چگونه حماقت دولت و پلیس هلند، در عرض چند ساعت دفاع از دو کودک ارمنی را به یک حرکت ملی تبدیل کرد!

چگونه حماقت دولت و پلیس هلند، در عرض چند ساعت دفاع از دو کودک ارمنی را به یک حرکت ملی تبدیل کرد!

بعد از آنهمه سخنرانی های آتشین نخست وزیر و معاون وزیردادگستری در باره کاربرد سیاستهای قاطع و سختگیرانه، در عرض چند ساعت تصمیم دولت تغییر کرد و لیلی ۱۲ ساله و هویک ۱۳ ساله که بیش از ده در هلند بسر می برند، اقامت گرفتند!

سرانجام مقاومت هوشمندانه نیروها و احزاب طرفدار پناهندگان علیه سیاستهای بیگانه ستیز پیروز شد!

آقای مارک روته نخست وزیر هلند از حزب لیبرال و معاون وزیر داد گستری مارک هاربرس تا دیروز دنکیشوت وار از کاربرد سیاستهای قاطع و سخت و مزایای سختگیری دم می زدند! امروز زبانشان لال شده و حاضر به مصاحبه با مطبوعات نیستند!

۳۰۰ کودک دیگر دقیقا در همین وضعیت و در آستانه اخراج هستند ولی دولت هلند در مورد آنها رحم نخواهد کرد و آنها را اخراج خواهد کرد!

هرکس مخفی گاه این بچه ها را لو دهد همکار نازیهاست!…

فرار و مخفی شدن لیلی و هویک
صبح روز شنبه قرار بود بچه ها را از خانه ای که به آن پناه آورده بودند به فرودگاه ببرند. تمامی تداراکات لازم برای اخراج به ارمنستان از جمله بلیط هواپیمای آنها آماده شده بود.
عصر جمعه وکیل آنها با دلایل جدید ازجمله اینکه مادرشان بخاطر مشکلات روحی توانایی مراقبت از بچه ها را ندارد و باید شش ماه بستری شود… دولت در جواب این منطق گفت: در هر حال آنها باید اخراج شوند، بعد از شش ماه می توانند با مادرشان زندگی کنند. علاوه بر آن دولت هلند مدعی شد در همکاری با دولت ارمنستان تمامی تدارکات لازم را برای اخراج و زندگی نرمال در ارمنستان فراهم کرده است. آنها باید اخراج شوند!…
دادگاه آمستردام هم تقریبا در یک حالت استثنائی در نیمه شب به تقاضای وکیل برای بررسی مجدد پرونده و به تاخیر انداختن اخراج تا حکم بعدی دادگاه، جواب منفی داد!
بچه ها بعد از شنیدن حکم قاضی شب از خانه فرار می کنند صبح روز شنبه صاحب خانه به بطور رسمی به پلیس گزارش می دهد که آنها فرار کرده اند و نمی داند بچه ها به کجا رفته اند!…

اطلاعیه خبری پلیس و پیامدهایش
بعد از انتشار خبر فرار و گم شدن بچه ها، پلیس در اطلاعیه ای از مردم خواست:
“پلیس برای پیدا کردن این کودکان به کمک شما نیازمند است. آیا آنها را دیده اید یا می دانید کجا هستند؟ در آنصورت به طور مستقیم با پلیس تماس بگیرید”.

تعداد زیادی از فعالین شبکه های اجتماعی فراخوان به نافرمانی مدنی دادند! از مردم خواستند که به شماره مخصوص پلیس زنگ بزنند و بجای لو دادن این دو کودک ارمنی با دادن اطلاعات نادرست آنها را گمراه کنند!
خبرنگار روزنامه فولکس کرانت گزارش می دهد: در رسانه های اجتماعی، مردم از فراخوان پلیس برای کمک به جستجوی کودکان ارمنی بسیار خشمگین هستند. پیتر ار دفریس روزنامه نگار بسیار معروف و کارآگاه جرایم جنایی، در تویت خود نوشت: ” پلیس برای پیدا کردن لیلی و هویک از شهروندان کمک خواسته است، زیرا آنها “نگران امنیت” بچه ها هستند … انگار این بچه ها اگر بدست وزارت دادگستری بیفتند امنیت شان بیشتر خواهد شد! چه خبر مسخره ای! آنها حق دارند در خانه من پنهان شوند. هر کس که آنها را لو دهد یک NSB’er یعنی جاسوس نازیها است! ”
( در زمان جنگ دوم جهانی در هلند دولتی طرفدار نازیها سر کار آمد که برای پیدا کردن یهودیها با نازیها و فاشیسم هیتلری همکاری می کردند! به همین دلیل یادداشت فوق قویترین اشاره ایست به وحشتناکترین خیانت تاریخی هلندی ها در تحویل دادن یهودیها به هیتلر! زمانی که کسی می گوید: هر کس این بچه ها را تحویل دهد عضو “ان – اس – بی ” هست، یادآور روزهای حاکمیت فاشیسم و دولت مزدورد در هلند در سالهای جنگ دوم جهانی و برگرداندن پناهندگان به کشور ناامن آلمان است! توضیح از احمد پوری)

“در شبکه های اجتماعی بسیاری از شهروندان نارضایتی خود را از سیاست دولت هلند نشان می دهند و آشکارا می گویند اگر ما این بچه ها را در جایی پیدا کنیم حتما به پلیس گزارش نخواهیم داد! “به شکار مردم کمک نکن!” اگر آنها را پیدا کردید، به آنها پناه داده و جهت اطمینان از سلامتی جسمی و روحی آنها با پزشک خانواده مشورت کنید. در هر صورت پلیس را به هیچ وجه از محل اختفای آنها مطلع نکنید! رهنمود های فوق یکی از بالاترین واکنشها در شبکه های اجتماعی است. در ضمن تعداد بسیار زیادی از کاربران شبکه های اجتماعی برای دادن مخفیگاه های مختلف اعلام آمادگی کرده اند!”

این خبرنگار معروف هلندی در تویت دیگری از مردم خواسته است: بپاخیزید و دیگر تحمل نکنید، آنچه که برای پیروزی شیطان لازم است این استکه انسانهای خوب کاری نکنند! بگذارید مارک روته نخست وزیر هلند صدای شما را بشنود همان کسی که می گوید: گاهی باید سخت و قاطع بود! دقیقا اکنون وقت آنست که توده ها در مقابل نخست وزیری که از مالیات مردم ۵٫۶ میلیارد اورو بعنوان دوکاو مالیاتی به شرکتهای چندملیتی می بخشد، قاطع و سخت باشند!
اگر دولت ما با بچه های خود اینگونه رفتار می کند بهتر است در سایر مسائل بین المللی زبانش را کوتاهتر کند!

چرا تصمیم دولت هلند در مورد این دو کودک تغییر کرد؟
علاوه بر فعالیت تمامی احزاب و نیروهای مترقی و نمایندگان پارلمان طرفدار پناهندگان و مخالف سیاستهای بیگانه ستیز، اطلاعیه خبری پلیس تبدیل به نقطه عطفی در اتحاد و گسترش مقاومت توده ها علیه سیاست غیرانسانی دولت شد!

وزیر دادگستری و معاونش آقای هاربرس که مسئول اموربیگانگان نیز هست، علت لغو تصمیم قبلی خود را اینگونه بیان کردند.
“با توجه به تحولات کنونی که در این مورد اتفاق افتاده است، امنیت و سلامتی کودکان دیگر به اندازه کافی نمی تواند تضمین شود”. به همین دلیل لیلی و هویک در هلند اقامت پناهندگی دریافت می کنند!…
هرکسی که بتواند منطقی فکر کند می فهمد که تصمیم دولت هلند مبنی براخراج کودکانی که در هلند بزرگ شده اند یک تصمیم غیرانسانی است. علاوه بر نقش فعالیت نیروها و احزاب مترقی خارج از اعتلاف دولت حاکم، در گیری گسترده توده ها مبنی بر محکومیت سیاست غیرانسانی دولت و فشار به احزاب حاکم آنقدر موثر شد که سرانجام دو حزب از چهار حزبی که دولت را تشکیل داده اند، علیه سیاست دولت موضع گرفتند. فشار درونی حزب دمکراتهای ۶۶ وحزب اتحاد مسیحی که در دولت کنونی شرکت دارند در تغییر تصمیم دولت نقش بسزایی داشت.

عکس العمل بازرس ملی سابق
آلکس برنینکمیر بازرس ملی سابق هلند و استاد بزرگ در حقوق شهروندان، قوانین مدیریت اداری، از سال ۲۰۱۴ عضو دادگاه اروپایی حسابرسان…
درست برعکس نخست وزیر هلند که دعوت به سختگیری می کند، می گوید: بهتر است گاهی نرمتر و مهربانتر باشیم… او معتقد است فضای سیاسی در هلند بسیار تحریک شده و هیجان زده است. ما از دمکراسی زنده و فعال خیلی فاصله گرفته ایم… اینجا خانه واقعی لیلی و هویک است، آنها نباید اخراج شوند…

شهردار آمرسفورت می گوید من در میان صدها نفر از کودکانی در شهر خودم هستم که دقیقا در وضعیت لیلی و هویک قرار دارند. میدانم که اگر به یکی از آنها کمک کنم باید به همه کودکان دیگر نیز کمک کنم!…
آلکس برنینکمیر در باره سئوال این شهردار می گوید: معاون وزیر دادگستری باید از حق ویژه خود برای دادن اقامت در این موارد استفاده کند. “این مسئله به وجدان انسانی مربوط می شود که برای سیاست انسانی بسیار ضروری است.”

(در هلند قانونی هست بنام “حق ویژه وزیر” وزیر می تواند بدلایل خاصی به یک نفر حتی خارج از پروسه حقوقی با استفاده از این حق ویژه اقامت بدهد. مثلا بگوید این فرد برای کشور ما یک ارزش افزوده است، یا بدلایل انسانی، یا بدلایل ملی، یا… اگر وزیری تحت شرایط خاص برای دادن اقامت یکبار از این قانون استفاده کند، اصولا نمی توان او را وادار کرد که به کیس های مشابه هم جواب مثبت بدهد!… در شرایط بسیار استثنائی می توان وزیر را وادار کرد به کیس های مشابه رفتار مشابه داشته باشد. یکبار در یکی از مهمترین اعتصاب غذاهای کارگران غیرقانونی در هلند، سرانجام وزیر مجبور شد با استفاده از این قانون حق ویژه به ۱۳ نفر از کارگران اقامت دهد. ما با مقایسه پرونده آنها با کارگران دیگر و بیش از دوسال بست نشستن در کلیساهای شهر دنهاخ و تظاهرات دائم و رسانه ای کردن برخورد ناعادلانه دولت، سرانجام مسئله را به نقطه ای رساندیم که قاضی ها از وزیر خواستند توضیح دهد که با کدام معیارها به ۱۳ نفر جواب مثبت و اقامت داده است؟ به محض اینکه وزیر مجبور شد معیارهای خود را علنی کند، با مقایسه پرونده ها ما ثابت کردیم که خیلی از کارگران دو یا چند برابر بیشتر از کسانیکه جواب گرفته اند در هلند کار کرده اند، مالیات داده اند،… و صلاحیت آنها برای جواب گرفتن بیشتر است… سرانجام قاضی ها وزیر را مجبور کردند به کیس های مشابه رفتار مشابه داشته باشد… ۲۷۰۰ نفر از این کارگران جواب مثبت و اقامت دریافت کردند. پیروزی بزرگی به همه سازمانهایی بود که بیش از دوسال برای اجرای عدالت به این کارگران کمک می کردند… امیدوارم روزی بطور کامل تجربه این حرکت بی نظیر را بنویسم… )

عکس العمل خانم مارخریت کلافربور بازرس ملی کودکان:
بازرس ملی کودکان فوق العاده خوشحال است که لیلی و هویک می توانند در هلند بمانند. خوشحالی او فقط برای هویک و لیلی نیست، بلکه برای هلندیها هم هست. او در بیانیه ای نوشت: “حقوق کودکان و امنیت و رفاه کودکان پیروز شد!”
اگر آنها را اخراج می کردند، بنیادی ترین حقوق کودکان نقض می شد. او می گوید غیرقابل تصور است که هنوز بعد از ده سال اقامت این کودکان در هلند، آنها را اخراج می کنند. خانم کالفربور می گوید: متعهد است از یک سیاست پناهندگی خوب که حقوق کودکان در مرکز آن قرار دارد دفاع کند!

این حرفها را مقایسه کنید با ایرانی هایی که در زیر پستهای قبلی من در مورد این کودکان می نوشتند:
چرا نباید اخراج شوند؟ مگر در ارمنستان جنگ هست؟ مگر ارمنستان برای زندگی جایی بدتر از افغانستان و سوریه است؟ ایکاش نویسنده این سطور در مقابل آئینه با صدای بلند جمله ای را که نوشته چند بار بخواند. شاید صدای خودش را بشنود وکمی فکر کند. در جمله ایشان می توان ایران را جایگزین ارمنستان کرد. آنوقت پرسش ایشان اینگونه تغییر می کند: مگر ایران برای زندگی جایی بدتر از افغانستان و سوریه است؟ با توجه به منطق خودتان لطفا جواب دهید، راستی شما چرا و چگونه پناهنده شدید؟… خوانندگان ارجمند می توانند در باره درجه برخورد غیرانسانی و تملق گویی این کاسه های داغتر از آش قضاوت کنند. انگار تنها خودشان به اشرافیت پناهندگی سیاسی ناب تعلق دارند!… مبارزه برای جهانی انسانی تر برای چنین افرادی معنی ندارد. با تحقیر دیگران برای خودشان سرمایه اشرافیت سیاسی جمع می کنند!…

دو اصل مهم برای پیروزی
یک: هلندیها ضرب المثل بی نظیری دارند که می گویند: ” تیر نینداخته هرگز به هدف اثابت نمی کند!”
دو: اصل قدری بیشتر مقاومت و پافشاری کردن. در هر مبارزه و تلاش اجتماعی برای رسیدن به قله های ناشناخته در یک ضربت نمی توان به هدف رسید! باید ناامید نشد و بایادگیری هوشمندانه از اشتباهات و تغییرات محیط به تلاش مجدد دست زد… هیچ نابغه و دانشمندی در اولین تلاش و آزمایش به کشف و اختراع مهم نرسیده است. بعضی وقتها پیروزی به تلاش پیگیر آنها در مدت زمان بسیار طولانی بستگی داشت!…
اگر مدافعان و اطرافیان لیلی و هویک به حرفهای معاون وزیر گوش کرده بودند و آخرین تلاش را برای نجات لیلی و هویک نکرده بودند، اکنون آنها در ارمنستان بودند!… عوامل زیادی دست بدست هم داد تا آنها با نافرمانی مدنی و فرار از خانه و مخفی شدن دوباره توانستند فرصت تغییر وضعیت را بیابند…

با احترام،
احمد پوری (هلند) ۰۹ – ۰۹ – ۲۰۱۸

******************************

بهتر است برای اطلاع بیشتر به دو یادداشت قبلی من مراجعه کنید:
آیا فردا لیلی و هویک دو کودک ۱۲ و ۱۳ ساله ارمنی بعد از ده سال اقامت در هلند، علیرغم اینهمه اعتراض بزور به ارمنستان اخراج خواهند شد؟
گزارش تصویری از تظاهرات دیروز علیه سیاست اخراج اجباری لیلی و هویک
آقای مارک روته نخست وزیر هلند امروز بعد از جلسه وزاری کابینه گفت: بعضی وقتها باید تصمیم های سخت گرفت و اجرا کرد! “این بدان معنی است که شما باید در برابر افرادی که حق داشتن اقامت را ندارند، باید سخت باشید” او اضافه کرد این امر برای داشتن یک سیاست پناهندگی عادلانه ضروریست!
ادامه مطلب…
https://www.facebook.com/ahmed.pouri/posts/2243665222319367

دو کودک ارمنی بعد از ده سال اقامت مخفی و علنی در هلند روز شنبه بزور اخراج و به ارمنستان برگردانده می شوند!
فردا از ساعت ۱۲ تا ۱۴ در لانگه فویفربرخ (برکه کنار پارلمان هلند) تظاهراتی سازماندهی شده و در ساعت ۱۳ قطعنامه ای به سه تن از نمایندگان پارلمان ارائه می شود!
فردا این بچه ها با لباس سیاه در این تظاهرات شرکت خواهند کرد!
https://www.facebook.com/ahmed.pouri/posts/2241070172578872?__xts__[0]=68.ARA0pWo9ZRDnYtgdG7r2mvhXido9ci9NX94q5cIdJ08eLXfszDqOlzo1ZR6aGIPFYE4vpJ1hTc2ysClg19Sj1SkhaOfC-aWaZhXrCSp1NMAiGGJf0okrbC75KwcyM-Q1VBiGVV0Sfb12Wbek8DzmvCOjjuHqAYG6X5aU6Q8sgqvil3tYnFjLog&__tn__=C-R

منابع:

Lili en Howick mogen in Nederland blijven, tieners zijn weer terecht
https://www.volkskrant.nl/…/lili-en-howick-mogen-in-nederl…/

Weggelopen Lili en Howick mogen in Nederland blijven
https://www.telegraaf.nl/…/weggelopen-lili-en-howick-mogen-…
خبرگذاری سراسری هلند:
https://www.youtube.com/watch?v=tWGuXcC-QE8

تویت پیتر ار د فریس


Staatssecretaris Harbers (VVD): ‘Lili en Howick mogen BLIJVEN’
http://www.dagelijksestandaard.nl/…/staatssecretaris-harbe…/
Uitzetting Lili en Howick gaat door
https://www.telegraaf.nl/…/uitzetting-lili-en-howick-gaat-d…
Armeense tieners Lili en Howick zijn terecht en mogen blijven
https://nos.nl/…/۲۲۴۹۵۳۱-armeense-tieners-lili-en-howick-zi…
Beslissing Harbers: ‘Een gewetensvraag, die heel essentieel is voor het beleid’
https://nos.nl/…/۲۲۴۹۵۶۷-beslissing-harbers-een-gewetensvra…

پیوند این پست در صفحه فیس بوک:

https://www.facebook.com/ahmed.pouri/posts/2246299055389317?__xts__[0]=68.ARAAW0TveubknBG2R9xh0JUzHxrGBhgc5sEllcyKopeg6rVdlfM7-jRGTUKT33hvW0RbIhO-XvEkZryClZufUjeYXfUDsCX2-g8THW80xEuOu6cZEYQBsIO6-zsqjypAw-Qr0fIFW7AsqX34Lkufc8g74mOsBWWm1sSDpMJJx-rxTPeV9pxodw&__tn__=C-R