دروغپردازی بی بی سی و مشکلات افغانها

دروغپردازی بی بی سی و مشکلات افغانها
طی خبری که پنجشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۷ از بی‌بی‌سی فارسی پخش شد ، حکومت ایران به افغانهای مقیم ایران اجازه داد تا از این پس بتوانند بین مرزهای ایران و افغانستان رفت آمد کنند. تلویزیون بی بی سی که همیشه سعی در پوشاندن واقعیات در داخل ایران دارد اینبار نیز با دعوت از فواد مسیحا که گویا کارشناس امور افغانها در ایران است تا در این باره توضیح بدهد. آقای مسیحا با چهره ای برافروخته که ممکنه دلیل ان ممانعت بی بی سی ازپخش حقایق باشد، در جواب گذارشگر بی بی گفت ” که این اولین باریست در ۴ دهه گدسته افغانها از چنین امکانی استفاده کنند”. اما حقیقت چیست؟
سو استفاده حکومت ایران از افغانهای جنگ زده.
در سالهای ۵٩ و ۶٠ و تا خروج شوروی از افغانستان ، دولت ایران با پرداخت حق الزحمه از سوی سی ای آی به ایران افغانها را وادار میکرد تا در ایران گروه گروه اموزش سیاسی و نظامی ببینند و به ماموریت جنگ علیهه شوروی در افغانستان بروند. افغانها در ایران از هیچگونه حقوق و مزایای برخوردار نبودند و حتی حق مراجعه به پزشک نیز نداشتند. طبق گفته های رایج در بین مردم (ایرانی)در واقع افغانها که اکثرا سنی مذهب بودند، انسان محسوب نمیشدند. حتی حق استفاده از توالت مساجد عمومی را نیز نداشتند . این آپارتاید مذهبی را هر روز با چشمان خود اینجا و آنجا میتوانستید مشاهده کنید.
در دو دهه گذشته ودوران جنگ طالبان که کوچ افغانها به ایران افزایش یافته بود، برای اخراج آنان از ایران حکومت ایران دست به پرونده سازیهای مواد مخدر نیز میزد و آنها را طبق قرارهای منطقه ای خراسان بشیوه گروهی اخراج میکرد. از ٢٠١۴ حکومت اسلامی ایران با تشکیل گردانهای نظامی مدافعان حرم در سوریه بچه افغانیهای بیکار را جمع آوری و به جنگ سوریه میفرستاد. این درست همان تاکتیکی بود که در جنگ عرراق آمریکا از کشورهای سیاه پوست فقیر با ناهی ۵٠ دلارنیروی نظامی به عراق گسیل میداشت. همینطور گروههای از آنانرا با آموزشهای ابتدایی به کشورهای اروپایی اعزام میداشت تا در آینده برایش قابل استفاده باشند. از سوی دیگر پس از شکست طالبان و القاعده حمومت ایران در زنده کردن القاعده و طالبان نقش اساسی ایفا کرد. در سالهای اخیر نیز ولایتهای غربی افغانستان بخاطرکمکهای ایران به طالبان و اعزام آنها به افغانستان بنام ( طالبان ایران) در ولایت فراح متشنج ترین ولایت افغانستان بدلیل فعالیتهای مشترک سپاه پاسدارن و طالبان بوده است. اکنون که پای ایران در سوریه قطع شده است و در عراق و یمن با مشکل جدی برخورد کرده است، سقوط ارزش ریال ایران در مقابل دلار به بیش از ١٢٠٪ کاهش یافته است و فعالیتهای برونمرزی ایران را کاملا مختل کرده است. بنابر این:
گذارشگر بی بی سی باید اقرار میکرد که تحریمهای اقتصادی آمریکا کمر رژیم ایران را خورد کرده است. دلیل اصلی در بازکردن مرزهای افغانستان برای رفت و آمد هر روزه برای افغانها در واقع نشان از لطف رژیم در””اعتای این حق به افغانها”” نیست بلکه فشار وارد شده به اقتصاد رژیم ایران، ایرانیها را در بازکردن هر سوراخ سنبه ای که بتوانند هرکالای را وارد کنند واداشته است. رژیم ایران تا همین چند ماه گذشته و قبل از خروج آمریکا ز برجام هر روز به نحوی و با بستن آب سدها و بستن گذرگاههای مرزی بر مردم عراق برای آنان ایجاد مشکل میکرد. اما پیداست که فشار کمرشکن اقتصادی ، تحریمها و خارج شدن سرمایه گذاران خارجی از ایران به افغانها اجازه امد و رفت هر روزه ومعاملات تجاری و گسیل کالاهای خارجی به ایران را میگشاید. بنابر این تلویزیون بی بی سی در روزهای بحرانی رژیم نیز سعی دارد چهره ای انسانی و دور از حقایق را از رژیم اسلامی به مردم نشان بدهد.
https://www.youtube.com/watch?v=VlEcHT2jAos
فرهاد جوانمردی ١٧ آوگوست ٢٠١٨