آینده روشن مبارزه ما

ابتدا نگاهی اجمالی به تحریم های اعمالی از جانب دولت آمریکا علیه جمهوری اسلامی می اندازیم و سپس به نقش و جایگاه کارگران و مردم در برخورد به این موضوع در این مقطع  می پردازیم .

شا مگاه ۱۷ اوت به وقت شرق آمریکا، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا فرمان اجرایی شدن دور اول تحریمها بعد از خروج از برجام را بطور یکجانبه علیه جمهوری اسلامی امضا کرد . اما این تحریمها شامل چه مواردی می شود، چه تاثیری بر دستگاه حاکمه ایران دارد،  در معیشت مردم چه تاثیری می تواند داشته باشد و در نهایت در روند تحولات سیاسی ایران چه تاثیری دارد؟

ایندور تحریمها شامل معاملات دلاری و ریالی ، معامله طلا و سایر فلزات گرانبها ، تحریم صنعت خودرو سازی وهمچنین صنعت هوایی ایران ازخرید  هواپیما گرفته تا تهیه قطعات یدکی آن می گردد.

این تحریمها در فواصل  ۹۰ روزه تشدید می گردد و در مرحله بعد شامل صنایع نفت وگاز و کشتیرانی و خدمات بیمه ای و در نهایت کاهش فواید ارزی ایران می گردد.

تحریم اقتصادی سیاست جنایتکارانه ای است که آمریکا و متحدانش به عنوان ابزار قلدری و زور گویی در نزاع با دولتها بکار میگیرد. این سیاست مستقیم و غیر مستقیم زندگی مردم عادی را تحت فشارقرار میدهد. مصائب این سیاست را مردم عراق و اکنون ایران به خوبی لمس میکنند. در این مورد جمهوری اسلامی هم تحریم اقتصادی آمریکا را بهانه ای میکند، تا تعرض معیشتی علیه طبقه کارگر و مردم را به این بهانه توجیه کند.  در نتیجه بیشتر فشار آن و در واقع تاثیر مستقیم آن بر معیشت مردم و در مواردی تاثیر مخرب و مستقیم بر سلامت و ایمنی مردم دارد.

از دیدسیاسی و اقتصادی جمهوری اسلامی در مقابل این تحریم ها تقلاهای بیهوده ای را در پیش میگیرد، از جمله:  در صحنه بین المللی ایران روی حمایت دو قطب ژئوپلتیک حساب نموده است .اول کشورهای اتحادیه اروپا که در واقع حمایت آنها فقط بصورت سمبلیک و تا حد حمایت حقوقی از شرکتهایی است که در صورت معامله با ایران و در معرض تنبیه آمریکا قرار گیرندرا مورد حمایت حقوقی قرار بدهد ،که این احتمال بسیار دور از ذهن و غیر واقعی بنظر می رسد .

و دوم حساب باز کردن روی متحدان ژئوپلتیک و منطقه ای نظیر چین ، روسیه ، هند و ترکیه

چین : بعنوان بزرگترین مصرف کننده انرژی در جهان قطعا” از این شرایط بهره برداری مینماید تا هم در رقابت تجاری با آمریکا سود مند گردد وهم ایران را باتوجه به مشکل پرداخت قیمت نفت به انبارکالاهای بنجل و بی کیفیت تبدیل نمایید ؛ و اقتصاد و اشتغال خود را گسترش دهد.

هند : قبلا یکی از خریداران عمده نفت ایران بود که در چند ماه گذشته اعلام نموده حاضر به پذیرش ریسک تنبیه از جانب آمریکا  نیست .در نتیجه عملا واردات نفت از ایران را به حداقل رسانده است.

روسیه :روسیه در تقابل سیاسی و اقتصادی با آمریکا و همچنین استفاده ابزاری از ایران در رقابت با آمریکا و باتوجه به اینکه خود به عنوان یکی از بزرگترین تولید کنندگان نفت غیر اوپک از این تحریمها استقبال مینماید زیرا با وارد شدن شک به بازار نفت روسیه جزو کشورهای متنفع از این تلاطم میباشد.

و در نهایت ترکیه : که در شرایط کنونی بر سر مسائل مختلف با آمریکا در تنش است ومسائلی نظیر بحران بر سر زندانی نمودن کشیش مسیحی و بحث سوریه و اختلافات با اسرائیل ؛تحریم دو نفر از وزرایی دولت ترکیه و همچنین نحوه هزینه های ناتو خود نیز دچار سقوط ارزش لیر ترکیه گشته ، در نتیجه در شرایط کنونی  از  کمک به ایران در دور زدن تحریمها تا زمان گرفتن امتیاز از امریکا استقبال می نماید.پس می توان گفت که هیچ راه مطمئنی وپشتیبان محکمی در صحنه بین المللی برای جمهوری اسلامی وجود ندارد .

امادر عرصه داخلی، تشدید تنگناهای اقتصادی و معیشتی ، گسترش زندگی زیر خط فقرو همزمان گسترش اعتراضات کارگری و توده ای،  فساد گسترده و عیان مسئولین رده بالای کشوری و لشکری،  انباشت مشکلات طی سالهای متمادی و ناتوانی حکومت از تامین حداقل خواستهای اولیه شهروندان به اضافه ماجراجوییهای منطقه ای که هزینه سرسام آوری بر دوش حکومت نهاده ؛ عرصه را بیش از پیش بر نظام اسلامی تنگ کرده و زنگ سقوط نظام اسلامی را برای سران جمهوری اسلامی به صدا در آورده وخودشان به خوبی آن را لمس میکنند.

نقش طبقه کارگر و صف آزادیخواه چیست؟

ما کارگران ،زحمتکشان ؛ جوانان ؛ دانشجویان وزنان و مردم تحت ستم که تاکنون و در طول تاریخ همیشه زیرسلطه حاکمیت طبقات استثمارگر و حکام و دولتهای ضد مردمی آنها بودیم، مردم معترض و آزادیخواهی که حاکمیت سیاه جمهوری اسلامی را تجربه کردیم، مبارزه و تلاش فروانی برای رهایی و آزادی و عدالت انجام دادیم، اکنون کوله باری از تجربه مبارزاتی و توان تشخیص راه صحیح را داریم .

تردیدی نیست که تنش میان حکومت اسلامی و آمریکا جنگ دو دولت ضد مردمی و دو روی سکه سرمایه داری کثیف و نظام بورژایی حاکم در دنیای امروزند.هیچکدام دلشان بحال مردم نسوخته است ، در هیچ کجای تاریخ جامعه طبقاتی،  برده دار و سرمایه دار در جهت منافع طبقه محروم جامعه گامی برنداشته اند. مردم ایران بارها به مبارزات وسیع و انقلاب دست زده و از جمله به عمر سیستم ارتجاعی سلطنت پایان دادند، اما در غیاب آلترناتیو آزادیخواهانه خود به اهداف برحق خود نرسیده اند. بعد از انقلاب ۵۷ حاکمیت جمهوری اسلامی نتیجه اش شده، هفت میلیون بیکار و بیست ودو میلیون جوان که قدرت تشکیل خانواده ندارد ،از هر ده ازدواج شش تای آن به طلاق انجامید. شش میلیون معتاد تولید شده است. سن تن فروشی به ۱۴ سال رسیدو ۷۰ در صد مردم زیر خط فقر و ۴۲ درصد مردم در خط فلاکت قرار گرفت.

اینبار نوبت طبقه کارگر و ما مردم آزادیخواه است ، ما پرچم دار آزادی برابری و حکومت کارگران و زحمتکشانیم ، الان حکومت اسلامی در شرایط سقوط است ، در هیچ مقطی از تاریخ تا به این حد به پیروزی نهایی نزدیک نبودیم ، امروز باید در هر محله ، کارگاه و کارخانه و دانشگاهی ابتکارات مبارزاتی را به دست بگیریم، خود را متحد و متشکل کنیم. شوراها تشکیل دهیم ، شورایی که امروزنقش هسته مبارزه و انقلاب را دارد و در فردای پیروزی ارگان اعمال اراده مستقیم آحاد مردم و تشکیل حکومت است.

ما این بار به کمتر از خواسته های برحق خود رضایت نمی دهیم. دیگر نمی گذاریم مبارزه انقلابیمان را به کجراه ببرند.  دیگر جایی برای آلترناتیو سلطنتی تا ملی گرایی و فدرالیسم و مذهب وجود ندارد.  اهداف و خواسته ما مشخص است ، سرنگونی جمهوری اسلامی و برقراری حکومت واقعی کارگران و زحمتکشان.

 برخیزید دوزخیان زمین.

***