سال تحصیلی جدید، سال پایان جمهوری اسلامی

سال تحصیلی جدید، سال پایان جمهوری اسلامی

اول مهر درهای مدارس در ایران باز میشود. قرار است میلیونها کودک و نوجوان بار دیگر صحنه ی مدارس و دانشگاهها را به تصرف خود در بیاورند و با دانش نو زور آزمائی کنند. با شادی و عشق و نوید به آینده ای روشن همه ی خیابان و کوچه های شهرها و روستاها را از آن خود کنند. اول مهر باید روز نمایش چهره های جوان در همه جا باشد. از کودکی که اولین روزمدرسه را شروع میکند و با دلهره دست در دست والدینش با تردید و دو دلی و اشک ریختن راهی دنیایی دیگر میشود، تا جوانانی که قاعدتا باید تابستان خوبی را گذارنده باشند و هفته اول مهر را به بازگویی خاطرات خود از تجربه های تابستان اختصاص دهند.
این تصویر حداقلی است که میتوان از سیستم نظام آموزشی و بازگشت جوانان به محیط های آموزشی در هرجای دنیا داشت.
اما اول ماه مهر ۱۳۹۷ در ایران شروع دیگری برای دانش آموزان دارد. طبق آمار دولتی ایران ۱۲ میلیون و ۶۰۰ هزار کودک و نوجوان برای شروع در سال تحصیلی نام نویسی کرده اند.
اینکه چقدر این آمار بطور واقعی تصویری درست و عمومی از کودکانی که واجد شرایط هستند، میدهد جای شک و تردید فراوان است. بطور واقعی از تابستان تاکنون صدها هزار کارگر و کارمند صنایع کوچک و بزرگ بیکار شده اند و با توجه به نرخ سرسام آور مایحتاج زندگی و نزول ارزش پول در ایران میتوان به روشنی ارزیابی نمود که شمار بسیاری از کودکان کارگران نمیتوانند در سال تحصیلی ۹۷ در کلاسهای درس حضور یابند. کارگری که ۶ ماه است دستمزدی دریافت نکرده و بخاطر مبارزه برای حقوق معومقه اش تحت تعقیب است و نمیتواند شکم فرزندانش را سیر کند دیگرمدرسه رفتن فرزند گرسنه اش نه تنها تقدم ندارد، بلکه لوکس است و قادر به تامین مخارج مدرسه اش نیست. به همین خاطر باید آمارهای دولتی را بعنوان یک فریب تبلیغی از طرف جمهوری اسلامی نگاه کرد.
نظام آموزشی در ایران یکی از کثیف ترین و سیاهترین نظم های آموزشی است که اصل بر تحجر و کاشتن عقب مانده ترین و ارتجاعی ترین افکار در میان نوجوانان و جوانان است. نظام آموزشی قرار است که انسانهای مسخ شده ی مذهب را برای تمکین به خدا و نمایندگانش بر روی زمین بسازد تا کارخانه ی مذهب همچنان بردوام بماند و سران رژیم غرق در نعمت ، حکومت کنند و مردم فقیر و زحمتکش بر درگاهشان تقاضای عفو و بخشش کنند. انسان قرار است برده خدا باشد.
اما تمام سرمایه گذاری جمهوری اسلامی در این ۴۰ سال گذشته با رویگردانی جوانان نقش بر آب شد و عملا مدارس و دانشگاه ها به کانونهای ضد اسلامی تبدیل شده اند.
گذشته از آموزش خرافات، مدارس مخروبه و فاقد امکانات آموزشی مناسب ومدرن، نبودن معلمین کار آزموده یک مشکل دیگری است که خانواده ها و دانش آموزان با آن دست و پنچه نرم میکنند.دولتی که حاضر است تا دندان خود را مسلح به پیشرفته ترین سلاح های جنگی کند و اختلاس چیان و دزدان وکیل و وزیر هستند، بسیار روشن است که قادر به تامین ابتدائی ترین خواسته های های مردم نیست و نخواهد بود.
معملمین در ایران یکی از محرومترین طبقات جامعه را تشکیل میدهند. مبارزات آنها برای حداقل مزد و تامین زندگیشان در چند سال گذشته علیرغم اینک مورد حمایت جامعه قرار گرفته است، نتها نتوانسته اند به حقوق پایه ای خود دست یابد بلکه معلمین فعالی را که در راس این مبارزات قرار گرفته اند در سیاهچالهای جمهوری اسلامی زندانی کرده اند.
بازگشایی مدارس و دانشگاهها در ایران در دورانی که جمهوری اسلامی برای بقای خود تقلا میکند با توجه به فقر و فلاکتی که مردم و بویژه خانواده های کارگری را فرا گرفته است، میتواند به تحولی در مبارزات مردم علیه جمهوری اسلامی دامن بزند. مردم به تنگ آماده از گرسنگی و بیکاری و نبود امکانات آموزشی مناسب برای فرزندانشان باید خواست آموزش رایگان و حقوق برابر کودکان و شهروندان را برای دسترسی به آموزش مدرن و امروزی در مقابل خود قرار دهند. بدون شک مبارزات معلمان در این دوره با توجه به گستردش دامنه ی فقر وارد فاز بالاتری خواهد شد و در این دوره بهترین متحدان معلمان خانواده های دانش آموزان و کارگرانی هستند که هزینه تحصیل فرزندانشان برایشان قابل تامین نیست.
خواست آموزش رایگان و بهره مندی همه ی کودکان و نوجوانان برای دسترسی به آموزش بدون شک یک خواست بحق و ضروریست. کودکان حق دارند که از آموزش مدرن و امروزی بهره مند شوند. جدا از اینکه در چه خانواده ای بدنیا آمده اند از یک کودکی و نوجوانی شاد بهره مند شوند. چیزی که در جمهوری اسلامی جزو محالات است.
سال تحصیلی جدید، میتواند سال پایان جمهوری اسلامی باشد. باید نظامی که فقر و فلاکت و بدبختی را به مردم تحمیل کرده و کودکان را از کودکی و زیستن شاد محروم کرده است،لازمست به زباله دانی تاریخ انداخته شود. تنها با سرنگونی جمهوری اسلامی و ایجاد نظامی که انسان و رفاه و خوشبختی وی را سرلوحه ی خود قرار میدهد میتوان به این دور تسلسل سیاهی پایان داد.
***