستی ساعد وطن دوست و مینه حسامی … برای کومه له، صرفا عملی برای دفاع از وجود کومه له بوده است. اخراج این دسته به تضعیف ناسیونالیسم در کومه له کمکی نمکیند، بلکه فقط کومه له را موقتا از شر یک دسته ناسیونالیستی افراطی خلاص کرده است.
کسانی که مدعی چپ و سوسیالیسم در کومه له هستند، آنقدر ناسیونالیسم بر آنها سنگینی میکند، که قادر نیستند اخراج یک دسته ناسیونالیستی افراطی را مقدمه ای برای حمله به ناسیونالیسم قرار دهند تا حداقل برای مدتی هم شده از شر ناسیونالیستهای افراطی خلاص شوند. بلکه برعکس مواظبند که اخراج یک دسته افراطی از کومه له به چپگرائی و رادیکالیسم و حمله به ناسیونالیسم نیانجامد. برای همین در اطلاعیه حزب کمونیست ایران که در رابطه با اخراج این دسته ناسیونالیستی صادر شده است، هیچ اثری از گرایش سیاسی این دسته یعنی ناسیونالیسم کرد موجود نیست و  با رفیق خواندن این ناسیونالیستهای افراطی و ضد کمونیست، خویشاوندی و برادری خود را با همین ناسیونالیستهایی که اخراج شده اند ابراز داشته اند. در اطلاعیه و ادبیات مربوط به اخراج این دسته ناسیونالیستی حرفی از گرایش ناسیونالیستی این جریان و اهداف آن نیست، بلکه به حرفهای بیهوده در باره زیر پا گذاشتن موازین تشکیلاتی توسط آنها و خارج شدن از برنامه و اساسنامه کومه له و حزب کمونیست ایران پرداخته شده است. کسی در کومه له و دکور " حزب کمونیست ایران" نیست که فریاد بزند، ناسیونالیسم در کومه له جائی ندارد. نه در سیاست و پراتیک آن و بالطبع نه در تشکیلات آن.
در رهبری کومه له از چپگرائی و سوسیالیسم اثری نیست. وگرنه اخراج یک دسته ناسیونالیسم افراطی از یک تشکل برای یک سوسیالیست معمولی ( نه چندان رادیکال) مقدمه ای برای هجوم فکری و سیاسی به گرایش ناسیونالیستی نامبرده و کل جریان ناسیونالیستی در جامعه میبوده است. کومه له در وحشت از حمله به ناسیونالیسم کرد، گرایش سیاسی جریان اخراج شده را پنهان میکند و از آن حرفی نمیزد. اگر نشانی از چپگرائی در کومه له بود، اخراج یک دسته ناسیونالیست افراطی به عنوان پیروزی چپگرایی و سوسیالیسم بر ناسیونالیسم ثبت میشد. اما اخراج اخیر در کومه له خاصیتی جز حفظ توهم پایه اجتماعی چپ کومه له در جامعه کردستان و دامن زدن به آن ندارد.
اگر پرچم مبارزه با ناسیونالیسم در کومه له برافراشته بود، ناسیونالیسم و ناسیونالیسم افراطی در آن بوجود نمیامد و رشد نمیکرد. اظهار وجود ناسیونالیسم افراطی در کومه له بر بستر آشتی کومه له با ناسیونالیسم کرد بوجود میاید و رشد میکند. آشتی کومه له با ناسیونالیسم یکی از دلائل رشد دستجات ناسیونالیستی در جامعه کردستان و دردرون کومه له میباشد.
ناسیونالیسم کرد در جامعه کردستان یک سنت قوی در کردستان ایران است. سوسیالیسم رادیکال هم یک جریان قوی در کردستان ایران است. سوسیالیستی که در جامعه کردستان به ناسیونالیسم کرد نتازد سوسیالیست نیست. پنهان کردن ماهیت ناسیونالیستی و ضد کمونیستی دسته " ضرورت فعالیت تحت نام کومه له" بیان دیگری از ناسیونالیسم کومه له است.

٢۵ مارس ٢٠٠٩