شروع سال نو در مریوان برای رژیم و مزدورانش شبی تلخ و برای مردم پر از شادی بود

آزاد مجیدی
به کمیته کردستان حزب حکمتیست
شب نوروز در  مریوان و حومه این شهر، شبی مملو از شادی و خوشحالی مردم و شب تلخی برای نیرو های سرکوبگر رژیم جمهوری اسلامی بود.

بر روال همیشگی، فرا رسیدن سال نو در این شهر با شکوه تر از چهار شنبه سوری ها بر گذار میشود. و امسال هم مردم در تقابل با تهدید های مکرر رژیم در مورد بر حذر داشتن مردم از تجمعاتشان بمناسبت فرا رسیدن سال نو، مردم شهر و روستا های حومه مریوان از هفته ها قبل تدارک شادی و تجمعات بزرگ خود را فراهم ساخته و خود را برای هر نوع ممانعت در برابر نیرو های رژیم آماده کرده بودند.
شب نوروز مردم محلات شهر مریوان و حومه، منجمله  شهرک های کانی دینار و جوجه سازی و روستا های نه ی، وله ژیر، چور، نه نه، لنج آباد و….در تجمعات بزرگ و کوچک دور هم جمع شده، زنان روسری های خود را پرت کرده و با روشن کردن آتش و  ترقه بازی تا پاسی از شب به رقص و پایی کوبی پرداخته و در چندین محله شهر نیز با مزدوان رژیم درگیر شده و ضمن زخمی کردن تعدادی از آنها در چند مورد نیز  به ماشین های گشتی مزدوان  حمله کردند. محله دارسیران واقع در بخش شمال شهر، بخاطر تجمع بیش از  هزار نفر در آنجا و ایجاد سد و مانع در مدخل آن، تا فردای روز بعد تماما در اختیار مردم قرار داشته و رفت و آمد مزدوران رژیم  به آنجا ممنوع شده بود. در محله کوره موسوی، بخاطر حمله مزدوران گشتی به یک زن، این محله به صحنه درگیری شدید بین مردم و مزدوان تبدیل گشته ضمن درگیری با مزدوران، مردم محله با سنگ و چوب و آجر به ماشین های آنها هم حمله  ور شده ضمن درهم شکستن یکی از  ماشین های مزدوان، آنها را فراری میدهند. در محله شبرنگ هم هزاران نفر از زنان و مردان دور هم جمع شده  ضمن ابراز شادی و حوشحالی، جوانان با روشن کردن لاستیک تراکتور و ماشین و رها کردن آن در سرازیری جاده اصلی این محله، مسیر رفت و آمد مزدوان رژیم را سد کرده و بدینوسیله از ورود آدمکشان رژیم به این محله جلوگیری کرده اند. چهار راه بایوه و خیابان وصال هم شاهد تجمعات بزرگی از جوانان و زنان مبارز بوده که تا پاسی از شب دور هم جمع شده و در مواردی نیز با مزدوران رژیم درگیر شده اند. در محله حاجی نجیم هم بخاطر حمله مزدوران به یک جوان، درگیری بین مردم و بویژه جوانان محله با مزدواران رژیم به مدت نیم ساعت ادامه داشت و این درگیری چنان وسیع بوده که اشتباهی تعدادی از لباس شخصی های رژیم نیز توسط مزدوران مسلح  مورد ضرب و شتم قرار گرفته اند.
 چندین ماشین مملو از مزدوان سپاه پاسداران  بمنظور جلو گیری از تجمع مردم ۱۰۰۰ خانواری روستای نه ی واقع در روبروی شهر، به آنجا اعزام شده و با مردم این روستا درگیر شده و بعد از ۲۰ دقیقه ناکام و سر افکنده ناچار به ترک آنجا شده اند.
بنا به اخبار رسیده بخاطر اعتراضات دسته جمعی چند هفته اخیر مردم شهر و حومه مریوان در رابطه با فقر و فلاکت و گرانی و بستن مرز به روی کاسبکاران، شرکت و تجمعات مردم مریوان در فرا رسیدن سال نو امسال، بیش از هر سال دیگری بوده و بهمین خاطر مزدوران رژیم در اکثر محلات شهر و روستا های حومه از ترس و وحشت عکس العمل مردم، نظاره گر و عدم دخالتگری را بر حمله به تجمعات مردم ترجیح داده و انتظار و گوشه گیری را اتخاذ کرده اند. در تمام درگیری این شب، ۲۰ نفر از جوانان دستگیر شده اند که روز بعدش آزاد گردیده اند. بدینوسیله فرارسیدن سال نو ۱۳۸۸ برای مزدوران رژیم در شهر مریوان، شبی بسیار تلخ و دردناک بود.