توافق سه جانبه بر سر قتل یا ربودن جمال خاشقجی !

توافق سه جانبه بر سر قتل یا ربودن جمال خاشقجی !

از دو هفته پیش(روز دوم اکتبر) اخباری راجع به ناپدید شدن جمال خاشقجی درداخل سفارت سعودی در استانبول ترکیه بالا گرفته بود. جالب اینجاست آقای خاشقجی در روز روشن، جلو چشمان دها دوربین مداربسته، وارد سفارت سعودی شد. اما سفارت  سعودی با کمال وقاحت بارها عدم خروج خاشقجی از سفارت کشورشانرا علنا انکارکردند.

آقای خاشقجی شهروند عربستان او نزدیکانش زمانی مشاور خاندان آل سعود بوند. او انتقادات جدی به سیستم حکمفرمایی آل سعود داشت و هواداران و شنوندگان زیادی نیز از درون و بیرون عربستان نظرات او را دنبال میکردند. او در رفورمخواهی خود علیهه آل سعود مردم را به خرابکاری و شورش دعوت نمیکرد بلکه در مرحله اول خاهان رفورم از بالا بود.او بدلیل افکار سیاسی اش بارها تهدید شده بود به ناچار سکونت در آمریکا را برگذیده بود وبعنوان ستون نویس برای روزنامه واشنگتن پست کار میکرده است. و از ترس جان خود در سالهای اخیراز رفتن به عربستان خودداری کرده بود.
اما قضیه ناپدید شدن خاشقجی را ازهر زاویه ای نگاه کرد، نمیتوان از وجود طرحهای پشت پرده جهت حواله کردن آقای خاشقجی به سفارت سعودی مشکوک نبود.  طرحهائیکه خدیجه چنگیز” پروسه آشنایی شهروند ترکی و خاشقجی را سازماندهی کرد و لحضات تصمیمگیری خاشقجی به سفارت سعودی را به دولت سعودی گذارش داده و زمینه ترور او را فراهم ساختند. همزمان بطور حساب شده سعودیها همان روزکه قرار ورود خاشقجی به سفارت سعودی بود، یک تیم سازمانیافته قاتل را ازعربستان ساعتها قبل ازورود خاشقجی به سفارت سعودی، با پاسپورت دیپلوماتیک وارد استانبول  کرده و در سفارت سعودی جایگیر میکنند. و در ادامه، چرا آنروز تا ساعتها پس از خاتمه ماجرا برای هیچ کس دیگرجهت مراجعه به سفارت سعودی نوبت نگرفته بودند ؟. اما برای یک نگاه ساده به جهانیکه ما در آن بسر میبریم و به دستاندرکاران پرونده خاشقجی سه شخصیت برجسته این ماجرا را دونالد ترامپ، ملک سلمان و اردوغان را کنار هم قرار بدهید و به مسخره گی و عقبماندگی ذهنی جهانیکه ما در آن بسر میبریم توجه گرده و به حال میلیاردها انسان وامانده  افسوس بخورید.

پس مرگ سازمانیافته خاشقجی تله ای بود پشت پرده با همکاری دولت عربستان و ترکیه و آمریکا صورت گرفته است. حالا نتایج تحقیقات ترکها هرچه باشد مگر میتوان بدون اجازه شخصی اردوغان علنی شود؟  این همکاری ” مثلثی “که یکسوی ان عربستان و دوسوی دیگر آمریکا و ترکیه  هستند، با توافق سه جانبه اجازه طرح عملیاتی سعودی علیهه خاشقجی سازمان یافته است. عربستان مدتها بود میخواست خاشقجی راساکت کند. چون شهروند عربستان است، سعودیها حق ترور و یا انتقال او را برای خود به عربستان قائل بودند که بخاطر منافع مشترک سه جانبه، آمریاکا و ترکیه با آن مخالفتی نداشتند. آمریکائیها نیز در شرایط کنونی طرفدار میدیا و صدای آزاد نیستند. آمریکا ٣ استفاده را از این طرح خواهد کرد. اول اینکه شهروند زندانی خود(کشیش برانسون ) را به درخواست عربستان از ترکیه  آزاد کرد و دوم اینکه  ادامه قرارداد تسلیحاتی عربستان  با آمریکا میتواند چراغ سبز آمریکا جهت قتل یا ربودن(خاشقجی) را به دنبال داشته باشد. و نادیده گرفتن قتل خاشقجی توسط آمریکا به ادامه دوستی آمریکا با سعودی جهت استحکام روابط ضدیت باملاهای ایران میتواند یکی دیگر باشد.  ترکیه با آزاد کردن کشیش آمریکایی روابطش با آمریکا را عادی میسازد و تحریمهای آمریکا علیهه ترکیه برداشته خواهد شد. سوم، ترکیه پشت پرده بر سر منبج به توافقات اثتثنایی میرسد. با عربستان هم منافع ترکیه در سوریه است که ترکیه آنرا دنبال میکند. جدا از اینکه چه مبلغی سحودیها بابت این حسن نیت به اردوغان پرداخته اند، در باره گروههای جهادی طرفدارعربستان  در” ادلب” جهت پیشبرد طرح ترکیه نباید این گروهها مشکل تراشی کرده و یا اینکه  باید لوله سلاح هایشان را به سوی دیگر نشانه بگیرند.

دولت ترکیه ظاهرا تصمیم داشت از طریق روزنامه ها جهت تبرئه خود در این ماجرا، مدارکی از داخل سفارت سعودی ارائه بدهد که جمال خاشقجی داخل سفارت سعودی کشته شده است. اما این هیاهوچند روزبعد از سوی مشاور اردوغان تقریبا رد شد وهمچون شلیک تیری به تاریکی از آن یاد شد. اولا- کاملا آشکار است که ترکها ازهمان ساعات نخست،  اوضاع را لحظه به لحظه زیر نظر داشتند. پس اگر از ماجرا مطلع بودند و خود در آن دستی نداشتند، چرا همزمان با شنود شکنجه و قتل خاشقجی وارد سفارت نشدند؟  دوم- جای تعجب نبود که چرا سفارت سعودی از فاصله ورود جمال خاشقجی به آنجا ساعتها هیچ کس جهت کار کنسولی وراد سفارت نشد؟ سوم-  چرا ترکها از ماشینهایکه تیم قاتلان سعودی و محموله های سفارتی مشکوک در انروز را حمل میکردند و عکسها و ویدئوهای آن در فضای مجازی دست بدست میگشت، جلوگیری و تفتیش نکردند؟ چهارم- آیا سعودیها تصمیم داشتند خاشقجی را بعنوان محموله سفارتی دیپلوماتیک به عربستان برده  و محاکمه کنند؟ آیا او را کشته و در گاراج سفارت نگه داشته اند تا او را قطعه قطعه کرده و پس از سکوت ماجرا بکمک میت ترکی  به خارج از شهر منتقل و دفن کنند؟  دقیقا مشخص نیست که خاشقجی چگونه بقتل رسیده است. پنجم – ورود خانم جنگیز(نامزد جمال خاشقجی) به سفارت سعودی ممنوع نبود. پس چرا او را به داخل همراهی نکرد تا خود شاهد ماجرا بوده و یا با حضور او سعودیها از قتل خاشقجی پرهیز کنند؟ اگر با حضور وی همچون شهروند ترک در داخل سفارت سعودی اتفاقی میفتاد، ترکها با زرهپوش وارد ساختمان سفارت میشدند. ولی چرا اینطور نشد؟ آیا جمال از بس عاشق چلگیز بود که خطرات و تهدیدهای امنیتی را کاملا فراموش کرده بود؟ باور نکن چنین باشد ! درهرحال ممکنه شیوه قتل خاشقجی زیاد فرق نکند چون طرفین معامله” کیک مرده “را طبق توافق سه جانبه از قبل به سه قسمت بین خود بطور مساوی تقصیم کرده بودند .

 اینکه ماهیت دولت آمریکا، سعودی وترکیه چیست را به خواننده میسپارم.   به گفته سایت العربییه پس از خاتمه ماجرای تروردر سفارت سعودی، ملک سلمان گویا خود شخصا تلفنی از اردوغان بخاطر همکاریشان تشکر کرده و سفارت سعودی در واشنگتن ازعدم پیشداوری آمریکا در ماجرای مفقود شدن جمال خاشقجی تقدیر کرده است و مایک پومپئو در عربستان به خاندان سعودی در عدم پیگیری این موضوع اطمینان داده است. تا همه باهم سرپوشی محکم بر ماجرای ترور و قتل جمال خاشقجی بگذارند. ترامپ گویا خواهان نوار صوتی شده ، ترکها در جنگلها دنبال جسد خاشقجی هستند وسعودیها پس ازعملیات موفقیت آمیز ترور سازمانیافته دشمن درجه یک داخلی شان سازمان امنیت خود را بازسازی میکنند.
اما چند جمله کوتاه در مورد برخورد ایران به مسله ترور جمال خاشقجی . از آنجاکه آقای خاشفجی یک ناسیونالیست عرب بود وخواهان اصلاحات در عربستان بودند ، او همزمان اقدامات ایران در خاورمیانه را هم تجاوزکارانه و تروریستی در ابعاد وسیع توصیف میکرد. باتوجه به موضع روشن ایشان در مورد حکومت ملاهای ایران و سیاستهای آدمکشان ایران در رسانه ها،  سایتها و میدیای ایرانی راجع به پرونده خاشفجی بسیار محتاط  سخن گفته و یا تقریبا ساکت بودند.

بقول کوفی انا ن ، رئیس پیشین سازمان ملل : نحوه مبارزه علیهه متجاوزان وآنانکه حقوق بشر را زیرپا میگذارند، ضدیت بر اعمال خرابکارانه و ضد انسانی آنان است اهمیت دارد و نه توجه به آنچه که آنها از خودمیگویند. درقضیه خاشقجی، هم میدیاهای معتبر جهانی و هم سخنگویان دولتهای نامبرده بجز وراجی، چرندیات وزیروروکردن اخبار جهت خرید زمان کاری انجام ندادند. آیا عملیات نجات خاشقجی در سفارت سعودی سخت تر از عملیات نجات ١١ کودک  تایلندی گیر افتاده  در غار پر از سیلاب با فاصه بیش از۴ کیلومتردر تابستان امسال بود؟ البته که نه!

فرهاد جوانمردی ١٧ اکتبر ٢٠١٨