افتتاح یک فرودگاه جدید بر گورستان جدید کارگران در استانبول!

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور اسلامی یک دولت ضد کارگری و ضد آزادیخواهی ،‌ روز دوشنبه ۷ آبان ماه، فرودگاه جدید شهر استانبول را در حالی افتتاح کرد که تا این تاریخ حداقل ۴٠ کارگر در این پروژه جان باخته اند.
افتتاح یک فرودگاه مجلل بر گورستان جدید کارگرانی که با درد و رنج و مرگ و بی حقوقی آنها توام بوده و هست، به هدف سود آوریهای کلان و نمایش مسخره”دست آورد بزرگ” برای یک مشت سرمایه دار انگل و دولت بورژوا اسلامی –ناسیونالیستی آنها به سر آنجام رسیده است. اسم واقعی “فرودگاه بزرگ جدید استانبول” به عنوان فرودگاه گور کن کارگران ترکیه باید نام گذاری گردد!. اگر ما با یک زره شرف و اخلاق و یک سیستم بسیار اندک نزدیکی به انسانیت روبرو میبودیم، میبایست چهارگوشه‌ آن فرودگاه را با پیگیره طلائی تک تک کارگران جانباخته “تزئین” میگردید، نه عکس و نقش و نگار یک سیستم ضد انسانی و یک مشت جانی ومرتجع در تاریخ ترکیه!

افتتاح این فرودگاه که گویا بعداز ١٠ سال دیگر و بعداز تمام شدن “تمام فازهای” آن به بزرگترین فرودگاه جهان تبدیل میگردد، بعداز سالها بکار گیری نیروی ارزان قریب به ٣٢ هزار کارگر ساختمانی، و بعداز بارها سرکوب اعتراضات کارگران مشغول بکاردر فرودگاه و بازداشت آنها، و به دنبال به گرو گرفتن هر باره دستمزدهای ناچیز بخش زیادی از کارگران، و بلاخره بعداز جان گرفتن جان عزیز دها کارگر، این مرکز تجارت اسلامی و سرمایه داری در ترکیه به سر آنجام رسید و جناب اردغان توانستند همراه با همسر لچک بر سرش در کنار عکس آتاتورک این گورستان را به اسم “بزرگترین فرودگاه جهان در استانبول”افتتاح نمایند.

بنا به اخبار اتحادیه کارگران ساختمانی ترکیه اساسا به دلیل فشارهای دولت برای تعجیل و اعمال فشار بر کارگران و کارکنان به منظور آماده شدن این پروژه در موقد مقرر در تاریخ ٢٩ اکتبر ٢٠١٨ ،نه تنها عاملی بوده در افزایش رقم بالای مرگ کارگران بر اثر سوانح کار، که بارها اعتراض کارگران به شرایط سخت کار، ندادن به موقع دستمزدهایشان و غیره با سرکوب و کسیل نیروی سرکوب نیز روبرو بودند. “نیت دمیر” رئیس اتحادیه کارگران ساختمانی با اشاره به مرگ کارگران ساختمانی در این پروژه گفته،‌” تعیین موعد ۲۹ اکتبر برای افتتاح این فرودگاه یکی از دلایل اصلی مرگ کارگران است”. او به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته بود که “این فرودگاه به یک گورستان تبدیل شده است و فشار بی وقفه کار و ساعت های طولانی انجام کار، از جمله دلایل مرگ کارگران است”. همچنین تظاهرات اعتراضی در رابطه با شرایط کار، دستمزد پایین و مرگ و میر کارگران ساختمانی در ماه سپتامبر از سوی اتحادیه‌های مستقل کارگری برگزار شد و به صورت رسمی اعلام شد که ۳۰ نفر از کارگران از جمله رهبران این اتحادیه‌ها بازداشت شده اند.

اما حداقل انتظار از اتحادیه کارگران ساختمانی ترکیه این است که به آسانی دست از سر دولت ضد کارگری ترکیه بر ندارد. گرفتن خسارت ناشی از این جنایت، تامین همیشگی هزینه خانواده کارگران قربانی، تلاش برای به محاکمه کشاندن دولت و سرمایه داران دست اندرکار این پروژه به عنوان مسببین مرگ کارگران، و خواست آزادی فوری فعالین بازداشت شده ،از جمله مطالبات فوری هستند که میتوان نه تنها کارگران ساختمانی که کل طبقه کارگر ترکیه را حول آن به میدان آورد. گرامی باد یاد کارگران جانباخته در گورستان جدید کارگران،”فرودگاه جدید استانبول”!
S_zijji@yahoo.se

منبع: شماره ٧٣ نشریه سوسیالیسم امروز
١٢ آبان ١٣٩٧
٣ نوامبر ٢٠١٨