مبارزۀ دانش آموزان دبیرستانی یکی از شهر های سوئد

خبر

اعتصاب غذای دانش آموزان دبیرستانی شهر Piteå  سوئد  سومین هفتۀ خود را پشت سر گذاشت. این اعتصاب غذا بشکل امتناع شاگردان از خوردن نهار در مدرسه است. لسیت غذایی ارائه شده از طرف مدرسه بعد از تعطیلات ژانویه، علت اعتراض دانش آموزان می باشد.

شاگردان این مدارس می گویند غذای آنان اغلب حلیم، سوپ با کیفیت پایین و خوراک گیاهی می باشد.

یک لیست اعتراضی جمع آوری امضا در مدارس بگردش افتاده است. دانش آموزان ضمن اعتراض به صورت غذایی ارائه شده، خواهان طبخ غذا در آشپز خانۀ مدارس خود می باشند. در حال حاضر این آشپز خانه ها جهت تکمیل پخت اغذیۀ نیمه پخته مورد استفاده قرار می گیرند.

اعتصاب غذا ابتدا توسط شاگردان دو کلاس هفتم در مدرسۀ نورمالم  شروع شد که سریعاً به شاگردان دیگر سرایت کرد. سپس از این مدرسه به دبیرستان کریستنا کشیده شد. اکنون تمام دبیرستان های شهر Piteå در اعتصاب غذا با نخوردن نهار در مدارس بسر می برند.

یکی از شاگردان دبیرستان نورمالم  که مسئول شورای نمایندگان دانش آموزان می باشد در این رابطه می گوید: اعتراض ما به نوع غذای مدارس بعلت لوس بودن ما نیست. من خودم گیاه خوار هستم اما یک وعده سوپ که از پیاز، فلفل و ادویه تشکیل شده، غذایی نیست که مرا طی یک روز کامل در مدرسه سیر نگهدارد.

علاوه بر مطالبۀ فوق دانش آموزان خواهان حذف  اغذیۀ نیمه یا کامل کارخانه ای از برنامۀ ناهار مدارس شده اند.

روز جمعه ۱۳ مارس نمایندگان شورای دانش آموزان طی جلسه ای با مسئولان مدارس، در مورد مطالباتشان صحبت کردند. این جلسه بی نتیجه بود لذا دانش آموزان تصمیم به ادامۀ اعتصاب غذای خود گرفتند.

مارس ۲۰۰۹

منبع: نشریۀ Offensiv