پولى سازى مدارس دولتى سدى بزرگ براى یادگیرى و فشار مضاعف بر خانواده ها !

پولی سازی مدارس دولتی سدی بزرگ برای یادگیری و فشار مضاعف بر خانواده ها !

پس از تاکتیک مدیران و مدبران مدرسه های دولتی برای پولی سازی مدارس دولتی با طرح هایی به نام کمک های مردمی برای مدرسه یا برای کلاس فوق العاده این بار دانش آموزان باید پول وسایل تحقیق و کارهای عملی و درکل هزینه مدرسه را به جای دولت خودشان تهیه کنند. مدرسه حتی با گرفتن پول های هنگفت از خیریان و اولیای دانش آموزان حاضر به تهیه ی وسایل استاندار و به اندازه برای دانش آموزان نیست مثلا دانش آموزان مجبورند سالانه بیش از یک میلیون تومان به مدرسه بپردازند و برای اردو های ورزشی یا تفریحی هم خرج خوردو خوراک و ماشین با خود دانش آموزان خواهد بود. اگر کسی هم شهریه یا هر نوع مبلغ پرداختی دیگر را کمی دیر پرداخت کند جلوی صد ها نفر دیگر نام او را میخوانند و او تحقیر و آزار نبود موقعیت مالی خانوادگی خود را بر دوش میکشد. با این همه فشار و حتی “قانون” شکنی و معادله ی پول نه کنفرانس های تحقیقاتی برای آن ها برگزار میشود و نه پروژه ای در تخصص رشته ی هر فرد برای یادگیری علمی و بهتر انجام میگیرد و وسایل آزمایشگاهی و فنی هم یا خراب و شکسته اند یا انقدر تعدادشان کم است که کل وقت کلاس گرفته میشود.
اگر دانش آموزان بخواهند به صورت پراگماتیک چیزی را آموزش ببینند. کتاب های درسی را در سطح آموزشی بالاتری قرار داده اند تا از دانش آموزان برای کتاب های فوق یا پیشرفته پول بگیرند و با کنفرانس هایی که درمورد موفق شدن در کنکور میگیرند به آن ها تضمین خواهند داد اگر کتاب های اضافه درسی و کلاس های فشرده برای آن ها برگزار نشود قطعا شانسی برای قبولی در کنکور و رسیدن به مقاطع دانشگاهی بالا نخواهند داشت. در این بخش نوجوانان و جوانان با تخریب هویتی و طبقاتی مواجه میشوند که باید حد درکشان را تا یک فرد ۴٠ساله بالا بکشند که درک کنند غیر از انها خواهر و برادرانی دارند که خرج هایی مشابه انها دارند و پدر و مادر توانایی پرداخت این هزینه ها را ندارد و اگر هم داشته باشد باید چند ماه همه ی خانواده از خورد و خوراک و پوشاک خوب بگذرد و به طور خودمانی ٨شان گرو ٩شان باشد.
اکثر افرادی هم که در مدارس دولتی یا نیمه خصوصی در حال تحصیل هستند از خانوادهای متوسط یا کم در آمدند؛ افراد ثروتمند بچه های خود را به مدارس خصوصی میفرستند و در آنجا تمام خدمت گزاری و زمینه ی خواندن برای آن ها به خوبی فراهم شده است.همین موضوع باعث به وجود آمد بیشتر نابرابری در اجتماع و از طرف دیگری باعث فشار خانواده ها بر سر کودکان برای قبولی تیزهوشان و نمونه دولتی شده است. چون این مدارس به علت نمرات بالا و درصد امتیاز بالایی که آن ها از وزارت پرورده خواهند گرفت تقریباً رایگان هستند از دانش آموزان پول نمیگیرند همین باعث افزایش استرس دانش آموزان و عدم تمرکز آن ها برای درس خواندن خواهد شد و مدام نگران و متشنجند که دوباره کی باید پول به حساب مدرسه واریز شود و اگر نشود او باید چه سرکوفت هایی را تحمل کند؟!
این موقعیت باعث افت تحصیل دانش آموزان فشار مالی به خانواده های کم درآمد و پر جمعیت میشود که تمرکز خانواده ها و مدیران مدرسه را از یادگیری راه و روش زندگی و دانش به نگران شهریه و عدم پرداخت آن باشند که آینده ی نسل بعدی را به تمامی ویران خواهد ساخت و از خانواده و مدرسه به جای محیطی ارام برای اندوختن دانش محیطی پر از تنش عصبانیت تحقیر و عقب ماندن از تمام چیزهایی میشود که تحصیل کنندگان برای پیشرفت نیاز خواهند داشت..
منبع: شماره ٧٣ نشریه سوسیالیسم امروز
١٢ آبان ١٣٩٧
٣ نوامبر ٢٠١٨