بى بى سى، حداقل دستمزد و زنان خون آشام

نوید مینایی

بی بی سی از بزرگترین بنگاه های خبر پراکنی دنیا ست، در اکثر نقاط دنیا دفتر دستک و خبرنگار و نماینده دارد. اخیرا شبکه تلویزیونی فارسی هم راه انداخته است. چند میلیون پوند سرمایه گذاری کرده است و  پوشش خبری تصویری خود را گسترش داده است. عجیب نیست بی بی سی که در دوران انقلاب ۵۷ یکی از عوامل تاثیر گذار در روند انقلاب و جا زدن خمینی به عنوان رهبر انقلاب بود این روزها هم با تشخیص ملتهب بودن اوضاع سیاسی- اجتماعی در ایران دست به کار شود و تلاش کند تا در مقابل روند اوضاع و خواست مردم در ایران بایستد و همان حرف های حکومت را به شکلی دیگر و با کراوات و بدون حجاب بخواهد به خورد مردم بدهد.

اگر تصویر تلویزیون بی بی سی را نگاه نکنید دقیقا معلوم نیست تلویزیون جمهوری اسلامی ست یا نه! تحلیل گرانی که فقط حرف های سران جمهوری اسلامی را تکرار می کنند و حداکثر چند نظر موجود در حکومت اسلامی را پشت سر هم برای مخاطب باز گو می کنند و تمام تصویری که از جامعه می دهند از آمار رسمی جمهوری اسلامی فراتر نمی رود.

یک نمونه از این تصویر سازی بی بی سی را همین روزهای گذشته در باره حداقل دستمزد می توانید مشاهده کنید. وقتی مجری برنامه از تحلیل گر بی بی سی می پرسد نظرش درباره حداقل دستمزد که ۲۷۴۵۰۰ تومان است می پرسد، تحلیل گر می گوید البته این رشد دستمزد با تورم اعلام شده هم سطح است و تورم را می پوشاند حالا شاید کمی این کمتر یا بیشتر باشد و تورم و گرانی را برای کارگران جبران می کند، ولی قضیه از دید تحلیل گر بی بی سی اوکی است و در مقابل سوال اینکه مردم با این دستمزد با  چه استانداردی می توانند زندگی کنند تحلیل گر پاسخ می دهد خط فقر بسیار بالا تر از این است و بسته به این که چه مرجعی خط فقر را اعلام کند عدد خط فقر متغییر است. در واقع جوری وانمود می کند که خط فقر چیز مهمی نیست و مرجع قابل اتکایی برای تعیین سطح زندگی نیست. او در ادامه می گوید:" ولی سطح متوسط دستمزد کارگر بیشتر از این حد اقل است و درصد کارگرانی که حد اقل دستمزد را می گیرند اندک است." (آمار رسمی ۲۸ درصد است) و این زیاد مهم نیست چون تعداد اندکی این مبلغ حدا قل را می گیرند. سران حکومت اسلامی هم این چنین با این مسئله برخورد نکردند درباره خط فقر این چنین بی اهمیت و نسبی نشانش نمی دهند بلکه گفته اند خط فقر را اعلام نکنیم و درباره اش حرف نزنیم زیرا باعث تشویش اذهان عمومی می شود.

تصویری که تحلیل گر بی بی سی می دهد حتی از تصویری که وزیر کار یا وزیر رفاه جمهوری اسلامی می دهد هم بیشتر به نفع جمهوری اسلامی ست. وزیر کار جمهوری اسلامی حداقل خود را در مقابل اعتراضات هر روزه کارگران می بیند و آنقدر ها هم مثل تحلیل گر بی بی سی نمی تواند چنین وقیحانه از جمهوری اسلامی دفاع کند می داند جواب هر حرفش اعتراض و کمپین برای دستمزد است که هزاران کارگر را دارد حول خواسته مشخصی متحد می کند. ولی تحلیل گر بی بی سی این فشار را حس نمی کند و از جمهوری اسلامی از تلویریونی که میلیون ها کارگر در ایران  می بینند دفاع بی چون و چرا می کند.

زنان خون آشام !

از آیت الله بی بی سی نمی توان انتظار داشت که مدافع حقوق کارگر باشد و در مقابل حکومت اسلامی قرار بگیرد. ولی در قرن بیست و یکم اشاعه خرافاتی که هر کودکی می داند جرء داستان ها و افسانه هاست کاری ست که بی بی سی به عنوان "دانش و فن" روز روشن انجام می دهد. خلاصه ای از خبر را در زیر می خوانید:

"کشف بقایای یک خون آشام در ایتالیا

دانشمندان ایتالیایی بقایای اسکلت زنی را یافته اند که به احتمال قوی در زمان خود یک خون آشام بود.

این اسکلت که قدمت آن به قرون وسطی می رسد، با آجری در دهان یافت شده که به گفته دانشمندان به معنی آن است که با این کار سعی شده تا از برخاستن مجدد او از گور جلوگیری شود.

دانکن کندی، خبرنگار بی بی سی در رم می گوید بقایای این اسکلت در جزیره ای در تالاب ونیز کشف شده است.

به گفته باستان شناسان این اسکلت متعلق به سال ۱۵۷۶ میلادی است.

متیو بورینی از دانشگاه فلورانس ایتالیا می گوید روش به کار گرفته در قرار دادن آجر در دهان این زن، روشی سنتی در آن زمان بود. این کار برای آن انجام می شد که خون آشام دیگر نتواند تغذیه کند.

آقای بورینی در یک نشست متخصصان پرشکی قانونی گفت که در آن زمان گفته می شد بیماری طاعون که در سراسر اروپا شیوع یافته بود، توسط خون آشامان زن پخش می شود…"

می بینید؟! بی بی سی از اینکه افسانه ها و داستان های هالیودی را به عنوان واقعیت جا بزند هیچ ابایی ندارد. هیچ خحالت نمی کشد در قسمت دانش و فن سایت فارسی بی بی سی این خرافات را منتشر می کند. اشاعه ضدیت با زن و کارگر و جوان  و تحمیق مردم از جمله فعالیت های تعطیل ناپذیر بی بی سی است.

تلویزیون فارسی بی بی سی چند هفته ایست شروع به کار کرده است. ارگانی که با اشاعه این سیاست ها می خواهد مخاطب جمع کند قاعدتا نمی تواند در جامعه ای که مردم و به خصوص جوانان نه به فقر و سرکوب گردن می گذارند و نه کارگرانش به افزایش دستمزد جمهوری اسلامی رضایت می دهند و نه زنانش به این زن ستیزی اسلامی گردن نمی گذارند، بی بی سی نمی تواند حرف دل مردم در ایران باشد. نه تنها نمی تواند حرف دل مردن را بزند بلکه مخاطب هم نمی تواند این توهین به شعور جامعه را تحمل کند.