٨ مارس امسال از هر نظر با شکوه بود

عبدل گلپریان

یکبار دیگر مردم وفعالین برابری طلب  در کردستان، هم صدا با مردم سراسر جهان، زیر سرنیزه مزدوران سیاهترین حکومت تاریخ معاصر، در خیابان، میادین و پارکها، فریاد جهانی برابری طلبی زنان و مردان را به گوش جانوران حاکم بر ایران رساندند.

 ۸ مارس امسال در شهرهای کردستان، از جمله در سنندج سرخ، سقز، بوکان، نقده، کامیاران و در دیگر شهر های کردستان گرامی داشته شد. رژیم به دلیل وحشت و سراسیمگی از روز جهانی زن، ناچار به تحمیل فضای نظامی و تهدید علیه مردم شد. به همین دلیل در بسیاری از شهرها مردم در محافل و جمع های خانوادگی و در مهمانی های خود این روز را گرامی داشتند. همچنین در سطح وسیعی به همدیگر تبریک گفتند. کانال جدید به دلیل ابعاده گسترده بینندگانش، روز جهانی زن را بیش از همیشه در قامتی توده ای و میلیونی به خانه های مردم برد.

 در تعدادی از این مراسمها قطعنامه هایی به این مناسبت در میان مردم پخش و قرائت شد. در این قطعنامه ها کیفر خواست جنبشی ثبت شده است که تحقق مطالبات مندرج در آن، یعنی کنار زدن هرگونه دخالت مذهب در زندگی مردم. یعنی برچیده شدن کل بساط حکومت آپارتاید جنسی. پرداختن به مراسمهای ۸ مارس  از هر نظر مهم است و باید به ویژگی های آن  اشاره کرد.جنبش برابری طلبی در هشت مارس امسال و در تمایز با سالهای گذشته تنها به حضور فعالین و مدافعین حقوق زنان خلاصه نشد بلکه ابعاد توده ای بخود گرفت و این جنبش در این بعد میلیونی مورد توجه مردم واقع شد.

 شرکت  مردم علیرغم ابعادکمی آن در این مراسمها،  این جنبش عظیم و توده ای را نمایندگی میکرد. یکی دیگر از جنبه های ۸ مارس امسال رادیکالیسم و چپ بودن این مراسمها بود. قطعنامه های صادر شده که به تائید شرکت کنندگان رسید، رادیکالیسم، توقع و انتظاراتی که تشنه آزادی و سرنگونی حکومت ضد زن را با خود حمل میکرد،  این پیام را اعلام کرد.

 شرکت مردم و مضمون قطعنامه ها و شعارها ، خصلت ضد مذهبی بودن مراسمهای ۸ مارس را از خود بنمایش گذاشت که در خود گویای وجه تمایز خواست و مطالبات جنبش برابری طلبی از گرایشات و یا جریانات سطحی نگری  بود که شرمگینانه داعیه ”دفاع از حقوق زن“ را دارند. جریانات و احزابی که هیچگاه موقعیت فرو دست زنان مسئله و مشغله آنها نبوده و نیست. اما تحت تاثیر این فشار و فضای پرشور، چپ و برابری طلبانه،  به سبک  سطحی  خود و برای خالی نبودن عریضه ناچار به دادن پیام و اطلاعیه به مناسبت ۸ مارس شدند.  و بلاخره در یک کلام ۸ مارس ایستادگی و قد علم کردن در برابر مذهب و باورهای ضد زن و قوانین ارتجاعی و پوسیده حاکم  بر جامعه را نمایندگی کرد.این دستاوردی بزرگ برای جنبش دفاع از حقوق زنان است که غیر قابل باز پس گیری است.

 هشت مارس امسال بروایتی ادامه ۸ مارس در سال ۵۷ است و   بخوبی نشان داد که یک حکومت ضد زن، جنایکار و سرکوبگر، بشدت از همه گیر شدن آن در هراس است. ۸ مارس ۲۰۰۹ جلوه ای از اعتراض علیه نابربرای جنسیتی نظم سرمایه و علیه زن ستیزی حکومتی بود که بقا و تداوم عمر خود را با تحمیل حجاب برپا نگه داشته است. ۸ مارس امسال از هر نظر شور انگیز بود.

  از سنندج تا کانادا، از اصفهان تا لندن، جنبش برابری طلبی نشان داد که می خواهد وضع نابرابر موجود را  تغییر دهد. اما در ایران تحت حاکمیت مشتی اوباش ضد زن و ضد انسان، جنبش برابری طلبی و مدافع حقوق زن بخوبی قادر است که با باز شدن کوچکترین فرجه ای، استارت حرکتی باشد که هم گام با جنبشهای اجتماعی دیگر، جنبش کارگری و جنبش دانشجویی، بساط سه دهه از کثافت و جنایت  حکومت اسلامی و ضد زن را برچیند و آنرا به واقعیت تبدیل کند.

 جنبش برابری طلبی حقوق زن، می تواند تجارب و درسهای با ارزشی را از هشت مارس امسال به اندوخته و دستاورد

 مبارزاتی خود اضافه کند. یکی از این درسها، شناخت مردم از هراس و وحشت حکومت ضد زن در هشت مارس ها و بویژه امسال بود.  و دوم  نقش  و جایگاه کانال جدید، کانال مردم ایران که در ایجاد این شور و شوق برای استقبال از این روز  و با پخش برنامه های متعدد تلویزیونی، مسیر این دستاوردها را هموار کرد. این تنها نمونه کوچکی از هدایت، رهبری و سازماندهی حرکتهای چپ، رادیکال، برابری طلبانه و انسانی در جامعه است.

     با درود به همه زنان و مردان آزادیخواه وبرابری طلب و تمامی فعالین و سازماندهندگان مراسمهای ۸ مارس روز جهانی زن در شهرهای کردستان.

 * * *